نفت / شناسه خبر: 64171 / تاریخ انتشار : 1398/2/15 14:13
|

خروج ایران از برجام و ان پی تی در واکنش به عدم تمدید معافیت ها

برخی رسانه های بین المللی، خروج ایران از توافق هسته ای (برجام) و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) را به عنوان واکنش ایران در قبال عدم تمدید معافیت صادرات نفت اعلام کرده اند.

نفت امروز /برخی رسانه های بین المللی، خروج ایران از توافق هسته ای (برجام) و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) را به عنوان واکنش ایران در قبال عدم تمدید معافیت صادرات نفت اعلام کرده اند.

کامرسانت؛ با اشاره به امتناع آمریکا از تمدید معافیت خرید نفت ایران، می نویسد که این اقدام، ضربه جدی به توافق عربستان سعودی و روسیه در رابطه با کاهش تولید نفت وارد خواهد کرد. عربستان سعودی اعلام کرده که تولید نفتی خود را برای جبران حجم حذف شده نفت ایران افزایش خواهد داد و در چنین شرایطی، بعید به نظر می رسد که روسیه نیز همچنان تولید نفت را در سطح کنونی نگه دارد. به اعتقاد کارشناسان، به احتمال زیاد، واکنش تهران به این تصمیم آمریکا، خروج از توافق هسته ای (برجام) خواهد بود.

گازتارو؛ تصریح کرد که دولت ایران کشور چندین گزینه را برای نشان دادن واکنش متقابل به تشدید تحریم ها و لغو معافیت ها از سوی آمریکا بررسی می کند و یکی از این گزینه ها، خارج شدن از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) است.

الشرق الاوسط؛ اظهارات محمد باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز را منعکس کرده که تاکید می کند در صورتی که نفت ایران از این تنگه عبور نکند، نیروهایش راه را به روی نفتکش های خارجی خواهند بست. همچنین با اشاره به به موضع گیری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مبنی بر وجود «گزینه های بسیار» در واکنش به اقدام برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اشاره کرده که یکی از آنها خروج ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است.

اکسپرت؛ با اشاره به عدم تمدید معافیت های صادرات نفت ایران، موضع خروج ایران از ان پی تی را مورد بررسی قرار می دهد و در این زمینه، امکان خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را به عنوان رو کردن برگ برنده ایران معرفی می کند. ایران قبلا بارها، موضوع خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را مطرح کرده بود، اما این تهدید خود را اجرایی نکرده بود. دشوار است که بگوییم تا چه حد تهران برای اخذ این اقدام آمادگی دارد. اکسپرت با اشاره به سفر ظریف به کره شمالی که عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای نیست. در چنین شرایطی، این سفر می تواند سیگنال روشنی برای جامعه جهانی باشد. احتمال دارد که اظهارات وزیر امور خارجه ایران و سفرش به کره شمالی، شیوه ای برای تشدید موضع ایران در قبال آمریکا و نشان دادن قاطعیت خود برای برداشتن چنین گامی باشد

 

راسیسکایا گازتا؛ می نویسد محمد جواد ظریف، خاطر نشان کرده که خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای – یکی از چند گزینه ای است که تهران در راستای نشان دادن واکنش به تصمیم آمریکا درباره بلوکه کامل صادرات نفتی ایران، آن را بررسی می کند. خروج ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای می تواند جنگ تسلیحاتی و هسته ای را در خاورمیانه به راه اندازد. برگزاری مذاکرات مستقیم میان کره شمالی و آمریکا، تهران را به این نتیجه رسانده که باید دقیقا، مانند کره شمالی عمل کند تا آمریکایی ها را به پذیرش شرایط ایران متقاعد سازند. بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران غیر ممکن است و از دستور کار نیز حذف شده است و در حال حاضر، از اهداف دیگری و سیاست جدیدی سخن در میان است، از جمله، سرنگونی نظام. اما، بعید به نظر می رسد که آمریکا علیه ایران دست به حمله نظامی بزند. ایران رویکرد قرابت با روسیه، چین و به احتمال زیاد، ترکیه را در پیش خواهد گرفت. اما، هنوز زود است که بگوییم، در چنین شرایطی چه کشورهایی واقعا در کنار ایران باقی خواهند ماند.

 

کلیدواژه

ان پی تی

تسلیحات هسته ای

گسترش تسلیحات هسته ای

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها