نفت / شناسه خبر: 198206 / تاریخ انتشار : 1403/2/28 17:05
|
سهم دانش بنیان ها در رفع ناترازی های انرژی

عسلویه مصداق عینی توسعه با مشارکت دانش بنیان ها

صدیقه بهزادپور :: تحریم های سالیان متمادی، فرآیند به روزرسانی صنعت نفت و گاز در کشور را اختلالاتی چند مواجه ساخته این در حالی است که به روز رسانی صنعت نفت و گاز با استفاده از مبانی

نفت امروزصدیقه بهزادپور : رویداد پارس| تحریم های سالیان متمادی، فرآیند به روزرسانی صنعت نفت و گاز در کشور را اختلالاتی چند مواجه ساخته این در حالی است که به روز رسانی صنعت نفت و گاز با استفاده از مبانی داده محور در کشور از اهمیتی وافر برخوردار است، چرا که؛  بینش‌های مبتنی بر داده، تصمیم‌گیری آگاهانه را ممکن می‌سازد، خطر اشتباهات پرهزینه را کاهش می‌دهد و احتمال موفقیت پروژه‌ها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر احتمال هدررفت سرمایه ها و همچنین رشد صنعت در همه بخش ها و درآمدزایی ارزی و ریالی در کشور را چالش مواجه می سازد، از این رو کارشناسان بر این باور هستند،  استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر تکنولوژی و فناوری های نوین می تواند عملیات را بهینه کند، ضایعات را کاهش دهد و کارایی کلی را افزایش دهد و منجر به صرفه جویی در هزینه و بهبود بهره وری شود. شرکت های دانش بنیان و استارتاپ با اتکاء بر داده و فناوری های نوین در صنعت نفت و دیگر حوزه های توانستند بسیاری از تحریم ها را خنثی کنند و موجبات رشد در دیگر صنایع را نیز فراهم آورند.

به گزارش «رویداد پارس»، صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران دارند و با حرکت به سمت دانش بنیان شدن این صنعت، می‌توانیم به توسعه هر چه بیشتر زنجیره ارزش نفت در بازارهای جهانی نزدیک شویم.از سوی دیگر تاکید مقام معظم رهبری در نوروز امسال در راستای اعلام شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت های مردمی، ضرورت دنبال کردن رویکرد استفاده بهینه از ظرفیت های بخش خصوصی در حوزه های مختلف به ویژه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به اِعمال تحریم های علیه و ضرورت خودکفایی در این صورت را آشکار می سازد. از این رو دانش بنیان ها و استارتاپ ها می توانند سهم بخش کلیدی جامعه در پیشبرد اهداف تولیدی کشور را به بالاترین سطح افزایش داده و ایجاد بسترهای مناسب را به‌عنوان یک وظیفه به دولت بسپارند.

جایگاه تحقیق و توسعه در عملیاتی شدن پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی

بر اساس این گزارش؛ دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی می توانند با تمرکز بر پروژه های تحقیق و توسعه بر  چالش های ناشی از تحریم ها غلبه کنند. عملیاتی شدن بسیاری از پروژه ها با ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و استارتاپ تاکنون توانسته باعث بهینه سازی تولید نفت و گاز، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در این صنعت شود.  موسسات تحقیقاتی فعال در این زمینه موفق شده اند راه حل های نوآورانه ای برای بهینه سازی تولید نفت و گاز، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری ایجاد کنند که شامل توسعه فناوری‌های حفاری جدید، بهبود تکنیک‌های تکمیل چاه و افزایش روش‌های بازیافت نفت باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه‌های فکری اعم از تحقیق، نوآوری و تخصص انسانی متکی هستند که سطح بالایی از تخصص، یادگیری مستمر و تمرکز بر نوآوری را دنبال می‌کنند. سازندگان و تولیدکنندگان (از کارگاه‌هایی در مقیاس کوچک تا تأسیسات صنعتی در مقیاس بزرگ) نیز کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را از طریق فرآیندهای مختلف مانند مونتاژ، ساخت یا پردازش تولید می‌کنند. بین صنعت نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان(یا سازندگان) شبکه عظیمی از تعاملات و همکاری‌ها وجود دارد که با توسعه آن می‌توان به‌راحتی هدف «جهش تولید» را تحقق بخشید.

کاهش نابرابری ها، توسعه مشاغل پایین دستی حاصل حضور دانش بنیانها

این گزارش حاکیست؛  کارشناسان معتقدند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با انتقال فناوری و دانش به تولیدکنندگان کوچک و فعالان اقتصادی، کارایی و بهره‌وری مشاغل پایین‌دستی را تسهیل کنند، فعالان اقتصادی می‌توانند از ارتباطات و دسترسی به بازار که از سوی شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانش‌بنیان ارائه می‌شود بهره‌مند شوند، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ارائه برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها یا دوره‌های کارآموزی به توسعه مهارت در اقتصاد عمومی کمک کنند تا فعالان اقتصادی مهارت‌های خود را ارتقا داده و مشاغل مرتبط را ایجاد یا افزایش دهند و با گنجاندن فعالان اقتصادی در زنجیره تأمین و مدل‌های تجاری، شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانش‌بنیان می‌توانند با حمایت از اقتصادهای محلی، کاهش نابرابری درآمد، و ترویج شیوه‌های دوستدار محیط زیست به توسعه پایدار کمک کنند. همه این موارد را می‌توان به‌عنوان برنامه‌ای مدنظر قرار داد که صنعت نفت همسو با دستیابی به اهداف کلان خود مورد حمایت قرار داده و به‌عنوان هسته مرکزی آن عمل می‌کند. در نتیجه، مشارکت مردم با شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانش‌بنیان که در اصل تعامل و همکاری با صنعت نفت به‌حساب می‌آید، چشم‌انداز اقتصادی را فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر انعکاس داده و آینده‌ای را مجسم می‌سازد که در آن جهش تولید به دست مردم، با توان مردم و با مشارکت مردم تحقق یافته است.

عسلویه پرچمدار پیشرفت در تعامل مطلوب با دانش بنیانها

بر اساس این گزارش؛ شهر عسلویه به عنوان قلب انرژی کشور با حضور بیش از 30 وحد دانش بنیان از مجموع 170 شرکت فعال در این صنعت یکی از نمونه های موفق در سطح کشور محسوب می شوند که بیانگر سهم موثر شرکت های دانش بنیان در توسعه و رونق اقتصاد به شمار می آیند.

رحمان دشتی، رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با تاکید بر نقش مهم دانش بنیان ها در توسعه صنعت نفت و صنایع وابسته در این رابطه تاکید دارد که؛ در حال حاضر نگاه حمایتی صنعت نفت از حوزه دانش بنیان‌ها در حد انتظار نبوده و باید حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر بهای بیشتری به حوزه دانش بنیان بدهند. به گفته وی؛ «استان بوشهر در صنایع خلاق و بومی بسیار قدرتمند بوده و شهرستان‌های استان از جمله گناوه، دشتستان و دشتی ظرفیت بالایی در بافت فرش و گلیم و صنایع خلاق و فرهنگی دارند که برای پیشبرد برنامه‌های این حوزه افق بسیار روشنی ترسیم شده است. از این رو پارک علم و فناوری استان بوشهر تلاش می‌کند تا در حوزه‌های یاد شده نسبت به شکوفایی هر چه بیشتر ظرفیت‌های فراوان موجود در استان اقدام کند.»/ روزنامه رویداد پارس

 

کلیدواژه

عسلویه

رویداد پارس

دانش بنیان ها

صدیقه بهزادپور

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها