نفت / شناسه خبر: 43696 / تاریخ انتشار : 1397/12/1 16:43
|

آمریکا بی خیال معافیت‌های تحریمی ایران خواهد شد؟

آمریکا همچنان جواب قاطعی درباره تمدید معافیت های تحریم اخیر ایران نداده است و به نظر می‌رسد، معافیت های پیشین خود را برای خریداران بزرگ آسیایی نفت ایران چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه تمدید

نفت امروز /آمریکا همچنان جواب قاطعی درباره تمدید معافیت های تحریم اخیر ایران نداده است و به نظر می‌رسد، معافیت های پیشین خود را برای خریداران بزرگ آسیایی نفت ایران چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه تمدید کرده و گزینه صفر کردن صادرات را به حاشیه براند

چشم ­انداز صنعت نفت ایران این روزها چالش برانگیزترین سوژه رسانه های نفتی در سال ۲۰۱۸ بود این چالش با آغاز دور جدید تحریم ­های هسته ­ای آمریکا، برقرار ­شد و با یک کاهش شدید در تولید و صادرات نفت و میعانات گازی به پیش رفت و اوج گرفت؛ به گونه‌ای که در همین چند ماه گذشته، افت فزاینده ­ای در هر دو بخش فوق به خاطر موضع سرسختانه ایالات متحده و پیشرفت اندک در مذاکرات برای معافیت ­ها، را شاهد بوده­ ایم.
همچنین گفتنی است، این کاهش به حدی بود که در ماه دسامبر به ۶۶۵ هزار بشکه در روز رسید، هرچند ژاپن و کره جنوبی وارداتشان را اخیراً از سر گرفته ­اند و به میزان صادرات اضافه خواهد شد، اما به­ هر حال تحریم­‌ها بر اقتصاد ایران سنگینی خواهد­ کرد و باعث انقباض کوتاه مدت تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ و منجر به نرخ ­های بالای تورم خواهد ­شد.
از سویی دیگر سایر بخش های انرزی ایران هم حال مساعدی ندارند، برای مثال با اینکه بخش گاز ایران به صورت نسبتاً بیشتری از این تحریم­ ها مصون مانده، اما از عدم سرمایه­ گذاری خارجی و خصوصی در بلند­مدت، آسیب خواهد­ دید.
ظرفیت تولید پتروشیمی ایران نیز تا پایان سال مالی ۱۹-۲۰۱۸ حدود ۳.۵ میلیون تن در سال به همراه افزایش چشمگیر در ظرفیت­ های پایین دستی بویژه پلی اتیلن را شاهد  بود. به هرحال، خطر مازاد تولید عظیم وجود دارد که می‌تواند تولید ایران را غیر اقتصادی کرده و یک تاخیر در فعالیت کامل تجاری را موجب شود.
حال با توجه به این اوضاع داخلی اما خبر مسرت بخش این است که برایان هوک،نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران هنوز پاسخ روشنی دربارع قطع معافیتهای تحریمی ایران نداده است.
و به نظر می‌رسد، اتخاذ رویکرد معافیت توسط دولت ترامپ این واقعیت را نشان ­داد که تلاش ­ها برای رساندن صادرات ایران به صفر با مخالفت شدید – و احتمالاً عدم تبعیت – توسط خریداران کلیدی نفت ایران، از جمله چین مواجه خواهد شد. البته در این میان نگرانی از بروز یک شوک شدید از جانب عرضه بر قیمت­ ها و مخاطره صدمه به اقتصاد جهانی و ایالات­ متحده و مصرف­ کنندگان آمریکایی و روابط ایالات­ متحده با برخی متحدان کلیدی ­اش در اتخاذ رویکرد معافیت تاثیرگذار بوده ­است.
اما با توجه به اعمال این معافیت‌­ها این سوال بزرگ شکل می‌گیرد که،  وقتی مجموعه کنونی معافیت­ ها در پایان شش ماه منقضی شود، چه اتفاقی خواهد ­افتاد؟

پیش‌بینی‌های بازار نفت نشان می‌دهد  که در سال جاری میلادی تقاضا برای نفت ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند، بنابراین آمریکایی‌ها نمی‌توانند معافیت‌ها را تمدید نکنند؛زیرا عربستان سعودی دیگر از نظر تکنیکی توان افزایش تولید بیش‌تر از میزانی که اخیراً تولید کرد، ندارد. این موضوع درباره روسیه هم صدق می‌کند و این کشور هم بیش از این نمی‌تواند تولید کند. در حال حاضر، تولید نفت عراق حدود ۴.۸ میلیون بشکه است و به نظر نمی‌رسد این کشور هم بیش از این توان تولید داشته باشد. این کشورها بزرگترین تولیدکنندگانی هستند که احتمال می‌رود بتوانند جای نفت ایران را بگیرند.

در پایان باید گفت طبق این روال به نظر می­‌رسد که ایالات متحده مجبور خواهد بود به خاطر اولویت­ های ژئوپلیتیک همچون بحران سیاسی در ونزوئلا، استمرار توافق کاهش تولید اوپک پلاس، نگرانی از افزایش قیمت نفت، رکود دکل های آمریکا و کاهش تولید شیل اویل، معافیت­ های فوق را برای خریداران بزرگ آسیایی نفت ایران (چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه) تمدید کرده و گزینه صفر کردن صادرات را به حاشیه براند.

اختصاصی
 

کلیدواژه

لغو معافیتهای نفتی ایران

تحریم ایران

سیاست تحریمی ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها