نفت / شناسه خبر: 12476 / تاریخ انتشار : 1395/9/28 10:38
|

الگوی دیپلماسی نفتی برای دیپلماسی اقتصادی

وزارت نفت این روزها به مهد دیپلماسی اقتصادی کشور تبدیل شده است...

نفت امروز / تا جایی که با توجه به توافق اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نه تنها توانست به خواسته خود برای کاهش سقف تولید کشورهای عضو و غیر عضو این سازمان دست یابد بلکه اعضا را قانع کرد تا تولید نفت خام ایران را افزایش دهد و به دوره پیش از تحریم‎ها برساند. رسیدن به این توافق بزرگ را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد که در اینجا بهتر است به زاویه دیپلماسی اقتصادی آن اشاره کرد.

 

در یک نگاه می‎توان گفت که دیپلماسی نفتی وزارت نفت، با توجه به موفقیتی که در عرصه اقتصاد سیاسی بین‎الملل داشت، می‎‎تواند به الگویی برای دیپلماسی اقتصادی کشور بدل شود و وزارتخانه‎های دیگر با سرمشق گرفتن از آن در بخش‎های مختلف صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی کشور دیپلماسی اقتصادی را در ایران همه گیر کنند.
 
در سال‎های گذشته ضعف‎هایی در نگاه اقتصادی وجود داشته است، اما خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نگاه اقتصادی در سفارتخانه‎های ایران بیش از گذشته حاکم شده و سفیران می‎کوشند در کنار دیگر فعالیت‎های خود به مطالعه فرصت‎های اقتصادی میان ایران و کشور محل ماموریت خود بپردازند. 
 
در این میان برخی وزارتخانه‎های اقتصادی کشور نظیر وزارت نفت نیز با در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی کوشیده‎اند تا کشور را در مسائل بین‎المللی اقتصادی به اهدافش برسانند و منافع ملی را تامین کنند. به نظر می‎رسد که تعمیم این رویکرد در وزارت نفت به عنوان مهم ترین وزارتخانه اقتصادی کشور به دیگر وزارتخانه‎ها، موضوعی است که بهتر است در دستور کار وزیران اقتصادی قرار گیرد و آنها با در پیش گرفتن دیپلماسی موفق و کارا بتوانند در بخش‎های مختلف اقتصادی، کشور را به اهدافش برسانند.
 
به‎طور طبیعی اگر چنین نگاهی در وزارتخانه‎های ما به وجود آید سرمایه گذاران خارجی با برنامه‎ریزی بهتری می‎توانند راهی ایران شوند و از فرصت‎های اقتصادی در بخش‎های مختلف بهره جویند. 
 
توسعه اقتصادی کشور در پسابرجام نیازمند همکاری‎های دوباره در عرصه روابط بین الملل است که در این راستا وزارتخانه‎های اقتصادی ماموریت سنگینی بر عهده دارند. شاید اگر عزم وزارت نفت در مذاکرات اخیر نبود و پشت آن نیز اراده‎ای وجود نداشت که از این عزم حمایت کند، ما در عرصه دیپلماسی نفتی موفق نمی‎شدیم. از این رو به نظر می رسد که با توجه به امیدواری‌های به‎وجود آمده در پسابرجام بهتر است تا وزارتخانه‎های اقتصادی ایران تمام تجهیزات خود را به کار گیرند تا نوسازی صنایع و ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران تسهیل شود و بخش‎های مختلف تولید در کشور بتوانند با روزآمد کردن تجهیزات خود محصولاتی را روانه بازار کنند که از نظر کیفیت و قیمت قابلیت رقابت با کالاهای مشابه داشته باشد.  
فریال مستوفی
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق ایران

کلیدواژه

نفت

دیپلماسی

دیپلماسی نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها