پتروشیمی / شناسه خبر: 157979 / تاریخ انتشار : 1402/6/12 16:12
|

موحد؛ نماینده پرنفوذ در پارس جنوبی

بر اساس قانون، نمایندگان مجلس دو وظیفه و مأموریت اصلی دارند: قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای درست قانون. نفس و ماهیت کار نمایندگان نیز، اجرایی نیست، و عملاً از ورود به امور اجرایی منع شده‌اند.

نفت امروز / با این حال، برخی از نمایندگان محترم مجلس، نه به قانون توجه دارند، و نه توصیه بزرگان نظام را می‌پذیرند، و سهواً یا عمداً در امور اجرایی دخالت می‌کنند، و همین ورود و دخالت آنان گلایه‌های بسیاری را برای موکلان خود ایجاد کرده‌ است. علاوه بر این، اکثر دخالت‌های نمایندگان در امور اجرایی، تبعیض‌آمیز و بعضاً باعث تضییع حق و حقوق دیگر موکلان این نمایندگان می‌شود.


یکی از مواردی که نمایندگان در آن دخالت بی‌جا دارند، موضوع "معرفی نیرو برای اشتغال" است. موضوعی اجرایی که نمایندگان با پا گذاشتن بر روی قوانینی که خود وضع کرده‌اند، گلایه‌های بسیاری که متأثر از تبعیض و تضییع حقوق دیگران است، رقم می‌زنند.
نمایندگان محترم می‌توانند برای اشتغال جوانان قانون وضع کنند، و یا اجرای قوانینی که در این خصوص تصویب کرده‌اند را نظارت کنند‌.

سال‌هاست جمع کثیری از نیروهای تحصیل‌کرده و سایر متقاضیان جویای کار اهل استان بوشهر، پشت درب سازمان و شرکت‌های صنعتی منطقه پارس برای اشتغال و ورود به این مراکز معطل مانده‌اند، و تمام راه‌ها برای ورود آنان به این صنایع مسدود شده است؛ اما در این میان جمعی از هم‌وطنان عزیز غیربومی با سفارش برخی نمایندگان استان‌های دیگر در مجلس شورای اسلامی، بدون هیچ ضابطه و قاعده‌ای و به راحتی آب خوردن و در سکوت و یا پنهان از دید و نظارت مدیریت اشتغال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و همچنین مسئولین محلی، جذب شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی منطقه پارس می‌شوند، و هیچ مدیر و مسئولی نیست که جذب و اشتغال بی‌قاعده این عزیزان را رصد، و شرایط جذب و بکارگیری این نیروها را جویا شود.

یکی از نمایندگان محترمی که افراد بسیاری را از حوزه انتخابیه خود در شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس مشغول به کار کرده است، حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد، نماینده محترم مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی است.
نماینده صاحب نفوذ و مقتدری که دفتر وی یکی از شاخص‌های مقبولیت وی در بین موکلین را همین موضوع استفاده از ظرفیت نیروهای حوزه انتخابیه‌اش در مراکز و شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی برشمرده است.

آقای موحد انسان بسیار شریف و مردمی است. متدین است و برای رفع مشکلات مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. برای موکلینش آستین بالا می‌زند، و دربِ اتاق این وزیر و آن مسئول برای رفع دغدغه‌های مردم حوزه‌اش از جا می‌کِنَد. اما این سید عزیز و بزرگوار ما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند، در حالی که جمع زیادی از نیروهای تحصیل‌کرده و با دانش این مرز و بوم به دلیل نداشتن آنچه که رانت و رابطه و پارتی می‌خوانندش، از فعالیت و کار در این شرکت‌ها باز مانده‌اند، نباید از قدرت نمایندگی خود بر مدیران شرکت‌ها و مراکز صنعتی به نفع هم‌ولایتی‌ها و اهالی حوزه انتخابیه خود، بهره ببرند.
ایشان بعد از چند دوره نمایندگی و آشنایی کامل با قانون‌گذاری باید بپذیرند که توصیه این موکل و آن موکل برای گرفتن امتیاز استخدام، نه اخلاقی است و نه قانونی! نه در راستای وظایف نمایندگی‌ است، و نه موهبتی است که به همه برسد.
با این اوصاف این سؤال بی‌پاسخ می‌ماند که چرا مدیران شرکت‌های منطقه پارس باید از آقای موحد اینگونه حساب ببرند، و اصولاً چرا درخواست‌های این نماینده برای اکثر مدیران شرکت‌های صنعتی باید لازم‌الاجرا باشد؟
نفوذ این نماینده محترم بر اکثر مدیران عامل شرکت‌شرکت‌های پتروشیمی منطقه بر کسی پوشیده نیست، و نگارنده نمی‌خواهد از توان و دانش و اخلاقِ مردم و نیروهای خوب و نجیب و شریف و متخصص حوزه انتخابیه جناب موحد غافل بماند؛ اما واقعیت آن است که استخدام با معرفی نماینده بانفوذ مجلس، قانونی و درست و منصفانه نیست‌، و اساساً بر خلاف تعهدی است که نمایندگان محترم با مردم داشته‌اند.
نفس این نوشتار، نفی استخدام‌های بی‌ضابطه و سفارشی است که اتفاقاً اکثر نخبه‌های استان از این فرصت محروم و بی‌بهره‌ مانده‌اند.

کافی است مدیریت اشتغال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نحوه جذب برخی از نیروهای شاغل در شرکت‌های منطقه که اهل استان جناب آقای موحد می‌باشند، جویا شوند. ببینند شاخص و معیار جذب این عزیزان چه بوده و از کدام کانال به این صنعت ورود کرده‌اند؟

همچنین، آیا سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و مسئولین محلی استان بوشهر مصممند برای یک بار هم که شده است گوش مدیرعاملی که از استخدام نیروهای بومی سر باز می‌زند، و در خفا به توصیه این نماینده و آن نماینده، بی‌ضابطه به استخدام نیروهای غیربومی اقدام می‌کند، بپیچانند یا خیر؟

منبع: پیام عسلویه

کلیدواژه

پارس جنوبی

نمایندگان مجلس

سید محمد موحد

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها