نفت / شناسه خبر: 178151 / تاریخ انتشار : 1403/2/3 16:31
|
در حاشیه واگذاری باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس

چراغی که به خانه رواست

مصطفی خرمی | صنایع آلاینده مانند پتروشیمی ها به دلیل ماهیتی که دارند، اغلب با چالش های زیست محیطی و اجتماعی مواجه هستند. این صنایع به واسطه تولید آلودگی در هوا، آب و خاک، می توانند بر سلامت و رفاه ساکنان محلی تأثیر منفی داشته باشند

نفت امروز / مصطفی خرمی | صنایع آلاینده مانند پتروشیمی ها به دلیل ماهیتی که دارند، اغلب با چالش های زیست محیطی و اجتماعی مواجه هستند. این صنایع به واسطه تولید آلودگی در هوا، آب و خاک، می توانند بر سلامت و رفاه ساکنان محلی تأثیر منفی داشته باشند. از سوی دیگر، این صنایع در جامعه محلی، دارای مسئولیت اجتماعی هستند که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

 
مسئولیت اجتماعی صنایع آلاینده در حوزه های مختلف از جمله حفاظت از محیط زیست، سلامت عمومی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین ورزش و اوقات فراغت سالم و موثر، یک ضرورت است.
 
 استان بوشهر، با داشتن منابع طبیعی و انرژی فراوان، همواره یکی از مناطق استراتژیک و ثروتمند کشور محسوب می شود. با این حال و علی الرغم وجود ظرفیت های بالقوه، مردم محلی استان بوشهر بهره چندانی از این صنایع نبرده اند. 
 
 عدم توزیع عادلانه ثروت و منافع در این صنایع پیامدهای جدی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای جوامع محلی به همراه داشته است. 
در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، شاهد کاهش فرصت های شغلی و درآمدی و شکاف طبقاتی هستند که به دنبال آن آسیب های اجتماعی بسیاری نمایان می شود. در حوزه بهداشت و درمان، بدون شک همه ما کمبود زیرساخت و نیروی متخصص مورد نیاز را به اشکال مختلف احساس کرده ایم‌ بطوریکه برای ساده ترین مسائل پزشکی و درمانی ناچاریم ساعت ها رانندگی کنیم تا خود را به استان های همجوار برسانیم.
 در بخش ورزش و اوقات فراغت نیز کمبودها و چالش های جدی وجود دارد و روز به روز به سطح پایین تری سقوط می کنیم. باید بگوییم امسال دریغ از پارسال! 
شاهین بوشهر، پارس جنوبی جم، پرسپولیس گناوه، ایرانجوان و خیلی از تیم های کوچک و بزرگ ورزشی که جوانان را به سکوها دعوت می کردند تا بیکاری و نداری خود را برای لحظاتی به فرامواشی بسپارند و برای ساعتی هم که شده درد و مشکلات را کمتر احساس کنند و نشاط و شادابی را با خود به خانه  ببرند. باشگاه هایی که یا از بین رفته اند یا در غصه خود کنج عزلت گزیده اند و خبر چندانی از آنها نیست فوتبال تنها مشتی نمونه خروار است که ما آن را می بینیم و مابقی رشته های ورزشی نیز وضعیتی بهتر از فوتبال ندارند.
 
در کنار ظرفیت های بی شمار ورزشی استان بوشهر و محرومیت جوانان این خطه از منابع کافی،  اخیرا شنیده شده قرار است مالکیت باشگاه استقلال تهران به هلدینگ‌ خلیج فارس واگذار شود که در استان بوشهر مستقر می باشد.
ضمن احترام به باشگاه بزرگ استقلال تهران باید به عرض برسانم این صنایع تا به امروز نتوانسته اند از پس مسئولیت های اجتماعی خود در قبال جامعه محلی برآیند.  
این مراکز با وجود تأثیرات منفی بر محیط زیست و جوامع محلی ، در برخی موارد منافع جامعه پیرامونی را به سایر مناطق و ذینفعان منتقل کرده که یکی از نمونه های دیگر آن انتشار خبری است که در روزهای گذشته احداث بیمارستان نفت در استان فارس را نوید می داد و موارد دیگری که در این نوشتار نمی گنجد. 
  و این بی توجهی یا کم توجهی مدیران این صنعت را به جامعه محلی نشان می دهد. 
 
 اینگونه مسائل در بخش های مختلف، زیاد یافت می شود، اما ورزش و فوتبال بدلیل شرایط خاص رسانه ای که پیرامون آن وجود دارد بیشتر به آن توجه می شود.
 
بدون شک چنین رویه ای به افزایش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی و کاهش امید به توسعه در استان منجر می شود و سبب افزایش نارضایتی و در بلند مدت تنش های اجتماعی میان مردم محلی و صنایع مستقر را می تواند به همراه داشته باشد. در نهایت، این امر می تواند به کاهش مشروعیت و اعتماد عمومی به این صنایع و حتی دولت منجر شود.
 
بنابراین، ضروری است که مسئولان و مدیران این صنایع با درک مسئولیت های اجتماعی خود، به طور جدی به توزیع عادلانه منافع و توسعه متوازن استان بوشهر بپردازند. و چراغی که به خانه رواست را به دیگران هدیه ندهند. 
 
بی تردید توجه به جامعه محلی نه تنها به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم  کمک می کند، بلکه به افزایش مشروعیت و پذیرش عمومی این صنایع نیز کمک خواهد کرد. | پیام عسلویه

کلیدواژه

هلدینگ خلیج فارس

باشگاه استقلال

مسئولیت های اجتماعی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها