پتروشیمی / شناسه خبر: 157888 / تاریخ انتشار : 1402/3/29 00:32
|

پتروشیمی دنا 1403 وارد مدار تولید می‌شود

نفت امروز / شرکت صنایع پتروشیمی دنا وابسته به هلدینگ انرژی سپهر و پتروفرهنگ با محوریت تولید متانول به ظرفیت ۱۶۵۰ تن در سال در فاز ۲ منطقه پتروشیمی عسلویه واقع شده است. این پروژه عظیم ملی با سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیون دلار و سهامداری شرکت‌های هلدینگ انرژی سپهر، پتروشیمی سیراف انرژی، صنایع پتروشیمی سبلان، قطب پتروشیمی سپهر لاوان و تجارت بین‌الملل سکو در فاز مطالعات اولیه ۹۹٫۸ درصد، در امور زیربنایی ۹۸٫۹ درصد، در لیسانس و مهندسی ۹۴٫۳ درصد، در تدارکات ۹۱ درصد و در ساختمان و نصب سازه ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به همین بهانه مدیران شرکت پتروشیمی دنا در نشست خبری در خصوص جزئیات این طرح و زمان راه‌اندازی آن مطالبی را ارائه کردند.
سجاد کوثری عضو هیات‌مدیره و مدیر پروژه پتروشیمی دنا در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه پتروشیمی دنا نیمه دوم سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد؛ میزان ارزآوری سالانه این واحد تولیدی را بالغ بر 450 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: امیدواریم با مدیریت جدید و پس از گذشت ۱۲ سال سرانجام پروژه پتروشیمی دنا نیمه دوم سال آینده به مرحله افتتاح نهایی نزدیک شود و بتوانیم تابوی عدم‌راه‌اندازی پتروشیمی دنا را بشکنیم و به مرحله پیش راه‌‌ا‌ندازی و تولید برسیم.
وی در ادامه در خصوص جزئیات این طرح گفت: شرکت صنایع پتروشیمی دنا با هدف تولید متانول با گرید AA با ظرفیت سالانه یک‌میلیون و 650 هزار تن با لیسانس یک شرکت دانمارکی از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و با به کارگیری توان بومی و تجهیزات ساخت داخل در حال تکمیل و آماده‌سازی است.
کوثری در ادامه به سه پروژه سبلان، دنا و سیراف اشاره کرد و گفت: پروژه سبلان در حال بهره‌برداری و تولید است. پروژه دنا و سیراف که در واقع طرح محسوب می‌شوند؛ هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. دنا با 80 درصد پیشرفت فیزیکی به مرحله تولید نزدیک‌تر شده و سیراف نیز با 50 تا 52 درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است.
مدیر پروژه پتروشیمی دنا به تجهیزات موردنیاز این طرح اشاره کرد و گفت: تاکنون پنج راکتور به شرکت صنایع پتروشیمی دنا منتقل شده و قرار است تا پایان سال نیز هفت راکتور دیگر به همت سازندگان داخلی نصب و راه‌اندازی شود.
وی در ادامه با طرح این پرسش که «چرا دنا به تولید نرسیده است؟» در ادامه گفت: تجهیزات ویژه فرآیندی این پروژه به عنوان یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های این طرح محسوب می‌شود که پس از اعمال تحریم‌ها مشکلات ویژه‌ای را برای این مجموعه ایجاد کرده بود. به همین دلیل برای خارج شدن از این رکود؛ طرح بزرگ تجهیزات مذکور به شرکت ماشین‌سازی اراک سفارش داده شد و پس از برآورده اولیه برای ساخت راکتور اصلی و دیگر بخش‌های وابسته اقدام شد.
پتروشیمی دنا پروژه ملی و متعلق به فرهنگیان است
حسین هاشمی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی دنا نیز در این نشست با تاکید بر اینکه این طرح یک پروژه‌ ملی و متعلق به جامعه فرهنگیان است، گفت: ما از روز اول که کار خود را در این مجموعه آغاز کردیم؛ عهد بستیم که از اموال و ذخیره‌ فرهنگیان صیانت و محافظت کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه‌ها یک ابزار ضروری و تکمیلی برای اطلاع‌رسانی در حوزه تحولات صنعتی‌واقتصادی کشور تلقی می‌شوند، گفت: فرصت ایجاد شده برای اطلاع‌رسانی شفاف توسط این شرکت بستری خواهد بود تا از این پس اخبار و تحولات این مجموعه به اطلاع سهامداران و مخاطبان برسد.
به گفته وی تمام فعالیت‌هایی که در این مسیر انجام شده است؛ به صورت همگن نبوده و از پراکندگی برخوردار بوده که یکی از دلایل تاخیر در راه‌اندازی این پروژه همین ناهمگن بودن پیشرفت پروژه‌ها بوده است. در واقع در زمان مدیریت قبلی کارهای اجرایی زیادی انجام شده بود که نمود آن در کارگاه‌ها مشخص است، اما به صورت همگن کار پیش نرفته بود و از سوی دیگر با اعتراضات به حق کارگران که 3 یا 4 ماه حقوق معوقه داشتند نیز مواجه بودیم.
هاشمی در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده در این مجموعه چنین گفت: اولین تلاش ما در پتروشیمی دنا این بود که از یک تیم بزرگ تخصصی استفاده کنیم و دلایل تاخیر در این پروژه را شناسایی و در رفع مشکلات موجود تلاش کنیم تا هر چه زودتر طرح به بهره‌برداری برسد. بر همین اساس طی ۶ ماه گذشته حل مشکلات موجود را با نگاه شناسایی چالش‌ها در دستور کار خود قرار دادیم که طی بررسی‌ها و جلسات متعدد و تشکیل کمیته‌های مختلف؛ پرونده‌های باز مانده و مسائل باقیمانده را حل‌وفصل کرده و موضوع تامین مالی را به سرانجام رساندیم.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی دنا میزان تامین مالی موردنیاز این پروژه را 4 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در شرایطی که سهامداران شرکت صنایع پتروشیمی دنا تمام تلاش خود را کرده‌اند و در ادامه هم قرار است این تامین مالی را ادامه بدهند، اما با این حال سعی می‌کنیم از محل بازار سرمایه و بانک‌ها نیاز‌های مالی این طرح را پیگیری کنیم و به نتیجه برسانیم.
هاشمی همچنین با اشاره به اینکه 49 درصد سهام شرکت پتروشیمی دنا متعلق به بانک صادرات و 51 درصد هم متعلق به صندوق فرهنگیان است و به معلمان تعلق دارد، گفت: ما در حوزه تامین مالی با مشکلاتی مواجه هستیم. به طور مثال یکی از سهامداران عمده ما بانک صادرات است و این بانک در لیست تحریم‌ها قرار دارد. از سوی دیگر با صندوق توسعه ملی هم با چالش‌هایی مواجه هستیم. در صورتی که تسهیلات ۱۷۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی که به حالت تعلیق درآمده بود، مجددا به جریان بیفتد و تسهیلات مذکور در اختیار این پروژه قرار گیرد؛ تحقق طرح دور از انتظار نخواهد بود.
وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه تجهیزات فرآیندی ۳۲ میلیون یورو قرارداد ساخت تجهیزات لازم را منعقد کرده‌‌ایم و پیمانکار این مجموعه که شرکت ماشین‌سازی اراک است؛ با جدیت این کار را دنبال می‌کند.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی دنا با اشاره به اینکه در حوزه اجرای طرح یکی از مسائل مربوط به تهیه مواداولیه و تجهیزات است، گفت: بخشی از تجهیزات و ماشین‌آلات در شرکت ماشین‌سازی اراک ساخته می‌شود و تجهیزات باقیمانده نیز با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳ میلیون یورو بعد از ۵ سال بلاتکلیفی تامین خواهد شد.
هاشمی با تاکید بر اینکه با تلاش بسیار توانستیم این طرح را جزو طرح‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم قرار دهیم، گفت: تاکنون دو مرتبه نزد رئیس‌جمهور رفتیم و اعلام کردیم که این پروژه متعلق به معلمان است و دستورات خوبی هم در این خصوص داده شد و طرح جزو طرح‌های اولویت‌دار دولت قرار گرفت.
وی در پایان با اشاره به اینکه هم‌اکنون طرح‌های تکمیل نشده و معطل‌مانده بسیاری در کشور وجود دارد که به دلیل عدم تامین مالی تاکنون راکد مانده‌اند، گفت: دولت می‌تواند با مولدسازی و به کارگیری سرمایه‌های بلااستفاده‌؛ این طرح‌ها را راه‌اندازی کند و ابزارهای تامین مالی از طریق بورس را نیز در این خصوص فعال کند. به عبارتی دیگر این حرکت دولت می‌تواند به طرح‌هایی مانند پتروشیمی دنا نیز کمک بسزایی کند

کلیدواژه

پتروشیمی دنا

پترو فرهنگ

هلدینگ انرژی سپهر

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها