پتروشیمی / شناسه خبر: 12117 / تاریخ انتشار : 1395/8/5 11:24
|

آهنگ دوباره توسعه در صنایع پتروشیمی ایران

دستاوردهای ارائه شده در آخرین مجمع عمومی هلدینگ خلیج فارس بیانگر این بود که این شرکت طلایه دار توسعه دوباره پتروشیمی شده تا بتواند آرمان های ناتمام سال های گذشته را جبران کند.

نفت امروز / گزارش مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس مبنی بر انعقاد قرارداد تامین مالی با شرکت ژاپنی ماروبنی حاکی از آن بود که حرکت موفق دوباره برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران عملا به حرکت درآمده است.

 
موفقیت بین المللی در رنکینگ جهانی برترین شرکت های پتروشیمی جهان از سوی موسسه ICIS و صعود ده پله ای در سال 2015 حاکی از آن است که این شرکت طی سه سال گذشته از مقام 52 به رتبه 34 جهان صعود کرده است. حرکت رو به رشدی که بیانگر جهش برنامه ریزی شده و هدفمند این شرکت برای توسعه می باشد.
 
گزارش های ارائه شده توسط مدیران ارشد این شرکت در بخش برنامه ریزی بیانگر طرح های متعدد در دست اجرا و مطالعه ای است که تکمیل آنها می تواند هدف بزرگ نیل به مقام نخست تولید محصولات پتروشیمی از نظر ارزش در منطقه خاورمیانه را محقق نماید. هدفی که یکی از گام های مهم برای قرار گرفتن در میان 10 شرکت برتر پتروشیمی جهان در کمترین فاصله زمانی ممکن می باشد.     
 
شرایط سال گذشته بازار نفت و کاهش قیمت جهانی آن اگرچه موجب کاهش تولید و عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده شرکت های فعال در حوزه نفت و انرژی گردید ولی این شرکت را از اجرای برنامه تولید محصولات ارزشمند باز نداشت به گونه ای که مدیر تولید هلدینگ خلیج فارس اظهار داشت تولیدات سال 94 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 1% افزایش داشته و به رقم 750/18 میلیون تن رسیده است. 
 
طرح پالایشگاه گاز در دست اجرای بیدبلند از جمله موارد مهم ارائه شده در مجمع عمومی و  بخش های مختلف گزارش های مدیران این شرکت بود. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس طرح گاز بیدبلند را خط قرمز فعالیت های این شرکت دانست و تاکید کرد تمامی برنامه های این طرح بزرگ به گونه ای در حال انجام است که سال 1397 حتما شاهد راه اندازی فاز اول آن باشیم. راه اندازی این پالایشگاه گازی از این نظر مهم است که می تواند مشکل کمبود خوراک بسیاری از واحدهای تولیدی و طرح های در دست اجرا برطرف نماید.
 
مدیر برنامه ریزی این شرکت طرح بیدبلند را یکی از طرح های کلان ملی دانست و مدیر مالی هلدینگ تاکید کرد با اجرای آن سود سالیانه ای برابر با 700 میلیون دلار نصیب آن مجموعه خواهد شد.
 
برنامه های پیش بینی شده برای شناسائی و تربیت مدیران جوان و آماده سازی نسل جدید مدیران هلدینگ خلیج فارس به منظور راهبری بین المللی و مشارکت با شرکت های بزرگ و معتبر نفت و پتروشیمی یکی از بخش های جذاب گزارش و از جمله نکات مهمی بود که مدیر منابع انسانی این شرکت تشریح کرد و مورد توجه قرار گرفت. 
 
تحقق سود پیش بینی شده در شرایطی که اکثر شرکت های فعال در حوزه نفت و پتروشیمی تعدیل منفی داده بودند از جمله نکاتی بود که بسیار مورد توجه سهامداران حاضر در جلسه قرار گرفت و موجب تشویق های متعدد مدیرعامل این شرکت شد.
 
شاید آخرین و مهم ترین مباحث مطرح شده در این جلسه نکاتی بود که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در پایان گزارش خود به آن اشاره کرد و ضمن تقدیر از صبر و همراهی سهامداران اظهار داشت سال 1397 سال تحقق وعده های این شرکت و راه اندازی طرح های در دست اجرا است و سهامداران جهش خیره کننده در صنعت پتروشیمی کشور را شاهد خواهند بود.
 
وی به تمایل زیاد شرکت های خارجی برای انعقاد قرارداد و مشارکت با هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و افزود تامین منابع مالی و انجام مشارکت ها فقط با تضمین و اعتبار هلدینگ خلیج فارس صورت می گیرد. موضوعی که یادآور روزهای بزرگ و باشکوه صنعت پتروشیمی ایران در دهه هفتاد است که با بهره گیری از اعتبار شرکت ملی ضنایع پتروشیمی توانسته بود جهش و توسعه تاریخی این صنعت را موجب شود. نکته ای که در دوران پسا تحریم می تواند نشان دهنده مدیریت موفق بخش خصوصی در رشد صنعت ارزش آفرین پتروشیمی باشد.
عبدالرسول دشتی

کلیدواژه

ایران

صنایع پتروشیمی

توسعه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها