نفت / شناسه خبر: 43638 / تاریخ انتشار : 1397/11/24 08:43
|

زنگنه امروز ، چالش‌های وزارت نفت را حل می‌کند؟

در روزهایی که بیشتر کارشناسان از وضعیت نابه سامان حوزه نفت و انرزی سخن میگویند و نمایندگان مجلس نیز نامه انتقادی می‌نویسند وزیر نفت تاکید دارد که، در این سال‌ها در بخش گاز و پتروشیمی ...

نفت امروز /در روزهایی که بیشتر کارشناسان از  وضعیت نابه سامان حوزه نفت و انرزی سخن می‌گویند و نمایندگان مجلس نیز نامه انتقادی می‌نویسند وزیر نفت تاکید دارد که : در این سال‌ها در بخش گاز و پتروشیمی کارهای درخشانی انجام دادیم و در دنیا بی نظیر بودیم و امیدواریم در آینده نیز این مسیر را ادامه دهیم

در شرایطی که تیر تند انتقادها همه به سوی زنگنه نشانه رفته بود، این وزیر کهنه کار باز هم از روزهای خوبی که در انتظار حوزه نفت و انرژی ایران است صحبت کرد و وعده داد، ایران این بار هم از تحریم‌ها سربلند بیرون می‌آیید همانطور که در جنگ تحمیلی سرافراز بودیم، و حال باید دید برای دستیابی به این موفقیت وزارت نفت چه اقداماتی انجام خواهد داد.

بیژن زنگنه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما ملت مقاومی هستیم و از تحریم ها سربلند بیرون می آییم همانطور که در جنگ تحمیلی سرافراز بودیم و تاکید کرد: در این سال‌ها در بخش گاز و پتروشیمی کارهای درخشانی انجام دادیم و در دنیا بی نظیر بودیم و امیدواریم در آینده نیز این مسیر را ادامه دهیم.

این در حالی است که این روزها، بحث بیشتر رسانه‌های نفتی به عملکرد چندین ساله وزیر برند روحانی اختصاص پیدا کرده است، آتش انتقاد منتثقدان بیشتر شده و از  سویی دیگر حامیان وی منتقدان را متهم به سیاه نمایی و توطئه می‌کنند.

منتقدان زنگنه می‌گویند او نه تصمیم می‌گیرد و نه توجهی به حرکت رو به اضمحلال صنعت نفت کشور دارد و دامنه این انتقادات تا مجلس ونمایندگان نیز ادامه داشته است، به گونه ای که ، ۷۲ نماینده مجلس شورای اسلامی جمع شدند و نامه ای علیه زنگنه نوشتند و تسلیم  سران ۳ قوه نمودند.این نمایندگان طی نامه خود ضمن انتقاد از تصمیمات زنگنه خواستار تغییر او از رأس مدیریت حوزه نفت و انرژی ایران شدند.

در واقع، نمایندگان در این نامه شرح مفصلی از تصمیمات زنگنه در تعامل با دیگر کشورها و توسعه میادین نفت و گاز کشور ارائه کرده‌اند. و  تصریح کردند که تصمیمات اشتباه زنگنه میلیاردها دلار به کشور خسارت وارد کرده است.

در بخشی از این نامه قید شده، قراردادهای مختلفی که در ابتدای صدارت آقای زنگنه بوده، یکی پس از دیگری لغو شدند، به عنوان مثال قرار داد صادارات گاز ایران به پاکستان بود که سال 89 این قرارداد بسته شده بود، سال 91 کار شروع شده بود، سال 92 کار از دو طرف آغاز شده بود اما آقای زنگنه به محض اینکه وزیر شد  با بیان این که پاکستان‌ پولی ندارند، این قرارداد متوقف کردف  و این در حالی بود که در حال حاضر پاکستانی‌ها پول بسیار بالاتری از گازی که قرار بود به ایران بدهد را به گاز مایع می‌دهند و نیروگاه‌هایشان را از طریق گاز مایع اداره می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد آقای زنگنه هیچ توجیهی در متوقف کردن قرارداد گازی ایران با پاکستان ندارد، اگر آن قرارداد اجرا می‌شد ایران  سالانه چندین میلیارد دلار درآمد گازی داشت.

از سویی دیگر حامیان سرسخت این وزیر کهنه‌کارمعتقدند، زنگنه در چهار سال وزارت خود راه بسیاری از فسادها، رانت‌ها و انحرافات را در صنعت نفت سد و تلاش کرد این صنعت را تا حد امکان به مسیر واقعی خود برگرداند و در این راه نیز با وجود همه موانع و چالش‌ها به طور نسبی موفق بود. بنابراین طبیعی است جریان‌هایی، اصلاحات و اقدامات وی را در جهت بازسازی صنعت نفت برنتابند و به بهانه‌های مختلف سعی در تخریب و توقف این حرکت داشته باشند

با این حال زنگنه در مورد اقدام های وزارت نفت در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا گفت: در جنگ طرح ها را نمی‌گویند تا دشمن بفهمد؛ ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم که با موفقیت دوران تحریم را سپری کنیم.

حال باید دید سرانجام این وعده ها چه می‌شود و آیا زنگنه خواهد توانست آتش تند منقدانش را خاموش کند یا خیر.

 منبع:اختصاصی

کلیدواژه

زنگنه

وعده های زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها