نفت / شناسه خبر: 136353 / تاریخ انتشار : 1400/5/29 14:41
|

تنها نیروگاه بیوگاز ایران

از بین انواع منابع انرژی‌های نو، بیوگاز قابل استحصال از لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به دلیل دائمی بودن فاضلاب به عنوان یک منبع پایدار انرژی به شمار می‌رود.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایسنا، نیروگاه بیوگازسوز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران یکی از بزرگترین نیروگاه‌های بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در جهان است و با ظرفیت اسمی تولید سالیانه ۴۴ گیگاوات انرژی الکتریکی و ۱۴۰ تراژول انرژی حرارتی فعالیت می‌کند. این مقدار معادل تأمین برق مصرفی یک شهرک مسکونی ۶۰ هزار نفری بوده و صرفه‌جویی انرژی فسیلی در حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام (۴۰۰ هزار مترمکعب گاز) در سال را به دنبال دارد.

 
فعالیت این نیروگاه موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه در حدود ۱۵۰ هزار تن معادل دی‌اکسیدکربن (معادل ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز برای جذب دی‌اکسیدکربن) می شود. طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب تهران بهره‌برداری تجاری نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران طی قراردادی ۵ ساله با شرکت توانیر (تفویض قرارداد به ساتبا) از سال ۱۳۹۳ آغاز و در شهریور سال ۱۳۹۸ به اتمام رسیده و با پیگیری‌های فراوان برای تمدید این قرارداد، در نهایت به مدت ۱۵ سال (از شهریور سال ۱۳۹۸ تا شهریور سال ۱۴۱۳) با نرخ اعلامی سالانه توسط وزارت نیرو (در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۴۷۰۰ ریال) تمدید شده است.
 
با انعقاد این قرارداد، در طی مدت ۱۵ سال امکان فروش برق تولیدی این نیروگاه که در حدود ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت فراهم شده است و از طرفی این قرارداد بزرگترین قرارداد فروش برق در صنعت آب و فاضلاب کشور محسوب می شود.
 
  این نیروگاه در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید انرژی در زمان پیک مصرف برق بوده، به طوری که از شهریور ۱۳۹۳ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۰، بالغ بر ۶۵ میلیون کیلووات ساعت تولید انرژی نیروگاه بوده است. احداث و بهره‌برداری ۲۰ واحد نیروگاهی تولید همزمان برق و حرارت با ظرفیت متوسط یک مگاوات انرژی الکتریکی و ۱.۲ مگاوات انرژی حرارتی در هر واحد با تولید سالیانه ۲۰۰ گیگاوات انرژی الکتریکی و ۷۰۰ تراژول انرژی حرارتی برای کلیه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تهران در دستور کار قرار دارد.
 
با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها، کشور ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های هم‌زمان برق و حرارت (CHP) از فاضلاب در جهان معرفی می‌شود.

کلیدواژه

بیوگاز

فاضلاب

نیروگاه بیوگاز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها