گاز / شناسه خبر: 23334 / تاریخ انتشار : 1396/6/1 12:01
|
غول از چراغ بیرون می‌آید

بازیگری که بازار گاز را تغییر می‌دهد

بازیگر جدیدی در تجارت گاز دنیا ظهور کرده است؛ این بازیگر جدید احتمالاً کاری کند که برخی از مولفه‌های بازار گاز برای همیشه تغییر کند.

نفت امروز /بازیگر جدیدی در تجارت گاز دنیا ظهور کرده است؛ این بازیگر جدید احتمالاً کاری کند که برخی از مولفه‌های بازار گاز برای همیشه تغییر کند. برخلاف تصور عمومی، این بازیگر جدید نه در خاور میانه و یا آسیای مرکزی بلکه در ینگه دنیا قرار گرفته است. بازیگر جدید که همچون غولی در حال بیرون آمدن از چراغ جادو است، آمریکا است!
به گزارش نکونیوز، آمریکا از سال ۲۰۱۶ صادرات گاز را در قالب ال ان جی آغاز کرد و در سال جاری به صادرکننده خالص گاز طبیعی تبدیل می‌شود. افزایش تولید گاز شیل در آمریکا، چیزی که به «انقلاب شیل» معروف است، کاری کرده که آمریکا مهم‌ترین بازیگر نوظهور در بازار گاز باشد.
با بهره‌ّبرداری از طرح‌های صادرات ال ان جی در حال احداث، آمریکا در آینده نزدیک به یکی از سه صادرکننده بزرگ ال ان جی، در کنار قطر و استرالیا، تبدیل می‌شود.
صادرات گاز، همواره مسأله‌ای استراتژیک بوده و به آن نگاهی استراتژیک می‌شده است. کشورهای واردکننده گاز دوست دارند، از متحدان خویش گاز وارد کنند تا بدین ترتیب گاز به اهرمی برای فشار بر آن‌ها تبدیل نشود.
آمریکا متحدان بسیاری در اروپای مرکزی و اروپای شرقی دارد که به گاز روسیه وابستگی دارند. لهستان یا کشورهای حوزه بالتیک منتظرند تا آمریکا موقعیتی پیدا کند که بتواند گاز آن‌ها را تأمین کند.
سیاست کشورها در حوزه واردات گاز همواره جزئی از سیاست قدرت و راهبردهای کلان کشورها بوده و تا کشورها مجبور نشوند و در شرایط اضطرار اقتصادی قرار نگیرند، وابستگی بیش از حد به کشورهای رقیب یا مخالف خود را نمی‌پذیرند.
آمریکا از هم‌اکنون بهره‌ّبرداری از چنین شرایطی را آغاز کرده است. در آینده نزدیک، صادرات ال ان جی آمریکا افزایش می‌یابد و این کشور تهدیدی برای روسیه در بازار سنتی آن خواهد بود.
کشورهای اروپای شرقی و اروپای مرکزی، واردات گاز از روسیه را همواره به عنوان نقطه ضعف خود پنداشته‌اند. این کشورها عمدتاً متحد آمریکا محسوب می‌شوند. کشورهای اروپای شرقی و مرکزی یا پایانه واردات ال ان جی دارند یا در حال احداث چنین پایانه‌هایی هستند و از هم‌اکنون برای واردات ال ان جی از آمریکا برنامه‌ریزی کرده‌اند.
البته تأثیراتی که افزایش تولید ال ان جی آمریکا خواهد داشت، صرفاً به بازار اروپا محدود نمی‌شود و این کشور در آینده نزدیک بازار ال ان جی آسیا و آمریکای جنوبی را نیز با تغییراتی ماندگار، مواجه خواهد کرد. آمریکا تاکنون به کشورهایی نظیر امارات متحده عربی، اردن، پرتغال، اسپانیا، ژاپن، چین، کره جنوبی، آرژانتین، مکزیک، برزیل، تایوان، هند، مصر و شیلی، محموله‌های ال ان جی صادر کرده است.

کلیدواژه

غول از چراغ

گاز

مولفه‌های

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها