گاز / شناسه خبر: 157851 / تاریخ انتشار : 1402/3/23 21:36
|
با انجام اقدامات نوآورانه، توان سازندگان داخلی و دانش‌بیان‌ها

عملیات تعویض کاتالیست درایرهای ردیف گازی و تعمیرات شیرهای KV پالایشگاه هشتم پارس جنوبی با موفقیت پایان یافت

نفت امروز/  به گزارش نفت امروز به نقل از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، هادی چابوک، در این باره توضیح داد: با برگزاری جلسات منظم و آسیب‌شناسی و شناخت گلوگاه ها و اقدامات نوآورانه کارکنان واحدهای تعمیرات، مهندسی فرآیند، بهره برداری و بازرسی فنی و استفاده از توان سازندگان داخل و دانش‌بنیان‌ها عملیات تعویض کاتالیست درایرهای هر ردیف گازی و تعمیرات شیرهای KV مربوطه در مدت زمان حدود 4.5 روز با موفقیت انجام شد. 

وی در ادامه تصریح کرد: انجام عملیات تعویض کاتالیست درایرهای هر ردیف گازی و تعمیرات شیرهای KV در سطح مجتمع گاز پارس جنوبی کم نظیر می باشد و طبق گزارشات واحد مهندسی فرآیند، از این طریق معادل 3.5 روز از کاهش تولید کلی (عدم النفع) پالایشگاه جلوگیری گردید.
چابوک در ادامه به انجام عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه هشتم در سطح بسیار مطلوب و پیاده سازی دقیق و منظم برنامه‌های تعمیرات اساسی اشاره نمود و یادآور شد: در تعمیرات اساسی سال جاری با ارسال گاز دریافتی از سکو به سایر پالایشگاهها، میزان برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی کاهش نداشته و این مساله نیز از نقاط قوت تعمیرات اساسی سال جاری بوده است.

وی اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی از ستاد شرکت ملی گاز، در راستای برداشت حداکثری از مخازن مشترک، با بررسی دقیق ریسک های تولید تا تعمیرات اساسی سال بعد، تنها تعمیرات اضطراری، پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی در خصوص تجهیزاتی که ریسک توقف و یا کاهش طول در ادامه سال را داشت انجام پذیرفت.

وی گفت: بر این اساس در تعمیرات اساسی امسال با رعایت تمامی پروتکل ها و دستورالعمل های ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی ابلاغ شده و نظارت مستمر واحد HSE، انجام تعداد 934 درخواست کار تعمیراتی اضطراری و پیشگیرانه و اقدام اصلاحی، برنامه ریزی و تامین منابع آن انجام گردید.

چابوک افزود: از این تعداد درخواست کار می‌توان به بازرسی داخلی حدود 21 تجهیز اصلی، تعمیر و کالیبراسیون حدود 69 عدد شیر صنعتی و شیر اطمینان در سایز و کلاس مختلف، طرح اصلاحی بر روی مسیر تزریق متانول به کولدباکس های هر چهار ردیف گازی، تعویض کاتالیست‌ درایرهای ردیف های گازی، تعویض کاستیک واحد های تریتمنت با رعایت دستورالعملهای مهندسی و HSE، تست نشت یابی وتعمیرات کولدباکس ردیف اول و سوم،تعمیر 8 عدد از شیرآلات (KV) مربوط به واحدهای نم زدایی اشاره نمود

مدیر پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه اظهار کرد: بورسکوپی توربوکمپرسورهای صادرات گازو تعمیرات دوره ای دو سالانه 2دستگاه کمپرسور مهم و حساس، تعمیرات دوره ای 336 دستگاه از تجهیزات برقی از جمله موتورها،‌سوئیچگیرها،‌ترانسفورماتورها، UPSها و VFD هاو همچنین تعمیرات دوره ای و کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیقی و رفع نواقص سیستم کنترل ها از اقدامات مهم انجام شده در تعمیرات اساسی می‌باشد. 

وی به دانش و توان کارکنان پرتلاش، خلاق و کارآمد این مجموعه اشاره نمود و تصریح کرد: در انجام تعمیرات اساسی این پالایشگاه حدود 200 نیروی موقت جذب گردید که با نیروهای رسمی و پیمانکاری جاری پالایشگاه، 85 هزار نفر ساعت کار در بازه زمانی تعمیرات اساسی به ثبت رسید. 

چابوک ادامه داد: در انجام تعمیرات اساسی جاری شاخص عملکرد حجمی پالایشگاه هشتم 96.4% بوده است و 910 مورد از 934 فعالیت پیش بینی شده به انجام رسید. همچنین تعداد 20 فعالیت اولویت دار خارج از برنامه نیز در طی تعمیرات اساسی انجام گردید.

وی به رعایت دقیق مسائل و موارد ایمنی در انجام اقدامات بسیار شاخص تعمیرات اساسی این پالایشگاه اشاره نمود و بیان کرد: در بازه زمانی عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه هشتم پارس جنوبی، 796 نفر ساعت دوره آموزشی HSE برگزار گردید و امید داریم بتوانیم با پیاده‌سازی دقیق مسائل ایمنی تولیدی پایدار در فراورش گاز و محصولات جانبی داشته باشیم.

کلیدواژه

مجتمع گاز پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی

عملیات تعویض

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها