نفت / شناسه خبر: 178089 / تاریخ انتشار : 1402/11/14 16:12
|
معاون وزیر نفت:

تولید نفت کشور در دولت سیزدهم ۶۰ درصد افزایش یافت

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در این دولت نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد رشد تولید نفت داشته‌ایم که همه آن صادر شده است.

نفت امروز معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در این دولت نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد رشد تولید نفت داشته‌ایم که همه آن صادر شده است.

به گزارش نفت امروز ، محسن خجسته‌مهر شامگاه جمعه در بازدید از شرکت پایانه نفتی خارگ با اشاره به راهبردی و استراتژیک بودن این منطقه اظهار کرد: حدود ۵۴ درصد میادین نفتی ما مربوط به بعد از انقلاب بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت امروز به بلوغ و کامل خود رسیده است، افزود: پیش از انقلاب در سطوح مختلف خارجی‌ها راهبری می‌کردند و ایرانی‌ها در صنعت نفت بیشتر کارگر یا کارمند ساده بودند اما با شروع پیروزی انقلاب سکان هدایت تمام بخش‌های صنعت نفت به دست پرسنل ایرانی افتاد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این آغاز راه است و ما می‌خواهیم از چهار دهه تلاش، ایثار و تجربه بهره بگیریم و رتبه اول دنیا باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به سرمایه زیرزمینی ۳۴۰ میلیارد بشکه‌ای نفت کشورمان گفت: باید این دارایی و سرمایه زیرزمینی را با ایجاد ارزش افزوده به حداکثر ثروت رو زمینی تبدیل کنیم.

خجسته مهر گفت: از نظر ما اینها شاخص‌های تحول و ارزش آفرینی در بخش اقتصاد است.

انجام ظرفیت های جدید در منطقه خارگ با ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار

وی گفت: ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار سرمایه ای برای انجام ظرفیت های جدید در منطقه خارگ تعریف شده که مهم ترین آن سیستم یکپارچه مدرن و جدید اعلان و اطفا حریق است.

خجسته‌مهر افزود: از این میزان، ۱۱ هزار میلیارد ریال جهت راه‌اندازی سیستم اعلان و اطفا حریق پایانه نفتی خارگ اختصاص یافت که به عنوان یکی از طرح های بسیار ارزشمند شرکت ملی نفت ایران، عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بدون شک پایانه نفتی خارگ یکی از پایانه‌های مدرن دنیا به حساب می آید و در حال حاضر ظرفیت بسیار ارزشمندی برای صادرات نفت خام و میعانات گازی و فرآورده ها در آن وجود دارد.

وی گفت: شرکت ملی نفت ایران برای پایداری صادرات نفت و ظرفیت سازی جدید در این پایانه برنامه های ویژه ای در نظر دارد.

خجسته‌مهر ادامه داد: بهسازی و بازسازی بشکه های مخازن ذخیره سازی نفت به ظرفیت ۲۸ میلیون بشکه در روز به همراه تعمیرات اساسی خطوط لوله در برنامه داریم.

وی با بیان این که پایانه خارگ به دلیل شرایط متعدد و راهبردی بودن همواره مرکز توجه شرکت ملی نفت ایران است، افزود: ما به دنبال آن هستیم که تاسیسات، اسکله ها و مخازن را هم بازسازی و نوسازی کرده و به تجهیزات مدرن مجهز کنیم.

۲۸ میلیارد بشکه نفت در بعد انقلاب تولید شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین در گردهمایی کارکنان پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارگ اظهار کرد: همکاران ما در شرکت پایانه‌های نفتی ایران نقش بزرگی را ایفا کردند به طوری که پس از انقلاب، صنعت نفت بسیار متفاوت‌تر از قبل از انقلاب درخشیده است.

وی با بیان اینکه از قبل از انقلاب تاکنون حدود ۸۱ میلیارد بشکه نفت خام تولید کردیم، افزود: از این میزان حدود ۲۸ میلیارد بشکه مربوط به قبل از انقلاب بوده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه پس از انقلاب صنعت نفت در بیشترین ظرفیت خود توانسته است، خوش بدرخشد،بیان کرد: ۷۰ درصد از ۸۱ میلیارد بشکه‌ای که از زیر زمین بیرون کشیده شده تبدیل به ثروت و درآمد برای کشور شده است.

وی با اشاره به توسعه میادین گازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: ۹۳ درصد از میادین گازی بعد از انقلاب گسترش و توسعه پیدا کرد.

خجسته مهر به میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان تولید می‌شود.

خودداری از خام فروشی

وی با بیان اینکه تا پایان سال قراردادهای ارزشمندی را به امضا می‌رسانیم، گفت: در طول برنامه هفتم توسعه ما به دنبال رشد هشت درصدی اقتصاد در کشور هستیم و این مهم منوط به این است که تمام مقدورات کشور را به کار می‌گیریم و طرح‌های پیشران را اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: طرح‌های پیشران از نظر ما جهش در تولید نفت و گاز است که پیوست آن در برنامه هفتم وجود دارد.

خجسته مهر با تاکید بر خودداری از خام فروشی گفت: تولید باید از خام فروشی جدا شود و هر بشکه نفت که از زیرزمین بیرون می‌آوریم باید به حداکثر ثروت و درآمد برای کشور تبدیل شود.

وی همچنین گفت: شرکت ملی نفت در ۱۴ استان کشور در حال فعالیت است و پایانه‌های نفتی ایران قطب اصلی صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به شمار می رود.

 

کلیدواژه

محسن خجسته مهر

تولیدنفت

پایانه های نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها