نفت / شناسه خبر: 178046 / تاریخ انتشار : 1402/10/19 11:39
|

بازی دو سرسوخت در اجرای یک طرح

نفت امروز / صنعت نفت این روزها حامل اخبار خوشایندی است، میزان صادرات و تولید طلای سیاه درحال رکوردزنی است. آنگونه که از سوی مدیران این صنعت اعلام شده است نه تنها میزان تولید افزایش یافته تا مسیر را برای صادرات بیشتر و تجارت پررونق تر هموارکند بلکه میزان اکتشافات هم سرعت بیشتری گرفته است.

به گفته وزیر نفت، تولید نفت روزانه به 5/3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید این درحالی است که آمارهای رسانه های خارجی نیز موید همین مطلی است، بنا به اذعان خبرگزاری رویترز با وجود تحریم‌های آمریکا آمار تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

ازسوی دیگر آنگونه که ارقام نوید می دهند میزان اکتشافات انجام شده در دولت سیزدهم بالغ بر ۲.۶ میلیارد بشکه معادل هیدروکربور مایع بوده و طی دو سال گذشته، چهار میدان نفتی و گازی هیرکان، گناوه، تنگو و چشمه شور کشف شده است. این میدان‌ها شامل میدان گازی «چشمه‌شور» در شمال‌شرق کشور، میدان نفتی «هیرکان» در استان گلستان و میدان‌های نفتی «تنگو» و «گناوه» در استان بوشهر است.

این به معنای گسترده تر شدن نقشه نفت در ارزآوری بودجه و خزانه کشور  است رویدادی که در شرایط تحریم می توان آن را به فال نیک گرفت.

ولی این تمام ماجرا نیست و تنها یک روی سکه اقتصاد کشور را تشریح می کند که چرخ های آن در حال حرکت و درصدد ارزآوری بیشتر است تا چراغ خزانه کشور را روشن نگه دارد.

اما روی دیگر این سکه پس از عبور از گذرگاه های تولید، بازار مصرف را نشانه می گیرد

آنچه که برهمگان مبرهن است اقتصاد کشور یک اقتصاد نفتی است نفت به عنوان اهرمی ترین صنعت در تکاپوی ارزآوری است که با وجود تحریم ها و مشکلات صادرات و تولید برحیات خود مداومت می ورزد. حال در عصر نفتی که همه چیز با آن عجین شده است ضرورت تامل و بررسی برای محل هزینه کرد این ریال های نفتی قضیه را بیش از پیش حساس می کند تصمیمی که برای خرج کردن این درآمد ارزی اتخاذ می شود بسیار حائز اهمیت است.موضوعی که نباید از تیررس نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرآیند نظارتی آنان دور بماند

صنعتی که خود سهم ناچیزی از همان درآمد دارد و برای پروژه های کلان خود نیاز به تامین بودجه دارد تمام هم و غم خود را برای حرکت چرخ دنده های بودجه کشور گذاشته است.

قضیه جایی بغرنج تر می شود که اهمیت موضوع پا را فراتر از بعد اقتصاد می گذارد و فرهنگ و تربیت کودکان و نوجوانان را هدف می گیرد

پرداختن به ایده های به ظاهر پرطمطراق که رنگ و لعابی غربی دارد محل هزینه ریال های نفتی شده است. تصمیمات خلق الساعه و اصرار به اجرای آن گاه برای کشور هزینه های گزاف و جبران ناپذیری دارد

ساخت دیزنی لند اسلامی از همان ماجراهایی است که شیرازه افکار را از هم می پاشد، کپی کاری برای ساخت یک شهر به تبعیت از المان ها و نمادهای غربی! آن هم از مجموعه ای که ردپای آن را می توان در  جنایت هولناک رژیم صهیونیستی و کمک دو میلیون دلاری آن به این رژیم ملعون به وضوح مشاهده کرد!

اختصاص  16 هزار متر مربع برای رونمایی از شخصیت های عروسکی که مختص به فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد چند متر از این فضای طرح  را دربرخواهد گرفت؟ آیا در فضای خالی  المان موش های کثیف (میکی موز) که دستشان به خون کودکان فلسطینی آلوده شده است به اکران درخواهد آمد؟

پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان از جمله موضوعات و محورهایی بوده است که  مورد توجه و تاکید خاص مقام معظم رهبری قرار داشته است.  

ماحصل جهاد، عرق جبین و کد یمین انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاه جامع تر و دقیق‌تری دراین خصوص داشته باشند.

خدیجه مهدوی

پژوهشگر، فعال رسانه ای، طراح، کارگردان و مدرس متدولوژی

کلیدواژه

صنعت نفت

خدیجه مهدوی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

طلای سیاه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها