نفت / شناسه خبر: 147771 / تاریخ انتشار : 1401/11/24 22:28
|
مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد:

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۸

تهران- نفت امروز- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای طرح‌های ضربتی افزایش تولید گاز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد متر مکعب به ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

نفت امروز /به گزارش نفت امروز، محسن خجسته مهر در جریان بازدید از میادین آغار، دالان و دی و پالایشگاه گازی فراشبند با اشاره به اینکه شرکت زاگرس جنوبی در تولید گاز کشور در زمستان نقش مهمی داشته است، افزود: این منطقه نقش ارزشمندی در گازرسانی سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی ادامه داد: شرکت نفت مناطق مرکزی یک‌سوم ذخایر گاز کشور را در اختیار دارد و روزانه تا ۲۴۰ میلیون متر مکعب تولید گاز می‌تواند داشته باشد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: بحث کلان در کشور بهینه‌سازی و بهینه مصرف کردن است و باید مصرف انرژی در صنایع را بهینه سازی کنیم. این اقدام جلوی اتلاف انرژی در صنایع و بخش خانگی را خواهد گرفت.

خجسته مهر با اشاره به اینکه بهینه سازی موضوعی فرادستگاهی و ملی است، افزود: همه باید از طریق فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر ۲۵ میلیون متر مکعب در روز بهینه مصرف شود، مجبور به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم بود، ادامه داد: باید علاوه بر آنکه صیانتی تولید شود و صیانتی نیز مصرف کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در راستای توسعه کشور و ایجاد اشتغال و تامین نیاز صنایع انجام خواهد شد و از این مسیر بخشی از تولید گاز را برای صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص دهیم.

به گفته خجسته مهر، در ۸ سال آینده ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با هدفی که در دولت سیزدهم ترسیم شده به حداکثر تولید گاز خواهیم رسید.

معاون وزیر نفت بیان داشت: در زاگرس جنوبی و میدان توس و بابا قیر با سرمایه گذاری که انجام خواهد شد، ظرفیت تولید گاز، ۱۴۲ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. همچنین با اجرای طرح ضربتی و توسعه ۱۰ میدان گازی تنها در زاگرس جنوبی ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز محقق خواهد شد.

خجسته مهر تاکید کرد: برای اینکه زودتر به افزایش تولید گاز برسیم از منابع داخلی شرکت ملی ایران سرمایه مورد نیاز را تامین کردیم و ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در سال ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون متر مکعب نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید گاز از این منطقه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه با بخش خصوصی مطالعه ۱۳ میدان و بررسی فشار افزایی را در دستور کار داریم، گفت: فاز دوم پالایشگاه فراشبند نیز در حال انتخاب پیمانکار است.

کلیدواژه

گاز

تولید گاز

نفت

نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها