نفت / شناسه خبر: 147537 / تاریخ انتشار : 1401/4/4 13:59
|
با تلاش دولت سیزدهم؛

۲.۵ مگاوات دیگر به ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزوده شد

تلاش دولت سیزدهم برای رونق استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور با مورد بهره‌برداری قرار گرفتن یک نیروگاه ۲.۵ مگاواتی وارد مراحل جدی تری شد تا نشان دهد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یک شعار نیست.

به گزارش نفت امروز، یکی از برنامه‌هایی که «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم مطرح کرد تلاش برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در طی چهار سال آینده است.

 بر اساس قانون پنج‌ساله برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت می‌بایست سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای برنامه، حداقل به پنج درصد برساند، علاوه‌برآن ماده ۵۰ قانون برنامه ششم، دولت را مکلف کرده که سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه به‌ حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.

بر اساس تصویب‌نامه هیئت وزیران در سال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، بر اساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، باید طی دو سال دست‌کم ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

تجدیدپذیرها موردتوجه دولت سیزدهم

با وجود این الزام قانونی آن‌گونه که بایدوشاید استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت قبل جدی گرفته نشد و با عدم ساخت نیروگاه و عدم افزایش ظرفیت تولید برق باعث افزایش خاموشی‌ها در کشور بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیرو توجه به این منبع مهم تولید انرژی موردتوجه جدی قرار گرفت.

پیش‌تر «علی‌اکبر محرابیان» توجه به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌خصوص توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را از رئوس برنامه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم عنوان کرده بود و با تشکر از بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب در حمایت از توسعه انرژی‌های پاک، اعلام کرده بود که با آغاز به کار دولت سیزدهم، وزارت نیرو احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در مدت چهار سال در برنامه دارد.

 این موضوع مهم در دستور کار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) قرار گرفت.

بر اساس گزارش اخیر پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، نیروگاه خورشیدی ۲.۵ مگاواتی آفتاب تابان گاریزات در منطقه گاریزات شهرستان تفت استان یزد افتتاح شد. 

این نیروگاه با سرمایه‌گذاری اولیه ۴۳ میلیارد تومان از طریق قرارداد خرید تضمینی برق با ساتبا توسط بخش خصوصی در مساحت ۴.۵ هکتار احداث شده است. 

این نیروگاه با تولید سالیانه ۴.۳۸ میلیون کیلووات‌ساعت برق به‌ویژه در فصل پیک مصرف برق، کمک شایانی به مدیریت شبکه استان یزد خواهد کرد. 

براین‌اساس، با تولید برق این نیروگاه سالانه از مصرف ۱.۱۸ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی و انتشار ۲.۴۴ هزار تن آلاینده‌های زیست‌محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی ۰.۹۶ میلیون لیتر آب در فرایند تولید برق می‌شود. 

در بخش اشتغال‌زایی (به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم) در زمان احداث برای ۴۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای ۸ نفر اشتغال‌زایی داشته است.

اکنون گام‌به‌گام تلاش‌های دولت سیزدهم برای رونق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ثمر می‌نشیند.

کلیدواژه

دولت سیزدهم

نیروگاه های تجدیدپذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر

وزارت نیرو

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها