نفت / شناسه خبر: 136576 / تاریخ انتشار : 1400/6/16 09:00
|

نگرانی برای تامین بنزین در دوران پساکرونا/ دولت جدید برای تامین بنزین چه خواهد کرد؟

مدتی است ایران لقب بزرگترین تولیدکننده دنیا را به خود اختصاص داده است اما با این وجود مصرف این کالای استراتژیک به‌گونه ای است که به تازگی وزیر نفت دولت جدید نسبت به تامین بنزین برای سفرهای دوران پساکرونا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش نفت امروز، چندی پیش جواد اوجی، وزیر نفت دولت رئیسی در برنامه ای تلویزیونی حاضر شده و اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح مخازن بنزین نسبتاً کاهش پیدا کرده بود شروع به افزایش ذخایر بنزین کرده ایم؛ بدلیل اینکه در حوزه پالایشگاهها و پترو پالایشگاهی سرمایه گذاری شکل نگرفته است میزان تولید با میزان مصرف نزدیک شده است و نگرانی افزایش مسافرت ها بعد از موضوع کرونا و مصرف بنزین وجود دارد .

 این اظهارات در حالی انجام شد که طی ماه های گذشته، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرده بود: با توجه به برنامه‌ریزی و اقدام‌های در حال انجام، بی‌وقفه و شبانه‌روزی مجموعه عوامل در زنجیره تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌های نفتی در شرکت‌های پالایشی، خطوط لوله و مخابرات، به‌ویژه ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مناطق عملیاتی سی‌وهفت‌گانه، خوشبختانه مشکلی در زمینه تأمین فرآورده‌های نفتی و بنزین در کشور وجود ندارد.
 اما اگر میزان مصرف این سوخت را بررسی کنیم، مصرف بنزین در تیرماه سال جاری و هم زمان با شروع موج پنجم کرونا در کشور به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسید که در مقایسه با تیر سال ۹۹، رشدی ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.
 البته این اولین بار نیست که دولت ها در تامین سوخت دستخوش نگرانی می شوند و در سالهای گذشته بر اساس همین موضوع اقدامات متعددی مانند اصلاح قیمت سوخت یا سهمیه‌بندی و کاهش سهمیه‌ها صورت گرفته است.
در سال 1398 و به دنبال گرانی پرحاشیه بنزین، مصرف بنزین از بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز به حدود ۷۵ میلیون لیتر رسید. اواخر سال ۹۸ با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، مصرف بنزین کمتر شد و فروردین سال ۹۹، حتی در روزهایی مصرف تا ۴۰ میلیون لیتر در روز پایین آمد. روند مصرف بنزین اگرچه در سال گذشته حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز بود اما از ابتدای امسال مصرف بنزین دوباره اوج گرفت و آن‌گونه که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده، میانگین مصرف بنزنی در تیرماه به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. 
 البته بعدها شرکت ملی پالایش و پخش اصلاحیه ای در این زمینه منتشر کرده و در قالب آن توضیح داد: میانگین توزیع روزانه بنزین در تیرماه امسال ٩٠ میلیون لیتر و از ابتدای امسال تا ۱۳ مردادماه، ٨٣ میلیون لیتر بوده و مقدار 107 میلیون لیتری اعلام شده تنها مربوط به اوج مصرف در یک روز بوده است.
 این در حالی است که در تیر سال ۹۹، میانگین مصرف روزانه بنزین ۷۹.۴ میلیون لیتر در روز بوده است که نشان می‌دهد مصرف بنزین در تیرماه و هم‌زمان با آغاز موج پنجم کرونا ۳۵ درصد افزایش داشته است.
 ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد. موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا ۲ سال آینده دوباره به واردکننده بنزین تبدیل کند.
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت نیز طی هفته های گذشته نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که از این میزان ۹۰ میلیون لیتر آن مصرف می شود و این در شرایطی است که اگر برنامه‌ریزی صورت نگیرد، تا ۱۰ سال آینده واردکننده خواهیم بود. 
 
 ناصر عاشوری قلعه رودخانی همچنین متذکر شد: اگر شرایط تحریم ادامه داشته باشد و مدیریت مصرف صورت بگیرد، لطمه ای به تولید وارد نخواهد شد اما اگر روال مصرف به شکل فعلی ادامه یابد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، شش سال زمان لازم است تا یک پالایشگاه ساخته شود، بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.
حال با این اوصاف باید منتظر ماند تا مشخص شود پس از دولت احمدی نژاد که طرح‌هایی مانند هدفمندی یارانه ها را اجرا کرد و پس از آن دولت روحانی که موضوع پرحاشیه گرانی بنزین را در دستور کار قرار داد، رویکرد دولت رئیسی در زمینه تولید و قیمت این کالای استراتژیک چگونه خواهد بود
. گفتنی است، ایران در هفت ماهه اول سال ۹۹ از محل صادرات بنزین درآمدی حدود ۱.۴ میلیارد دلار به دست آورده است.

کلیدواژه

پساکرونا

تأمین بنزین

دولت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها