نفت / شناسه خبر: 136479 / تاریخ انتشار : 1400/6/8 15:41
|

خاموشی زمستانه؛ معضل مشترک وزارت‌های نفت و نیرو

هنوز تابستان تمام نشده و امید مردم برای پایان خاموشی‌ها همچنان پابرجاست که صحبت‌هایی از خاموشی زمستانه مطرح می‌شود.

به گزارش نفت امروز، پیش از این مسئولان صنعت برق کشور اینگونه وعده داده بودند که با پایان مرداد ماه و پشت سر گذاشتن روزهای گرم تابستان، با فرا رسیدن شهریور ماه و گذر از گرم‌ترین روزهای سال مصرف برق با کاهش مواجه شده و مدیریت مصرف با آرامش خاطر بیشتری انجام می شود، با این وجود در اولین روزهای شهریور ماه بار دیگر جدول خاموشی‌ها منتشر شد و مشخص شد داستان خاموشی همچنان ادامه دارد.

 
حال نیز در شرایطی که بیش از یک هفته از آخرین ماه تابستان نگذشته، صحبت خاموشی‌های زمستانه به میان آمده و مسئولان بابت تامین برق در فصل سرد سال دغدغه دارند، در این میان تفاوت آنکه خاموشی‌های تابستان به طور غالب به وزارت نیرو مربوط بود و در خاموشی‌های زمستان، وزارت نفت نقش دارد.
 
کمبود گاز برای گازرسانی به نیروگاه‌ها موضوعی است که تامین برق در فصل سرد سال را با چالش مواجه می‌کند. البته آغار خاموشی‌های زمستانه را می‌توان به سال گذشته نسبت داد که برای اولین بار این مشکل با خاموشی‌ها و پس از آن آلودگی‌های زیست‌محیطی استفاده از نفت کوره (مازوت) به اوج رسید. امسال هم همانگونه که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق تأکید کرده در زمستان نسبت به زمستان پارسال ۲۰ درصد کمبود سوخت خواهیم داشت و این یعنی در صورت ادامه روند فعلی دچار مشکلات جدی خواهیم شد.
 
در این میان یکی از دلایلی که در ایجاد این مشکلات بی تاثیر نبوده، افت فشار میادین گازی پارس جنوبی است که نسبت به این امر در گذشته نیز اخطارهایی داده شده بود، بر همین اساس جواد اوجی در اولین روزهای تصدی وزارت نفت یکی از دغدغه‌های جدی خود را تامین سوخت زمستانی اعلام می کند.
 
وی که پیش از این نیز در دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیرعامل شرکت ملی گاز فعالیت داشته طبیعتا از اشراف مناسبی در این زمینه برخوردار است و بر این اساس اولین دستور وزیر جدید به همین موضوع مربوط بوده است.
 
وزیر نفت دولت سیزدهم در اولین روزهای کاری خود در دیدار با وزیر سابق این وزارتخانه، نخستین دستور کار را تأمین سوخت زمستانی نیروگاه ها اعلام کرد و گفت: از فردا نشست‌هایی در این خصوص برگزار می‌شود.
 
وی تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها را از جمله دغدغه‌های اصلی وزارت نفت دانست.
 
علاوه بر مسئولان نفتی، در وزارت نیرو نیز مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نسبت به تامین برق زمستانی ابراز نگرانی کرده و اظهار کرده است: با توجه به تجربه زمستان سال گذشته، در صورت عدم تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها، در اواخر پاییز و زمستان امسال در تولید برق دشواری زیادی خواهیم داشت و باید از هم‌اکنون به فکر تمهیدات لازم برای زمستان ۱۴۰۰ باشیم.
 
میثم جعفرزاده در عین حال سه دلیل اصلی و عمده برای این موضوع برشمرده و از کاهش ذخیره سوخت مایع نیروگاه‌ها در قیاس با سال گذشته به عنوان اولین مورد یاد کرده است.
 
به گفته وی، مصرف بالای سوخت گاز توسط مشترکان عمومی در زمستان باعث می‌شود که گاز کمتری به نیروگاه‌ها داده شود و ذخیره مخازن سوخت بخصوص در کریدور شمال کشور به علت محدودیت انتقال برق از جنوب به شمال بسیار حائز اهمیت است.
 
در زمینه وضعیت اورهال و تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها نیز امسال به خاطر کارکرد فشرده نیروگاه‌ها از نیمه فروردین تا پایان تابستان، قطعاً با واحدهای زیادی برای اورهال روبرو خواهیم شد و این موضوع در کارکرد وضعیت تولید برق تأثیر جدی دارد.
 
جعفرزاده مورد سوم را عدم استفاده از نیروگاه‌های آبی ذکر کرده و گفته است: با توجه به اینکه تابستان امسال از نیروگاه‌های برق‌آبی جهت کنترل بار شبکه استفاده شده و همچنین پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر عدم بارش جدی در حوضه‌های آبریز، قطعاً برای استفاده از نیروگاه آبی با عدم اطمینان روبرو خواهیم بود.

کلیدواژه

خاموشی

خاموشی پراکنده

وزارت نفت

وزارت نیرو

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها