نفت / شناسه خبر: 136218 / تاریخ انتشار : 1400/5/16 13:00
|

رعایت محدودیت ها؛ چالش نفتی جدید ایران

هنوز تحریم های بین المللی ایران پابرجاست و موفقیتی قطعی در عرصه بین الملل حاصل نشده اما در اوپک پلاس برخی اعضا بر این نکته تاکید دارند که در صورت رفع تحریم ها ایران باید تابع محدودیت های تولید باشد.

به گزارش نفت امروز، با طرح موضوع رفع تحریم های نفتی علیه ایران در ماه های گذشته صحبت ها و برنامه ریزی های متعددی برای بازگشت به سطح تولید پیش از تحریم ها و یا حتی افزایش این میزان مطرح شده است، از سوی دیگر بحث محدودیت تولید در شرایط بعد از کرونا در مذاکرات اخیر اوپک پلاس به عنوان موضوعی جدی مطرح بود و حتی میان کشورهایی مانند عربستان و امارات بر سر آن بحث هایی شکل گرفت.
طی سال هایی که نفت ایران به دلیل تحریم ها امکان عرضه در بازارهای بین المللی را نداشت برخی کشورها با افزایش تولید بازارهای ایران را در دست گرفتند و حال طبیعی است که اگر قرار باشد بار دیگر ایران در بازارهای بین المللی نفت حضور فعال داشته باشد، سهم این کشورها بار دیگر کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که قطعا به راحتی اتفاق نمی افتد.
بر همین اساس به تازگی برخی کشورها از جمله روسیه درباره بازگشت ایران به بازارهای نفت واکنش نشان داده و اینگونه تاکید کرده اند که اگر قرار بر رفع تحریم ها باشد ایران هم باید به مانند سایر اعضای اوپک پلاس محدودیت های تولید را لحاظ کند. اما با توجه به عدم بهره مندی ایران از بازارهای جهانی در سال های قبل، مسئولان کشور بر این نکته تاکید دارند که در این زمینه ایران هیچگونه محدودیتی را نخواهد پذیرفت.
بر همین اساس در دیدار اخیر بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی با دبیر کل اوپک که برای تحلیف رئیس جمهور جدید به ایران آمده بود، این مسئله مورد بحث قرار گرفت و زنگنه، از آمادگی کامل فنی ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت خام در بالاترین سطح پس از توافق سیاسی و لغو تحریم خبر داد.
وی با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام (مه ۲۰۱۸ تاکنون) ایران از صادرات حدود ۲ میلیارد بشکه نفت خام محروم شد، تصریح کرد: این مقدار معادل حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است.
پیش از این نیز زنگنه تاکید کرده بود که اولین اقدام مهمی که در وزارت نفت دولت بعدی باید مورد توجه قرار گیرد مواظبت از سهمیه ایران در اوپک است. طی ماه های گذشته نیز بحث محدودیت تولید اوپک پلاس موضوعی بود که حتی اجلاس آخر این نهاد را بی ثمر گذاشت.
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز روز پنج‌شنبه در توئیتر نوشت: « ایران همواره یکی اعضای فعال و مهم اوپک بوده و هست. با این حال، ما همواره گفته ایم که ایران با عادی شدن شرایط، هیچ محدودیتی را در تولید و صادرات نفت خود نخواهد پذیرفت. این موضوع، صرفا یک تصمیم ملی خواهد بود نه تصمیمی که از طریق تلاش های مشترک اتخاذ شود.»
پس از موضع گیری غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم روسیه در وین با انتشار توییتی، اظهارامیدواری کرده بود که با برداشتن تحریم ها، ایران به تلاش ها برای حفظ ثبات بازار نفت بپیوندد.
به عبارت دیگر، این نماینده روسیه که طی سال های تحریم ایران به همراه کشورهایی چون عراق و عربستان بخشی از بازار نفت ایران را از آن خود کرده، حال این روزها که احتمال بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت مطرح می شود، تلاش دارند همچنان سهم سابق خود را از بازارهای نفتی داشته باشند، در چنین شرایطی طبیعی است که برای بازگشت به بازارهای نفتی ایران باید تلاشی جدی و مواضعی قاطع داشته باشد.
 اوپک پلاس سال گذشته در میانه رکود تقاضا ناشی از همه گیری کرونا و کاهش قیمت ها، تولید خود را به طور بی سابقه ای به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داد. این نهاد به تدریج بخشی از عرضه را احیا کرد و رقم کاهش عرضه را به حدود ۵.۸ میلیون بشکه در روز رساند.  
براساس توافق جدید، تولید کنندگان عمده نفت تولید را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز  از ماه اوت تا دسامبر امسال افزایش می دهند.

کلیدواژه

چالش نفتی جدید ایران

چالش نفتی

تحریم های بین المللی ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها