نفت / شناسه خبر: 135992 / تاریخ انتشار : 1400/4/26 15:13
|

دود قطعی برق جدی تر از همیشه در چشم مردم

اگرچه مسئولان وزارت نیرو از پایان برنامه ریزی شده خاموشی ها در بخش خانگی خبر می دهند و به نوعی مردم را به حل مشکلات برقی خود امیدوار میکنند اما تصمیمات مثل همیشه یکباره گرفته شده در زمینه برق صنایع شرایطی ایجاد کرده است.

به گزارش نفت امروز، از ابتدای خرداد ماه سال جاری با آغاز فصل گرما سریال دنباله دار خاموشی ها آغاز شد و انتقادات و حاشیه های بسیاری برای دولت ایجاد کرد.
 
پس از گذشت بیش از یک ماه از این معضل و مشکلات فراوانی که برای مردم ایجاد شد، کابینه حسن روحانی در آخرین روزهای فعالیت خود تصمیمی جدید گرفته و به زعم خود تلاش کرد مشکل را حل کند و به جای قطع برق در بخش خانگی به سراغ اعمال محدودیت برای بخش صنعت برود اما به نظر می رسد تلاش یا شاید بهتر باشد بگوئیم تصمیم هیجانی و یکباره دولت نه تنها ابرو را درست نکرده بلکه چشم را هم کور کرده است.
 
بدین ترتیب طی کمتر از چند هفته صنایع مختلف که طی سالهای مختلف همیشه آوازه کم جان بودن آنها پیچیده اکنون با ضربه ای جدید و جدی مواجه شده اند که به طور طبیعی و مثل همیشه و همه حوزه ها این فشارها در نهایت به مصرف کننده نهایی که همان مردم عاصی از تورم هستند منتقل خواهد شد.
 
در همین مدت کوتاه در صنایع مختلف از تولید میگو گرفته تا خودروسازی و سیمان و بسیاری صنایع دیگر اعتراضات متعددی شنیده شده و حتی در بخش هایی مانند سیمان در همین مدت کوتاه شرایط ایجاد شده باعث کمیابی این کالا در بازار شده که خود منجر به ایجاد افزایش در قیمت مسکن و به ویژه مسکن مهر شده است.
 
از سوی دیگر معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از کسری ۸۰۰۰ مگاواتی برق در شهرک‌های صنعتی  خبر داده است. البته وی همچنین گفته که این سازمان برای ساخت پنل خورشیدی در شهرک‌ها، مشوق‌هایی در نظر گرفته است که البته اجرای این طرح و به ثمر رسیدن آن خود نیازمند زمان است و مشخص نیست طی چه مدت می توان انتظار داشت این حجم از کسری برق در این واحدها جبران شود.
 
طبق اعلام تسنیم صنعت قطعه‌سازی نیز روزانه تا 6 ساعت قطعی برق را تجربه می‌کند و همین امر عاملی شده تا نتواند به موقع سفارشات خود را تولید و تحویل دهد. به اعتقاد قطعه‌سازان، با قطعی برق، نه تنها حداقل 20 درصد به هزینه‌های تولید افزوده شده، بلکه از 30 درصد برنامه تولید نیز عقب مانده‌اند.
 
از سوی دیگر طی این روزها در رسانه ها اخبار دیگری نیز درج شده و از قطع برق بیش از ۱۳۰ دستگاه اجرایی پرمصرف در تهران منتشر شد که اگر کمی در این باب تعمیق شود در نهایت رسیدن به این نتیجه که ایجاد چنین شرایطی برای بخش صنعت نه تنها دستاوردی ندارد بلکه در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات تورمی برای مردم را نیز به همراه خواهد داشت.
 
البته قطعا این موارد کل مشکلات ایجاد شده بخش صنعت نیست اما به عنوان چند نمونه به آنها اشاره شد تا شاید کمی از معضلاتی که تصمیمات یکباره گرفته شده در دولت برای صنایع خرد و کلان به همراه داشته مشخص شود.
 
در چنین شرایطی به نظر می رسد واقعا دست دولت تدبیر و امید از هرگونه اقدام مدبرانه در  زمینه برق خالی است و شاید باید دعا کرد با پایان کار این دولت دید آیا کابینه تازه نفس دولت سیزدهم می تواند حداقل بخش اندکی از این مشکلات را حل کند؟

کلیدواژه

قطعی برق

بحرانبرق

بحران مصرف برق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها