نفت / شناسه خبر: 135887 / تاریخ انتشار : 1400/4/20 08:28
|

پایان دولت نزدیکتر است یا پایان خاموشی؟

وزیر نیرو می گوید هفته آینده، آخرین هفته بسیار گرم تابستان خواهد بود، از سوی دیگر سریال ادامه دار خاموشی ها هنوز به پایان نرسیده و باید دید دولت روحانی در آخرین روزهای کاری خود چه خاطره ای در ذهن مردم ثبت می کند.

به گزارش نفت امروز، از اوایل خرداد ماه همزمان با افزایش زودرس دمای هوا و به دنبال کاهش بارندگی ها سریال قطعی های برق استارت خورد و حال در شرایطی که حدود دو ماه از این وضع می گذرد، با وجود پایان یافتن تعمیرات نیروگاه ها و کشف تعداد قابل توجهی مزرعه رمز ارز و در عین حال به کار بستن تمهیدات مختلف از قطع صادرات برق به برخی کشورها گرفته تا ایجاد تغییر در ساعات کار ادارات و غیره، مردم همچنان وقت و بی وقت با قطع برق سورپرایز می شوند.

 
در واقع وضعیت این بخش به گونه ای پیش رفته که این روزها در حوزه های مختلف از سیاسی و اقتصادی گرفته تا اجتماعی و موضوعات سلامت، قطع برق و تبعات آن وجه مشترک صحبت های تمام کارشناسان و مسئولان شده است. با این وجود هنوز در روزهای آغازین تابستان قرار داریم و هنوز به نظر می رسد با روزهای اوج گرما فاصله داشته باشیم.
 
دراین میان طبق آنچه وزیر نیرو اعلام کرده هفته آینده آخرین هفته بسیار گرم تابستان خواهد بود و این امر می تواند در افزایش مصرف برق نقش داشته باشد و به تبع موجبات خاموشی های بیشتر را فراهم آورد.
 
البته رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آستانه این روزهای گرم از آمادگی وزارت نیرو برای مواجهه با این شرایط خبر داده و از همکاری این وزارتخانه با سپاه پاسداران و بسیج ادارات برای کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق دستگاه‌های اجرایی و شناسایی ماینرهای غیر مجاز خبر داده است.
 
دولت نیز به نظر می رسد در روزهای پایانی کار تمام تلاش خود را به کار گرفته تا لا اقل با خاطره ای بد برای مردم کار خود را پایان ندهد. بر همین اساس حتی حسن روحانی به عنوان عالیترین مقام کابینه به عذرخواهی از مردم بابت خاموشی ها پرداخته است.
 
از سوی دیگر در آخرین روزها علاوه بر ایجاد تغییراتی در ساعت کار بخش های اداری، تعطیل کردن پنج شنبه ها تا پایان مرداد ماه و مواردی از این دست سعی شده به نوعی مدیریت اوضاع در دست گرفته شود بر همین اساس روز گذشته اسحاق جهانگیری تصویب‌نامه مربوط به ساماندهی خاموشی برق مشترکان خانگی و تجاری و جلوگیری از خاموشی گسترده در شبکه برق کشور را ابلاغ کرد.
 
بر این اساس علاوه بر تصمیماتی که برای بخش اجرایی گرفته شده، به منظور کاهش چهار هزار مگاوات از مصرف برق کشور، کلیه صنایع موظفند به هر طریق از جمله انجام تعمیرات و تعطیلات تابستانی نسبت به کاهش مصرف خود متناسب با درخواست وزارت نیرو (شرکت‌های برق) از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه به مدت دو هفته مصرف برق خود را در حد ۱۰ درصد دیماند مصرفی محدود کنند. در صورت عدم همکاری، شرکت‌های برق مجازند بلافاصله برق مشترک را قطع کنند.
 
پس از گذشت دو هفته کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو در صورت لزوم نسبت به تمدید زمان و یا جابه‌جایی شرکت‌های مشمول مشروط به حفظ سقف کاهش چهار هزار مگاوات تصمیم‌گیری خواهد کرد.
ضمناً واحدهایی که در اجرای این تصویب‌نامه با وزارت نیرو همکاری می‌کنند، معادل میزان کاهش مصرف انرژی آن‌ها در سایر ایام سال از برق با تعرفه صفر برخوردار می‌شوند. به عبارت دیگر گویی دولت تلاش کرده علاوه بر رضایت مردم، صاحبان صنایع را نیز با وعده این نوع تخفیف ها و طرح های تشویقی دلگرمی دهد تا نسبت به کاهش تولید و مشکلاتی که در روند کار آنها ایجاد می شود تاب آوری بیشتری داشته باشند.همچنین پس از گذشت دو هفته کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو در صورت لزوم نسبت به تمدید زمان و یا جابه‌جایی شرکت‌های مشمول مشروط به حفظ سقف کاهش چهار هزار مگاوات تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
ضمناً واحدهایی که در اجرای این تصویب‌نامه با وزارت نیرو همکاری می‌کنند، معادل میزان کاهش مصرف انرژی آن‌ها در سایر ایام سال از برق با تعرفه صفر برخوردار می‌شوند.
 
از سوی دیگر هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۶ تیر ۱۴۰۰، اختیارات قانونی خود در زمینه مدیریت برق را تا پایان دولت دوازدهم براساس اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به کارگروهی متشکل از وزیران نیرو، کشور، صنعت، معدن و تجارت و نفت با مسئولیت وزیر نیرو تفویض کرد.
 
در نتیجه این تصمیمات وزیر نیرو پیش بینی کرده است که سه هزار مگاوات بار کمتری بر شبکه برق کشور وارد شود اما در نهایت با تمام تصمیمات گرفته شده و اقدامات انجام شده و وعده های داده شده در شهرهای مختلف شاهد قطعی های پراکنده برق هستیم و همچنان جدول خاموشی های احتمالی نیز منتشر می شود، با اینهمه باید منتظر ماند و دید در هفته ای که به قول اردکانیان آخرین هفته خیلی گرم سال است وضعیت خاموشی ها به چه شکل بوده و پرونده دولت تدبیر و امید در این زمینه چگونه بسته خواهد شد. از سوی دیگر باید منتظر ماند تا با شروع دولت بعدی و تغییرات ایجاد شده در بدنه تصمیم گیر دید آیا خاموشی های گسترده حاصل عملکرد نامناسب دولت دوازدهم بوده یا از این پس تامین انرژی کشور با شرایطی متفاوت از قبل دست و پنجه نرم می کند.

کلیدواژه

دولت

وزیر نیرو

بحران برق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها