نفت / شناسه خبر: 135878 / تاریخ انتشار : 1400/4/19 15:40
|
منشأ اختلافات اخیر در اوپک پلاس،

امارات خود را برای جهان پس از نفت آماده می‌کند

رفتار امارات در نشست اوپک پلاس و درخواست سهم تولید بیشتر تماشاگران بازار نفت را شوکه کرد،اما راشاتودی می‌گوید علت این رفتار منطقی و ساده است.

به گزارش نفت امروز به نقل از راشاتودی، امارات متحده عربی این ماه  تماشاگران بازار نفت را غافلگیر کرد و  حاضر نشد  با تمدید قرارداد کنونی  تولید اوپک پلاس تحت شرایط قبلی  موافق کند.
 
 امارات خواستار تغییر سطح تولید پایه بود و خاطر نشان کرد که نوامبر 2018  بازتاب ظرفیت‌های فعلی تولید نبود.امارات از قدیم  یکی از نزدیکترین متحدان عربستان سعودی  است و این بار در برابر شریک بزرگ منطقه ای خود قرار گرفته است و به نگرانی ها در خصوص بی‌ثباتی  بیشتر دامن زده است.
 
اما  در پشت صحنه، همه چیز منطقی است.  امارات متحده عربی  خود را برای جهانی پس از نفت آماده می کند و سعی دارد از نفتش قبل از پایان تقاضا  به بهترین وجه استفاده کند.  این خبر بر اساس اطلاعات  منابع آگاهی است  که این ماه در مورد تغییر سیاست‌های این کشور در  با وال استریت ژورنال صحبت کرده‌اند.
 
 یکی از منابع به وال استریت ژورنال  گفت: "تا زمانی که منابع هیدروکربونی داری ارزش هستند باید بیشترین استفاده از آنها صورت گیرد.هدف از سرمایه گذاری ایجاد درآمد برای تنوع بخشیدن به اقتصاد است ، هم برای سرمایه گذاری در انرژی های جدید و  مهمتر از همه ایجاد جریان های درآمد جدید."
 
 این اظهارات از آنجایی آشناست که  روسیه نیز همین کار را انجام می‌دهد.  سومین تولید کننده بزرگ جهان   آنقدر نفت دارد که می‌تواند  با نرخ فعلی تا سال 2080 به تولید ادامه دهد  و منابع گازی هم تا  103 سال دیگر دوام می آورد. با اینحال روسیه  میلیاردها دلار در ذخایر جدید نفت در سیبری شرقی سرمایه گذاری کرده و طبق برآوردها ، پروژه عظیم وستوک می تواند سالانه حدود 100 میلیون تن نفت خام تولید کند.
 
 این اتفاق در شرایطی اتفاق می‌افتد، که پیش‌بینی می‌شود، چشم‌انداز  تقاضای نفت روشن نیست.
 
 به عنوان مثال ، BP پیش بینی کرد که در بدترین حالت، اوج تقاضا را پشت‌سر گذاشتیم  و در بهترین حالت،اوج  تقاضا در سال 2030 خواهد بود. Equinor نروژ هم انتظار  دارد اوج تقاضای نفت در سال 2027 یا 2028 باشد. انتظار آژانس بین المللی انرژی این که اوج تقاضا  دهه آینده  باشد. اما در مجموع اکثر هدف‌گذاری ها  در محدود  2030 است.
 
 
 این بدان معناست که روسیه، امارات و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت زمان بسیار کمی برای تنوع بخشی به کالاهای اصلی صادراتی خود دارند.
 
 در عین حال ، آنها به پول نیاز دارند تا تلاش های خود را برای ایجاد تنوع در اقتصاد تقویت کنند.  بارزترین مکانی که این پول می تواند از آن بدست آورد صادرات نفت است.
 
  به همین دلیل   امارات متحده عربی در برابر شرکای خود در اوپک ایستاده است و به دنبال اقتصاد خود است.
 
 یکی از مدیران صنعت نفت از امارات به وال استریت جورنال گفت: "سهم بازار در اینجا یک عامل کلیدی است.ما می‌خواهیم سهم بیشتری از بازار داشته باشیم تا آنجا که می‌توانیم از ذخایر خود درآمد کسب کنیم ، به ویژه هنگامی که میلیاردها میلیارد دلار صرف توسعه آنها کرده‌ایم."
 
 در عین حال ، امارات متحده عربی به درآمد نفت نیاز دارد تا اقتصاد خود را از نفت دور کند - چیزی که طبق گزارش های اخیر صندوق بین المللی پول و مودی  یک چالش است.
 
 مانند سایر تولیدکنندگان خلیج فارس ، امارات متحده عربی برای تأمین منابع بخشهای غیر نفتی اقتصاد خود   دهها سال به درآمد نفت اعتماد کرده است و تغییر این وضع   عواقب اقتصادی دشواری خواهد داشت.
 
 
 

کلیدواژه

اوپک پلاس

نشست اوپک پلاس

اجلاس اوپک پلاس

امارات متحده عربی

افزایش تولید اوپک پلاس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها