نفت / شناسه خبر: 135873 / تاریخ انتشار : 1400/4/19 11:08
|

پالایشگاهی که همه می خواهند به نام آنها تمام شود/ مروری بر وضعیت ستاره خلیج فارس

کندی در به نتیجه رسیدن بسیاری طرح های عمرانی و نفتی در سالهای گذشته به روندی مرسوم تبدیل شده و شاید به همین دلیل وقتی طرحی با نتایج مثبت عملیاتی شده و نتیجه ای به همراه دارد، بسیاری از مدیران علاقمند می شوند کنار آن عکسی به یادگار داشته باشند.

به گزارش نفت امروز، شاید بتوان پالایشگاه ستاره خلیج فارس را یکی از مهم ترین یا حتی کلیدی ترین پالایشگاه کشور دانست، پالایشگاهی که ظرف چند سال به بهره برداری رسیده و نه تنها سهم مهمی در تامین بنزین داخل کشور در دوران تحریم ها داشته بلکه موجب صادرات این سوخت نیز شده است. اکنون بنا بر اعلام مدیران این واحد، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین در روز رسیده، این در حالیست که در ابتدای دولت تدبیر و امید در سال ۹۲، این پالایشگاه نیمه کاره بود و عملا کارشناسان امکان تولید بنزین از این پالایشگاه را حتی اگر نگوییم صفر، بسیار اندک می دانستند. اما اکنون شرایط به گونه ای پیش رفته که در پایان سال 1399 مدیر عامل این مجموعه از افزایش 200 درصدی صادرات آن نسبت به سال 98 خبر می دهد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز خرداد ماه سال گذشته درباره این پالایشگاه گفته بود: «روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن در پالایشگاه‌ ساخته شده توسط قرارگاه خاتم به تولید می‌رسد.»؛ موضوعی که به نظر می رسد برای این پالایشگاه حاشیه هایی نیز به همره داشته است. ساخت این پالایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان یاد می شود، از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در پایان سال ۱۳۹۷ سه فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از سه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوئیل خودکفا شد. بنا بر آنچه اعلام شده ۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ( دولت)، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی است. اما همان طور که اشاره شد این پالایشگاه نیز به مانند هر بخش دیگری دارای حاشیه ها و مشکلات خاص خود است. از جمله حاشیه های مرتبط نیز می توان به موضوع گزارش تخلف ۵۰۰ میلیاردی‌در این پالایشگاه اشاره کرد. بهمن ماه سال قبل بود که سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از تهیه گزارشی درباره تخلف ۵۰۰ میلیارد تومانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در این کمیسیون خبر داد. علی خضریان در این باره گفته بود: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید در اوج فعالیت این مجموعه عرضه می‌شد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و این موضوع تخلف ۵۰۰ میلیارد تومانی را به همراه داشته است. وی با بیان اینکه در سال ۹۲ دولت پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اعلام و آن را تحویل گرفته، گفت: ۲۴ درصد باقی مانده احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی ۶ سال توسط دولت تکمیل شد، تاخیر در تکمیل و بهره برداری پالایشگاه خسارات مالی و اقتصادی بسیار زیادی بر کشور تحمیل کرده است، با وجود تحریم‌های ظالمانه نباید ظرفیت داخلی در خدمت فشار اقتصادی بر مردم قرار می‌گرفت. این تخلف از سوی کمیسیون ترک فعل شناخته شده و گزارش آن در حال آماده شدن است. اما این صحبت ها به همینجا ختم نشد و اسفند ماه نیز بیژن زنگنه در اظهاراتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مورد انتقادات تند خود قرار داده و اظهار کرد: تصمیم‌های ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال 1382 طبق اسناد موجود گرفته و موافقت‌نامه اجرایی آن امضا شد، دوستان دولت بعدی آمدند، دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند؛ همان قدری که زحمت کشیدند ما آن را با جزئیات اعلام کردیم. وی افزود: گفته می‌شود نبوغ یک نفر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به پایان رسانده است، مگر پالایشگاه با نبوغ ساخته می‌شود؟ پالایشگاه با همت و مدیریت ساخته می‌شود. وزیر نفت ادامه داد: همه می‌خواهند بگویند ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختیم و آن را به نام خود تمام کنند. همیشه گفته‌ایم هرکسی می‌خواهد این پالایشگاه به نام او باشد اشکالی ندارد و استقبال می‌کنیم، اما انصاف هم موضوع خوبی است، زحمات دیگران را خراب نکنند. زنگنه با اشاره به اینکه واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق استناد موجود در سال 92 حدود 41 درصد پیشرفت داشتند، گفت: این پالایشگاه با مدیریت و فداکاری مدیران پیش رفته است. وزیر نفت با بیان اینکه "در زمان تدریس فکر می‌کردم نمونه ای که باید به‌عنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود"، گفت: وقتی سال 1368 وارد وزارت نیرو شدم با یک نیروگاه بر زمین مانده برخورد کردم، خیلی زحمت کشیدیم تا این طرح را توانستیم تمام کنیم و از نظر مدیریتی به آن نظام دهیم؛ این نیروگاه همیشه در موضوع تدریس مورد توجه‌ام بود، اما پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن هیچ است؛ باید این پروژه را موضوع تدریس قرار داد، اگر می‌خواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاری‌ام ندیدم. وی در عین حال تاکید کرد: در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس همه بودند و هیچ‌کس نباید تک‌خوری کند. اما این اظهارات زنگنه بعدها با واکنش رستم قاسمی که از او به عنوان یکی از جدی ترین گزینه های تصدی وزارت نفت در دولت سیزدهم یاد می شود، مواجه شد و وی در واکنش به اظهارات زنگنه، تاکید کرد: ادعای وزیر نفت در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس تعجب آور است، تعجب آور است که آقای مهندس زنگنه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را کاری بیهوده خطاب کردند چرا که این پالایشگاه اولین پالایشگاه میعانات گازی در کشور است و این گونه پالایشگاه‌ها در منطقه بسیار محدود هستند و با ساخت این پالایشگاه واردات بنزین را به صادرات بنزین تبدیل کردیم. البته ناگفته پیداست که در این مدت و در ارتباط با سهم دولت ها و افراد از پا گرفتن این پالایشگاه طی این مدت اظهارنظرهای متعدد دیگری نیز صورت گرفته اما حال در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم باید منتظر ماند تا با گذشت زمان مشخص شود وضعیت این پالایشگاه در دوره های مختلف مدیریتی چه سیری را طی کرده و دستخوش چه تحولاتی می شود.

کلیدواژه

پالایشگاه

طرح

عملیات

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها