نفت / شناسه خبر: 135860 / تاریخ انتشار : 1400/4/18 13:47
|

ناامیدی در صعود نفت

قیمتهای نفت روز جمعه به دلیل ابهامات درباره عرضه جهانی که ناشی از بن بست مذاکرات اوپک پلاس است و کاهش ذخایر نفت و بنزین آمریکا، مسیر حرکت متفاوتی پیدا کردند اما در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار گرفتند.

به گزارش نفت امروز معاملات نفت برنت با سه سنت کاهش، به ۷۴ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با شش سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۳ دلار در هر بشکه رسید.

 
نفت برنت شب گذشته با ۰.۹ درصد افزایش و شاخص نفت آمریکا با یک درصد افزایش بسته شده بودند اما همچنان حدود سه دلار پایینتر از قیمت روز دوشنبه ماندند زیرا معامله گران نگران فروپاشی توافق اوپک پلاس و اشباع عرضه در بازار جهانی هستند. هر دو شاخص در مسیر ثبت حدود سه درصد کاهش هفتگی قرار دارند.
 
چیوکی چن، تحلیلگر ارشد شرکت سانوارد تریدینگ در این باره گفت: بازارها به دلیل ابهام درباره روند تولید نفت گروه اوپک پلاس در اوت، هیچ جهت مشخصی ندارند. کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا عامل مثبتی بود اما به دلیل افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و نقاط دیگر، ممکن است یک پدیده موقتی باشد. قرنطینه های جدیدی که برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ ایجاد می شود ممکن است روند احیای سفرهای هوایی و تقاضا برای سوخت جت را ضعیف کند.
 
ژاپن در پی افزایش شیوع ویروس کرونا که باعث شد در توکیو – شهر میزبان بازیهای المپیک – وضعیت اضطراری اعلام شود، حضور تماشاگران را برای بازیهای المپیک که در ۲۳ ژوییه آغاز می شود، ممنوع کرد.
 
در آمریکا، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنج شنبه نشان داد ذخایر نفت و بنزین کاهش یافته و تقاضا برای بنزین به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسیده که حاکی از قوت یافتن اقتصاد است. ذخایر نفت در هفته منتهی به دوم ژوییه، به میزان ۶.۹ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۴۵.۵ میلیون بشکه رسید که پایینترین سطح از فوریه سال ۲۰۲۰ بود و بالاتر از کاهش چهار میلیون بشکه ای بود که در نظرسنجی رویترز پیش بینی شده بود.
 
ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت ۶.۱ میلیون بشکه کاهش یافت که فراتر از کاهش ۲.۲ میلیون بشکه ای پیش بینی شده از سوی تحلیلگران بود.
 
حتی با وجود این که قیمت نفت به مرز ۷۵ دلار رسید اما شرکتهای شیل آمریکا تعهد خود برای ثابت نگه داشتن تولیدشان را حفظ کردند که برخلاف رویه مشاهده شده در سیکلهای قبلی رونق بازار بود.
 
تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ به نزدیک ۱۳ میلیون بشکه در روز رسید و سپس در بحبوحه شیوع همه گیری کووید ۱۹ سقوط کرد. سپس تولید بهبود یافت و به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز در اواسط سال ۲۰۲۰ رسید و از آن زمان تقریبا ثابت مانده است.
 
به گفته هیروکی کیکوکاوا، مدیرکل شرکت تحقیقاتی نیسان سکیوریتیز، از آنجا که تغییر عمده ای در تولید نفت شیل آمریکا وجود ندارد، بعضی از سرمایه گذاران با وجود اختلاف میان اعضای اوپک پلاس، درباره دورنمای نفت خوش بین هستند.
 
آمار ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا افزایش پیدا کرده و تقریبا در میان افرادی بوده که هنوز واکسینه نشده اند.
 
با این حال قیمت نفت به دلیل این نگرانی که پس از اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، اعضای اوپک پلاس ممکن است وسوسه شده و محدودیت تولید نفت را رها کنند، از صعود بازمانده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، سه منبع آگاه در اوپک پلاس اعلام کردند روسیه تلاشها برای رفع اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی و کمک به انعقاد توافق برای افزایش تولید در ماههای آینده را پیش می برد. ابوظبی با پیشنهاد افزایش تولید دو میلیون بشکه در روز نفت از اوت تا دسامبر سال ۲۰۲۱ موافقت کرد اما مخالف تمدید مدت اجرای توافق محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ است و خواستار مذاکره در این خصوص در زمان دیگری است اما ریاض حاضر نیست با این خواسته موافقت کند.

کلیدواژه

بازار جهانی نفت

توازن بازار نفت

ایجاد ثبات در بازار نفت

قیمت جهانی نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها