نفت / شناسه خبر: 135804 / تاریخ انتشار : 1400/4/13 15:17
|

تولید مازوت در شازند به صفر می‌رسد

مدیرعامل پالایشگاه نفت شازند گفت: با اجرای طرح تولید «کک سوزنی» در پالایشگاه شازند، تولید مازوت این پالایشگاه به صفر می‌رسد و این فرآورده به محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند بنزین و گازوییل یورو ۴ تبدیل می‌شود.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایرنا، غلامحسین رمضان‌پور امروز در مراسم امضای قرارداد «کک سوزنی» با اشاره به اینکه این پالایشگاه در سال گذشته علاوه بر استمرار روند تولید، پروژه‌های متعددی با ارزش افزوده بالا اجرا شده، افزود: مهم‌ترین پروژه، «نرمال هگزان» است که صرفه‌جویی ۳۰ میلیون دلاری ارز را برای کشور به همراه داشت.

وی ادامه داد: از همین پروژه تولید «نرمال پنتان» آغاز شد و اکنون ۵۰ هزار تن مجموع تولید این ۲ محصول است. رمضان پور با اشاره به این‌که بحث تعمیرات اساسی بزرگ و ارزشمندی در سال گذشته انجام شد، گفت: در مرداد و شهریور سال گذشته پیک قرمز بود و بدون مبتلا شدن حتی یک کارگر و بدون حادثه عملیاتی تعمیرات اساسی انجام شد.
وی تاکید کرد: سال گذشته بنزین کم ارزشی که به دلیل نامرغوب بودن آن، امکان مصرفش وجود نداشت، کیفیت آن تا یورو ۴ و ۵ افزایش پیدا کرد. 
مدیرعامل پالایشگاه شازند ادامه داد: در سال جهش تولید، شروع مطالعات اولیه پروژه کک سوزنی آغاز شد و این پروژه به ثمر نشست و کک مورد نظر با مشخصات مدنظر در آزمایشگاه تولید شد.
وی افزود: این موضوع ما را مصمم کرد که این راه را ادامه دهیم و به تولید کک مورد نیاز در صنایع فولاد بپردازیم.
به گفته رمضان پور، اکنون سالانه ۵۴ هزار تن کک سوزنی نیاز صنعت فولاد کشور است و این عدد با توجه به هدف گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال، در سال های آینده نیاز به الکترود گرافیتی به ۹۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.   
وی گفت: کک سوزنی بسیار بارزش در صنعت فولاد است و به الکترود گرافیتی تبدیل خواهد شد
بحث انعقاد قرارداد مطالعات مهندسی دو دانش فنی را در این محل داریم و تا یکسال اینده به ثمر خواهد نشست. 
مدیرعامل پالایشگاه شازند، با بیان اینکه طرفیت واحدی که برای تولید کک سوزنی احداث خواهد شد، ۹۰ هزار تن خواهد بود، گفت: در اوایل سال آینده اسناد مناقصه و پیمانکاران ای پی سی انتخاب شود و در ۳ سال بعد از آن، واحد به بهره برداری برسد. 
وی تاکید کرد: این موضوع علاوه بر نیاز صنعت فولاد را تامین می‌کند، مازوت پالایشگاه نیز به صفر می‌رسد و تمامی مازوت تولیدی پالایشگاه به مواد با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شود.

کلیدواژه

مازوت

شازند

تولید مازوت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها