نفت / شناسه خبر: 135681 / تاریخ انتشار : 1400/4/2 14:31
|

وضعیت خاموشی سرگردان بین تائید و تکذیب

یک ماه از آغاز قطعی های برق می گذرد و همچنان با وجود گذشت این مدت و انتقادات بسیاری که مطرح شده رویه قطع برق و خاموشی امری قانونمند و مشخص نیست.

به گزارش نفت امروز، روابط عمومی شرکت توانیر اعلام کرده است: « جداول خاموشی های منتشر شده توسط شرکت های توزیع نیروی برق در سراسر کشور احتمالی است . به این معنا که در صورت رعایت راهکارهای مدیریت مصرف، ساعات اعلام شده در جداول مذکور، اجرا نخواهد شد. 
البته از سوی دیگر هم برخی مشترکان همچنان از این گلایه دارند که برق آنها بدون اعلام و اطلاع قبلی قطع می شود. اگر این دو وضعیت را در کنار هم قرار دهیم در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که حتی یک ماه پس از آغاز خاموشی ها هنوز برنامه جامعی برای مدیریت آن وجود ندارد و مردم باید هر لحظه احتمال قطع برق را داشته باشند.
از سوی دیگر در اطلاعیه شرکت توانیر آمده است: «به دلیل همکاری ارزشمند مردم  مشترکان صنعتی و کشاورزی خوشبختانه جداول خاموشی های احتمالی اعلام شده در روزهای اخیر اجرا نشده است.
از این رو تاکید می شود که انتشار این جداول احتمالی به هیچ عنوان نشانگر در پیش بودن خاموشی ها نیست و انتشار اخباری از این دست که باعث نگرانی جامعه می شود، از درجه اعتبار ساقط است.»
حال این سئوال ایجاد می شود که بالاخره مشترکان برق، قطعی های اعلام نشده را باور کنند؛ به ساز برنامه احتمالی برقصند یا در نهایت به دلداری شرکت توانیر دل خوش کنند و اصلا نگران قطع برق نباشند؟
ناگفته پیداست که گزینه سوم یعنی خداحافظی مردم با خاموشی های گاه و بیگاه امری بسیار بعید به نظر می رسد. حتی سخنگوی صنعت برق هم روز گذشته اعلام کرد: باتوجه به افزایش دمای هوا و افزایش مصرف، در تامین برق با مشکل مواجه هستیم و احتمال افزایش خاموشی ها وجود دارد اما این موضوع را به طور دقیق اطلاع رسانی خواهیم کرد.
مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایسنا، درباره احتمال افزایش خاموشی ها در کشور گفته است: در حال حاضر میزان مصرف از تولید پیشی گرفته است و کمبودها را با مدیریت مصرف جبران می کنیم. اگر در این شرایط نیروگاهی از مدار خارج شود، شرایط سخت تر می شود و برای تامین برق مشکلاتی به وجود می آید، بنا بر این اینکه خاموشی اعمال شود محتمل است.
از سوی دیگر با افزایش دمای هوا در روزهای آتی تامین برق مشکل تر خواهد شد و در این مدت مسئولان صنعت برق سعی کرده اند با مواردی مانند مبارزه با فعالیت ماینرها، ایجاد تغییر در ساعت کار ادارات و مدیریت صادرات برق در کنار به اتمام رساندن تعمیرات نیروگاهی این مشکلات را تا حدی کنترل کنند. اما درباره تاثیر این اقدامات مثلا چندی پیش سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری البرز گفته بود: با تغییر ساعات کاری ادارات دولتی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ به ۶:۳۰ تا ۱۳:۳۰، بین ۴۰ تا ۵۰ مگاوات در مصرف برق صرفه جویی می‌شود  که این رقم در اولین روز تیر باعث شده حدود 40 تا 50 درصد از خاموشی های خانگی کم شود.
البته در ارتباط با بحث صادرات برق و فعالیت ماینرها نیز همچنان انتقاداتی وجود دارد و در اولین روزهای این هفته و همزمان با حضور وزیر نیرو در مجلس، نماینده مردم پیرانشهر خطاب به وزیر نیرو عنوان کرد: در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی و گرمای طاقت فرسا، برق صنایع کارگاه های تولیدی، چاه ها و پمپاژهای کشاورزان و مردم بدون اطلاع قطع می شوند؟ اگر تولید داخلی برق کافی نیست چرا صادرات برق به سایر کشورها را قطع نمی کنید و از مصرف بی رویه برق در تولید رمزارزها جلوگیری نمی کنید؟ قطع برق پمپاژهای آب کشاورزی در شرایط خشکسالی باعث هدررفت آب و کانال های کشاورزی می شود و تولید بخش کشاورزی را با مشکل مواجه خواهد کرد.
در نهایت با توجه به این موارد و مسائل بسیار دیگری که در این مدت در انتقاد از خاموشی ها عنوان شده همچنان باید منتظر ماند تا مشخص شود در کشور توان کنترل وضعیت وجود دارد یا روند خشکسالی از این پس در سراسر کشور ضربه های جدی تری به زندگی مردم وارد خواهد کرد؟

کلیدواژه

خاموشی

خاموشی برق

قطعی برق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها