نفت / شناسه خبر: 12612 / تاریخ انتشار : 1396/1/25 15:49
|
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مطرح کرد:

راه اندازی همزمان ۸ مگا پروژه نقطه عطفی در توسعه صنعت نفت

راه اندازی همزمان ۶ فاز پارس جنوبی، ۴ پروژه پتروشیمی و نیز لایه نفتی پارس جنوبی در تاریخ توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بی سابقه است

نفت امروز /مهدی یوسفی راه اندازی ۶ فاز و لایه نفتی پارس جنوبی و نیز چهار طرح پتروشیمی را نقطه عطفی در توسعه صنعت نفت ایران برشمرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفتگو با نفت امروز، با بیان این که راه اندازی همزمان ۶ فاز پارس جنوبی، ۴ پروژه پتروشیمی و نیز لایه نفتی پارس جنوبی در تاریخ توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بی سابقه است، گفت: تنها در فازهای ۱۷ تا ۲۱ پارس جنوبی بیش از ۱۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته که این میزان معادل یک پنجم کل سرمایه گذاری صورت گرفته در میدان مشترک پارس جنوبی به شمار می آید.

وی با تاکید بر این که راه اندازی ۸ مگا پروژه در پارس جنوبی نمی توند شانسی و اتفاقی باشد، اظهار کرد: تحقق این اتفاق لزوما یک تدبیر و برنامه ریزی بلند مدت نیاز داشت، که در سطح وزارت نفت انجام و به دست بیش از ۶۱.۵ هزار ایرانی که در منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس فعال اند به سرانجام رسید.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با یادآوری این موضوع که در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم مجموع تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود، گفت: این میزان هم اکنون با گذشتن از مرز دوبرابری به مرز تولید رقیبان قطر رسیده است، همچنین شاهد برداشت چندین ساله کشور قطر از لایه پارس جنوبی طی چند دهه گذشته بودیم که خوشبختانه طلسم تولید از این لایه نفتی نیز در دولت یازدهم شکسته شده است، بر اساس محاسبات صورت گرفته راه اندازی هر فاز پارس جنوبی می تواند تقریبا یک درصد بر تولید ناخالص ملی کشور بیفزاید.

یوسفی به افزایش محسوس محصولات جانبی در پارس جنوبی همچون میعانات گازی، اتان، بوتان، پنتان و ... اشاره کرد و گفت: این موفیقت موجب شده در سه سال گذشته صادرات ۱۷ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در ابتدای سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۴ میلیون تن در حال حاضر برسد، وانگهی هم اکنون میزان صادرات میعانات گاز و پتروشیمی در منطقه ویژه به لحاظ تناژ مساوی است.

وی با بیان این که هفته آینده همزمان با پروژه های نفتی و گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۴ پروژه پتروشیمی به دست رئیس جمهوری کشورمان افتتاح می شود، گفت: به نظر می رسد با افزایش اتیلن به خصوص در فاز دو پتروشیمی کاویان تولید و اشتغال مناسبی در بخش غرب و شمال غربی کشور به واسطه افزایش خوراک در پتروشیمی های این منطقه ایجاد شود.

وی راه اندازی چهار طرح پتروشیمی پتروشیمی تخت جمشید، فاز دو پتروشیمی کاویان، ام ای جی پتروشیمی مروارید و پلی استایرن پتروشیمی انتخاب بدست فعالان بخش خصوصی را تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه دانست و گفت: با راه اندازی این طرح ها سالانه دو میلیون تن به تولید و دو میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات کشور در بخش پتروشیمی افزوده می شود.

یوسفی با بیان این که میعانات و مشتقات گازی ارزش اقتصادی زیادی دارند و نباید به صورت خام صادر شوند، گفت: با تبدیل این مواد به محصولات پتروشیمی و نیز سایر محصولات پایین دستی از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار داشت: پارسال قرارداد نهایی ۱۰ طرح به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه پایین دستی پتروشیمی برای استفاده از محصولات شش فاز پارس جنوبی (۱۷ تا ۲۱ ) در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به مرحله نهایی رسید.

یوسفی به نقش منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تسریع توسعه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ تحریم های صنعت نفت برای واردات و صادرات باید کارهای فراتر از زمان معمول انجام می شده است، از این رو این سازمان با همکاری سازمانی های ذی ربط هماهنگی های لازم برای تسریع هرچه بیشتر برای ورود و خروج کالا و تجهیزات به منطقه انجام داد، به گونه ای با شبانه روزی کردن ساعات کار گمرک، اسکله ها و بنادر صرفه جویی خوبی به لحاظ مالی و زمانی انجام شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به افزایش محسوس عملکرد فرودگاه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار داشت: با تلاش پرسنل این منطقه رکورد ۴۶ سورتی پرواز در طول ۲۴ ساعت در این فرودگاه در فروردین ماه امسال شکسته شد.

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقصادی انرژی پارس، برداشت حداکثری از میدان‌های نفت و گاز کشور یکی از مهمترین‌های وزارت نفت دولت یازدهم است به گونه ای که وزیر نفت در یکی از نخستین روزهای کاری خود در دولت یازدهم به عسلویه رفت تا نشان دهد این میدان و برداشت حداکثری از آن چه اهمیتی برای او، کشور و تک تک ایرانیان دارد.

امروز به لطف افزایش برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها به کمتر از ١٠ درصد رسیده است در حالی که مصرف سوخت در نیروگاه‌ها رشد٦ تا ٧ درصدی داشته است.

برداشت گاز از پارس جنوبی نه تنها خیال ایران را از تامین نیازهای داخلی راحت کرد بلکه قدرت چانه زنی ایران را در عرصه جهانی افزایش داد، اگر نبود افزایش برداشت از این میدان، ایران باید همانند سال ٨٦ مقابل زیاده خواهی ترکمنستان سر فرود می آورد و خواسته آنها را بدون هیچ کم و کاستی می پذیرفت.

افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، ایران را از وارد کننده برخی از فرآورده‌های نفتی همچون گازوئیل به صادرکننده پایدار این فرآورده تبدیل کرده است به گونه ای که هم اکنون روزانه معادل حدود ٤٥٠ هزار بشکه در روز فرآورده نفتی ایران صادر می شود.

تلاش‌های کارکنان نفت برای آبادسازی پارس جنوبی و برداشت حداکثری از آن میلیاردها دلار به درآمدهای ارزی کشور افزوده است از صادرات میعانات گازی تا فرآورده های نفتی از تامین نیازهای داخلی تا توانمندی پیمانکاران و ....

از همه مهمتر این که ایران در برداشت روزانه گاز به قطر رسیده است. موضوعی که سالها به عنوان یک مطالبه ملی مطرح بود

کلیدواژه

مهدی یوسفی

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

پارس جنوبی

منطقه ویژه پارس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها