نفت / شناسه خبر: 12558 / تاریخ انتشار : 1395/11/3 01:02
|

توجه به مسولیت های اجتماعی؛ الگوی یک شرکت گازی

مردم شهرستان به حق انتظار داشتند که بزرگترین پالایشگاه گازی کشوراقدامات اساسی در راستای توسعه محیط پیرامون و کاستن از مشکلاتی که به باور عده ای خود نیز در بروز آن نقش داشته است، بردارد.

نفت امروز /توجه به مسولیت های اجتماعی؛ الگوی یک  شرکت گازی                            

 سجاد بهزادی: مردم جم در قبال تاثیرات صنعتی مثبت و منفی شرکت پالایش گاز فجر جم در شهرستان خود، همواره خواستار توجه این شرکت به محیط پیرامون بودند و از این که در این سال ها قطره چکانی کمک هایی می شد گله مند بودند . مردم شهرستان به حق انتظار داشتند که بزرگترین پالایشگاه گازی کشوراقدامات اساسی در راستای توسعه محیط پیرامون و کاستن از مشکلاتی که به باور عده ای خود نیز در بروز آن نقش داشته است، بردارد. به نظر می رسد پس از گذشت 25 سال از عمر این شرکت انتظارات در بخش های مهمی در حال برآورده شدن است، و اقدامات مهمی در دستور کار قرار گرفته است.

اخیراً و در نشست مهم شورای اداری شهرستان جم که با حضور تمامی مسئولین سیاسی و امنیتی شهرستان در این شرکت برگزار شد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم از ورود پالایشگاه به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و توجه بیشتر به محیط پیرامون خبر داد و دست پر این نشست را میزبانی می کرد. در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تحولات مهمی با راهبری شرکت پالایش گاز فجر جم درحال اجرا شدن است که نشانه هایی از توجه به محیط پیرامون دارد. تمامی این تحولات تامین اعتبار شده و به مناقصه رسمی رفته است و در دو مورد نیز، پیمانکاران کار اجرایی آن را آغاز کرده اند.

نشانه اقتصادی؛ اگر راه را شریان اقتصادی یک منطقه بدانیم و به یادمان باشد قبل از به بهره برداری رسیدن راه جم به شیراز چگونه در بن بسیت قرار داشتیم، اکنون پروژه ترمیم راه مهم درون منطقه ای مان (راه جم به پالایشگاه) نیز بعد از سال ها انتظار در بخش اول خود آغاز به کار کرده است. حدود برآورد معامله در بخش اول این پروژه  200 میلیارد ریال می باشد که توسط پیمانکار بومی منطقه در حال تجهیز کارگاه است. به نظر می رسد به دلیل تراکم منازل مسکونی روستایی در مسیر این پروژه، ادامه این کار در مراحل بعدی مهم و حیاتی است و به همکاری مستقیم مردم منطقه بستگی خواهد داشت.

نشانه زیست محیطی؛ راه شریان اقتصادی و آب مایه حیات زندگی آدمی است. بحران آب منطقه، جدی ترین مشکل زیست محیطی است که مورد دغدغه جدی مردم ومسولین شهرستان قرار گرفته است. شرکت پالایش گاز فجر جم با اعتباری بالغ بر 650 میلیارد ریال در زمینه تامین اعتبار سد باغان با شرکت آب منطقه‌ای استان همکاری می‌کند. بعد از بهره برداری از این سد 15 میلیون متر مکعب آب از سد باغان برای شهرستان جم انتقال داده می شود که سهم پالایشگاه و شهرک ها 3 میلیون متر مکعب و مابقی برای مصرف شهرستان جم می باشد. انتظار می رود با انتقال آب از سد باغان به منطقه جم، برداشت آب توسط شرکت پالایش گاز فجر جم از دشت ریز متوقف گردد. به نظر می رسد چنانچه پروژه های آبخوان داری و سدهای کوچک منطقه ای و طرح انتقال آب شیرین از دریای خلیج فارس به منطقه سرانجام مطلوبی نرسد تا بهره برداری از سد باغان مشکل بحران آب در این حوزه جدی خواهد بود.

نشانه اجتماعی؛ ظرفیت های مهم اجتماعی و فرهنگی منطقه در لابه لای صنعت و دغدغه تولید گاز سال ها به فراموشی سپرده شده بود. در اقدامی کم نظیر در سطح شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت و دور اندیشی مدیرعامل کنونی شرکت طرح مطالعات اجتماعی محیط پیرامون در تعامل با شرکت پالایش گاز فجر جم نیز کلید خورد. این طرح با اعتبار اولیه 3 میلیارد و 500 میلیون ریال در مرحله انتخاب مشاور است و علاقمندان و افکار عمومی می توانند جزییات بیشترآن را بر روی وب سایت شرکت ببینند. بدون شک چشم انداز بلوغ مسئولیت اجتماعی شرکتی در پالایشگاه گاز فجر جم با محیط پیرامون، با اجرای این پروژه مثبت تر در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد درک واقعی از مطالبات اجتماعی منطقه و شناخت صحیح و بومی گرایانه از ظرفیت ها وآسیب های اجتماعی موجود برای تحقق بخشیدن به این پروژه بسیار ضروری است.

این سه طرح و پروژه مهم با توضیحات گفته شده اکنون توسط شرکت پالایش گاز فجر جم درحال اجراست. طبیعی است که این شرکت نفع و مصلحت خود را نیز در مطالعه واجرای این پروژه ها دیده است؛ اما مسلم تر آنکه شهرستان جم نیز در سود این طرح ها به صورت مستقیم شریک خواهند بود. هیچ کدام از این طرح ها در پشت دیوارها و شهرک ها اجرا نخواهد شد، بلکه در دل کوه ها، روستاها و شهرهای ما گذر خواهد کرد. پروژه هایی که بدون شک از خواسته ها ومطالبات واقعی بخش نخبه و مردم عادی در شهرستان جم و حتی استان بوشهر بوده است. این آغاز راه و نه پایان مشکلات است. رصد نمودن واقعی و علمی این طرح ها توسط مسئولین و رسانه های شهرستان امری طبیعی و ضروری است، اما نادیده انگاشتن و بی توجهی به خدمات انجام شده نیز شاید به نوعی کم لطفی و مانع جدی بر سر تحقق بخشیدن کامل این پروژه ها باشد.

 

 

 

 

کلیدواژه

پالایشگاه فجرجم

شرکت پالایش گاز فجر جم

سجاد بهزادی

گاز رسانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها