نفت / شناسه خبر: 12555 / تاریخ انتشار : 1395/10/30 23:41
|
با رفع مشکل تحریم ها؛

خارجی ها چقدر در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری می کنند؟

نام ایران در صدر فهرست دارندگان نفت و گاز در جهان قرار گرفته، جایگاهی که اگر تکنولوژی و سرمایه چاشنی آن نباشد، اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.

نفت امروزنام ایران در صدر فهرست دارندگان نفت و گاز در جهان قرار گرفته، جایگاهی که اگر تکنولوژی و سرمایه چاشنی آن نباشد، اثرگذاری خود را از دست می‌دهد. علاوه بر لزوم همکاری با کشورهای خارجی برای انتقال تکنولوژی، گفته می شود حدود 70 درصد از سرمایه گذاری در بخش بالادستی باید توسط خارجی ها تامین شود.

 در اختیار داشتن منابع عظیمی از نفت و گاز، نیاز به سرمایه و تکنولوژی برای استفاده از این منابع، لزوم ارتباط با کشورهای خارجی برای تامین سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز و در نتیجه استفاده بهینه از ذخایر مذکور همانند دومینویی است که حرکت هر مهره به مهره قبل وابسته است.

حرکتی که در سال های تحریم به بن بست خورد و باعث شد ایران تعامل خود با کشورهای خارجی برای دست یابی به سرمایه و تکنولوژی آن ها را از دست بدهد، مشکلی که تقریبا با رفع تحریم ها در حال برطرف شدن است و مسئولین مختلف، تمایل خود برای تعامل با شرکت های خارجی را ابراز کرده اند، به طوریکه بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان چندی پیش در مراسم امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به حصول توافق همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه در میدان گازی پارس جنوبی، ابراز امیدواری کرد که شرکتهای بینالمللی، تردید خود را برای سرمایهگذاری در صنعت نفت ایران کنار بگذارند.

زنگنه به انتقادهایی که نسبت به همکاری صنعت نفت با شرکت های خارجی مطرح می شود، پاسخ داده و گفته بود صنعت نفت ایران برای توسعه به فناوری و سرمایه نیاز دارد.

وی به نیاز ضروری صنعت نفت به سرمایه اشاره کرده و توضیح داده بود اگر به طور مثال، حدود ٨٠ میلیارد دلار قرارداد جدید امضا کنیم، با فرض سهم ٢٠ درصدی شرکت های ایرانی به عنوان شریکان خارجی در هر یک از این قراردادها، این شرکت ها باید حدود ١٦ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند

زنگنه با مطرح کردن این پرسش که شرکت‌های داخلی این میزان سرمایه را از چه محلی تامین خواهند کرد، ادامه داده بود درست است که منابع صندوق توسعه ملی وجود دارد و ما هم با اتکا به منابع این صندوق، پروژه های غرب کارون و پارس جنوبی را تامین مالی کردیم، اما مگر این صندوق چقدر ظرفیت دارد؟ ضمن اینکه شرکت های دیگر هم در صف دریافت منابع این صندوق هستند و منابع آن منحصر به شرکت های ایرانی فعال در حوزه صنعت نفت نمی تواند باشد.

وزیر نفت به تامین منابع مالی از محل تسهیلات بانک ها هم اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در دولت قبل میلیاردها دلار وام به نفت داده است و در حال حاضر منابع مجددی برای این کار ندارد.

این صحبت ها در حالی از سوی وزیر نفت مطرح می شود که چندی پیش غلام رضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت نیز بر لزوم سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت تاکید کرد و به ایسنا گفت:در بخش بالا دستی  حدود 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال نیاز داریم که حدود 30 تا 40 درصد این رقم توسط منابع داخلی و مابقی آن که حدود 60 تا 70 درصد است باید از منابع خارجی تامین شود.

 

کلیدواژه

نفت

شرکت‌های خارجی

سرمایه گذازی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها