نفت / شناسه خبر: 12306 / تاریخ انتشار : 1395/8/22 16:52
|
عبدالحمید خدری

ماجرای دکل ۳۷ میلیون دلاری که آهن قراضه می‌شود

گویی دکل های نفتی و گمشدن آنها در دولت یازدهم گوی سبقت را از دیگر مسایل روز این صنعت ربوده است. از ابتدای دولت یازدهم تا کنون همواره بحث گمشدن یک دکل مطرح بوده است. اگر در دولت قبل در حوزه انرژی هر جا

نفت امروز /گویی دکل های نفتی و گمشدن آنها در دولت یازدهم گوی سبقت را از دیگر مسایل روز این صنعت ربوده است. از ابتدای دولت یازدهم تا کنون همواره بحث گمشدن یک دکل مطرح بوده است. اگر در دولت قبل در حوزه انرژی هر جا صحبت از فساد نفتی می شد نام کرسنت می درخشید اینبار هر جا صحبت از فساد نفتی باشد که از دکل هایی سخن به میان می آید که یا با هزینه بالای دلالی و سود کلان ان به جیب برخی ها سخن گفته میشود ویا بحث گمشدن آنها مطرح است. چندی پیش خبر از گمشدن یک دکل مطرح شد که هنوز پرونده آن باز است و هنوز هم مشخص نیست مسوول اصلی سرنوشت تلخ آن کیست و سودها به جیب چه کسی رفته است؟ هنوز این پرونده بسته نشده که خبراز دکلی دیگر می آید که ضرر هنگفتی را بر کشور وارد کرده است. دکلی که گفته میشود ۳۷ میلیون دلار برای خرید آن هزینه شده اما امروز یکی از بهترین راه های پیشنهاد شده آنهم به گفته عبدالحمید خدری دبیر کمیسیون انرژی مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی شاید فروختن آن به عنوان آهن قراضه باشد تا شاید هزینه ای دیگر برای کشور رقم نزند. خدری در گفت وگو با نفت امروز از وضعیت این روزهای نفت هم میگوید که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

آقای خدری وضعیت این روزهای نفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
در کل بخصوص سال های اخیر، روند رو به رشد بسیار خوبی داشتیم و اکنون که الگوهای جدید قراردادهای جدید نفتی در حال سر و سامان گرفتن است  در بخش میادین مشترک  سرمایه گذاری های خیلی خوبی را شاهد هستیم که اگر با همین روند پیش برویم آینده بسیار خوبی برای نفت رقم خواهد خورد و ما افق بسیار روشنی رو پیش روی خود میبینیم.
خیلی از منتقدها معتقدند که وزارت نفت بیشتر توجه خود را بر روی تولید و صادرات نفت گذاشته و نسبت به باقی بخش های زیرمجموعه خود بی توجه بوده است. 
فکر نمیکنم چنین چیزی صحت داشت باشد.منتهی در بخش نفت به دلیل بحرانی شدن شرایط، نیاز به توجه بیشتری احساس می شد. الان در حال حاضر اینطور نیست که رشد متوازن نباشد.
 
برخی معتقدند جلسه ای که وزیرنفت در مجلس حضور یافت و از قراردادهای جدید نفتی در آن دفاع کرد چندان نسبته به دفاع زنگنه قانع نشدند و خبرهای منتشره در خصصو رضایت نمایدگان از توضیحات این وزیر صحت ندارد. در آن جلسه چه اتفاقی افتاد؟ واقعا نمایندگان نسبت به اظهارات وزیرنفت ابراز رضایت کردند؟
 
اتفاقا توضیحاتی که وزیرنفت در مجلس داد مورد رضایت خیلی از نمایندگان قرار گرفت. اخیراهم در کمیسیون انرژی  نیز سوالی که در همین زمینه توسط دو تن از نمایندگان صورت گرفت در خصوص همین قراردادها بازهم وزیرنفت حضور یافت و اگرچه این دو نماینده از پاسخ های داده شده از سوی زنگنه راضی نشدن اما توضیحات وزیر از نظر من و بسیاری از اعضا بسیار جامع و کامل بود. بیشتر بحث قراردادهای جدید نفتی تلاش برای سرمایه گذاری در بخش میادین مشترک است. ما در حال حاضربه ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه برای توسعه میادین خود نیاز داریم و تنها راه ما جذب سرمایه ای خارجی است. قراردادهای جدید نفتی واقعا دو سر برد است اینگونه که سیاه نمایی شده واقعا نیست . در مجلس هم نمایندگان حدود ۵۰ تا ۶۰ اشکال را بر قراردادهای جدید نفتی وارد دانستند که خوشبختانه در این نوع قراردادها برطرف شده است. یکسال برروی ایرادات این قرارداد کار شده و تمام کسانی که به عنوان مخالف این نوع قرارداد بودند دعوت شدند به مجلس و نگرانیهایشان شنیده شد.دغدغه ها و نگرانی های دلسوزان نظام خوشبختانه کاملا برطرف شده و جای نگرانی نیست.
 
قرار بود پیگیری‌هایی در مجلس در خصوص دکل های گمشده صورت بگیرد. این پیگیریها به کجا رسید؟
 
در کمیسیون اصل ۹۰ به غیر از بحث دکل اولی که از گمشدن آن خبررسید بحث دکل دومی هم که اخیرا اطلاع رسانی شده در دست بررسی است. متاسفانه گفته میشود دکل دوم هم در دولت قبل به قیمت ۳۷ میلیون دلار خریداری شده  است. اما متاسفانه در جایی که نگهداری می‌شود امکان غرق شدن آن بسیار زیاد است. بررسی کارشناسان نشان میدهد که طی دو تا سه سال اخیر فقط ۷ میلیون دلار هزینه نگهداری پرداخت شده است.در حالیکه در حال حاضر کارشناسان این دکل را یک تا ۲ میلیون دلار قیمت گذاری کرده اند. حتی امکان دارد کار به جایی برسد که ناچار شویم به عنوان آهن قراضه آن را بفروشیم. این نمادی واقعی از چپاول بیت المال است که در حال حاضر کمیسیون اصل ۹۰ هم مفتوح است و مستندات موجود است . البته تنها کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع نخواهد پرداخت بلکه کمیسیون انرژی هم قطعا به آن موضوع وارد خواهد شد و تا رسیدن به دلیل اصلی این اتفاق پیگیر موضوع خواهیم بود.
 

کلیدواژه

مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

خدری

نفت

نفت ایران

شرکت های نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها