نفت / شناسه خبر: 11913 / تاریخ انتشار : 1395/7/16 15:06
|
نفت امروز بررسی میکند

چرا کره جنوبی از ایران نفت خرید؟

پالایشگاه های کره جنوبی با تنوع بخشیدن به مبادی نفت وارداتی خود تلاش می کنند تا امنیت نفت خام خود را ثبات بخشند و سوددهیشان را تسهیل کنند.

نفت امروز / اگرچه همچنان کره تا حد زیادی به نفت خاورمیانه وابسته است، اما نسبت آن به آهستگی رو به کاهش است.

 
بنابر اطلاعات صنعت پالایش نفت، شرکت جی اس کلتکس در ماه نوامبر یک میلیون بشکه نفت خام از ایگل فورد گروپ ایالات متحده وارد خواهد کرد. اگرچه پیش از این هم نفت خام آلاسکا به کره وارد شده بود، این برای نخستین بار است که یک شرکت کره ای از سرزمین اصلی آمریکا نفت وارد می کند. ایالات متحده صادرات نفت به کره جنوبی را ممنوع کرده بود، اما این ممنوعیت سال گذشته برداشته شد.
 
البته برخی تحلیل گران می گویند دلیل اصلی این است که سودآوری صادرات تضمین شده است، چرا که بازگشایی کانال پاناما کمک می کند تا مدت زمان حمل نقل نسبت به مسیری که باید از دماغه امید نیک بگذرد، 10 روز کمتر شده است.
 
همچنین، کره جنوبی واردات نفت خود از ایران افزایش داده است. در سال جاری، واردات نفت کره از ایران به 65 میلیون و 832 هزار بشکه تا ماه آگوست رسیده است. این میزان 112 درصد افزایش نسبت به سال گذشته آن نشان می دهد. به ویژه، واردات نفت خام تقطیر شده افزایشی چشمگیر داشته است. نفت خام تقطیر شده، نفت خام فوق سبکی است که در زمان توسعه نفت و گاز حاصل می شود و پس از پالایش می تواند نفتای بیشتری نسبت به نفت خام معمول تولید کند.
 
شرکت هانوها توتال با در نظر گرفتن کاهش قیمت نفت تقطیر شده، ماهانه بین 2 تا 4 میلیون بشکه از این نوع نفت را از ایران وارد کرده که باعث افزایش سهم ایران شده است. اس کی اینچئون پتروکم هم 66 درصد مجموع نفت خام تقطیر شده اش را از ایران وارد کرده است. هیوندای اویل بنک دیگر شرکت کره ای است که می گوید قصد دارد نفت خام تقطیر شده وارداتی از ایران را از 2 میلیون بشکه کنونی هم بالاتر ببرد.
 
به طور کلی، کره جنوبی واردات نفت خام تقطیر شده از ایران را به خاطر قیمت نسبتا ارزان آن در بازار خاورمیانه که تحت سلطه قطر است، افزایش می دهد.

کلیدواژه

ایران

کره جنوبی

خرید نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها