نفت / شناسه خبر: 115163 / تاریخ انتشار : 1398/7/7 15:11
|

ظرفیت تولید در آزادگان جنوبی طی ۴ سال ۵ برابر شده است

شرکت مهندسی و توسعه نفت در پاسخ به درباره علت تعلل در بهره برداری از واحد فرآورش میدان نفتی آزادگان جنوبی توضیحاتی را ارائه داد.

نفت امروز / این خبرگزاری در تاریخ دوم مهر ماه سال جاری گزارشی با عنوان «تراژدی بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران/ معطلی ۶ ساله تولید»  با محوریت آسیب شناسی علت پایین بودن ظرفیت تولید در میدان نفتی آزادگان جنوبی، بدلیل فقدان واحد فرآورش منتشر کرد. شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در واکنش به این گزارش توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

«با عنایت به انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی با عنوان «تراژدی بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران/ معطلی ۶ ساله تولید» لازم است نکاتی برای تنویر افکار عمومی و رفع ادعای خلاف واقع طرح شده به اطلاع مردم شریف ایران برسد:

بر خلاف مطالب خلاف واقع مندرج در صدر گزارش مبنی بر اینکه «پس از اخراج شرکت CNPC از میدان نفتی آزادگان جنوبی در سال ۹۳ حفاری انجام شد، اما تولید از این میدان شروع نشد»، به اطلاع می‌رساند نخست تولید از این میدان از یک دهه پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد؛ دوم شرکت ملی نفت ایران با تکیه و اعتماد به مدیران و توان پیمانکاران داخلی، همچنین توانمندسازی و سازماندهی نیروهای بومی، توسعه این میدان مشترک عظیم نفتی را ادامه داده و در سال‌ها ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶و ۱۳۹۷ طی پنج مرحله، تولید از این میدان چهار برابر و ظرفیت تولید پنج برابر شده است.

در راستای امر توسعه در این میدان نفتی لازم به ذکر است با توجه به شرایط کنونی کشور و خصوصاً تحریم‌های ظالمانه، هیچگاه شرکت ملی نفت ایران محدود به یک برنامه واحد نبوده و به اقتضای شرایط، بودجه و اولویت‌ها، روش‌های جایگزین و منعطف را برای توسعه هر چه سریع‌تر این میدان نفتی مشترک برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

فرآیند تولید از چاه‌های تکمیل شده در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، هیچ‌گاه به‌منظور تکمیل واحد فرآورش مرکزی متوقف نشده است و متناسب با چاه‌های حفاری شده، با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه غرب کارون به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این راستا می‌توان به استفاده از واحد فرآورش سیار برای اولین بار در کشور اشاره کرد که مبدایی برای تغییر در روش احداث واحدهای فرآورش به شیوه قدیمی در صنعت نفت شده است.

در شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی، اعلام، درج اطلاعات و افشای آمار و ارقام تولید یک میدان نفتی مشترک در رسانه عمومی و سیاه‌نمایی دستاوردهای اقتصاد مقاومتی فرزندان این مرز و بوم که با تکیه بر توان و دانش بومی، امکان ساخت داخلی بیش از ۸۵ درصد تجهیزات و کالاهای مورد نیاز بخش بالا دستی را فراهم آورده است به دشواری می‌توان خیرخواهانه، منصفانه و حرفه‌ای تلقی کرد.

شرکت ملی نفت ایران به دلیل ویژگی‌های خاص طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی همانند سایر پروژه‌های مهم و استراتژیک ملی، اهتمام ویژه‌ای به این طرح معطوف داشته است و با توجه به شرایط و محدودیت‌های موجود، تاکنون بیشترین تمرکز و توجه به این طرح عظیم و ملی صورت پذیرفته است.

فعالیت‌های فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی منجمله واحد فراورش مرکزی (CTEP) با رعایت کامل موازین حقوقی و قراردادی تعیین تکلیف شده است. بخش عمده‌ای از تجهیزات واحد مذکور(دیرتحویل) ساخته و حمل شده است. سایر فعالیت‌ها نیز با شتاب قابل قبولی در حال اجراست.

با وجود نشر گسترده اکاذیب که موجبات ایجاد فضای یأس و دلسردی و کمک به اهداف دشمنان اسلام و کشور عزیزمان ایران را فراهم می‌سازد، به استحضار می‌رساند هم اکنون با  اعتماد به مدیران خدوم و جهادگر صنعت نفت و با تکیه بر توان پیمانکاران و سازندگان داخلی، در جنگ نابرابر اقتصادی، سهم برداشت صیانتی از این حوزه بیش از رقیب و شریک همسایه است؛ رقیب و شریکی که در جذب سرمایه، به‌کارگیری شرکت‌های صاحب‌نام بین‌المللی و همچنین استفاده از  تجهیزات، دانش و تکنولوژی روز دنیا هیچگونه محدودیتی ندارد».

توضیحات خبرگزاری مهر

به گزارش خبرنگار مهر، بر آیند توضیحات شرکت مهندسی و توسعه نفت نشان می دهد که این شرکت با بهره‌گیری از واژه‌های جهادی و با استفاده ابزاری از واژه «تحریم»، سعی کرده  از ارائه پاسخ کارشناسی و مستند شانه خالی کند. در جهت تنویر افکار عمومی ارائه برخی توضیحات در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در جوابیه شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به این شرح الزامی است:

۱ –  شرکت متن ادعا کرده است ظرفیت تولید آزادگان جنوبی ۵ برابر شده است؛ باید توجه کنیم ظرفیت تولید از آزادگان جنوبی تا پیش از دولت یازدهم، ۵۶ هزار بشکه بود که این رقم توسط شرکت ملی مناطق‌ نفت‌خیز جنوب حاصل‌شده بود؛ با توجه به ادعای تازه شرکت مهندسی و توسعه متن، ظرفیت تولید فعلی میدان آزادگان جنوبی باید ۲۸۰ هزار بشکه باشد!

این در حالی است که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در سال ۹۶ اعلام کرده بود که ظرفیت تولید آزادگان جنوبی کمتر از ۱۴۰ هزار بشکه است و وعده داده بود تا قبل از پایان سال ۹۶ این ظرفیت به ۱۴۰ هزارتن برسد.

حتی اگر ظرفیت تولید آزادگان جنوبی را در پایان دولت دهم ۴۰ هزار بشکه در روز در نظر بگیریم، ظرفیت فعلی با توجه به ادعای متن، باید ۲۰۰ هزار بشکه باشد که حتی ۱۵۰ هزار بشکه نیز نیست. ضمن اینکه طرح توسعه این میدان در دو فاز، ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که تا ۴ سال آینده به ۱۵۰ هزار بشکه نیز نخواهد رسید.

این در حالی است که سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل سابق شرکت متن هم  سال گذشته طی مصاحبه ای تفصیلی که در سایت شرکت ملی نفت ایران منتشر شد، میزان تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی را ۴۰ تا ۴۷ هزار بشکه در روز اعلام کرد! به عبارتی دیگر میزان تولید نفت این میدان از رقم تحویل داده شده توسط شرکت ملی نفتخیز جنوب نیز کمتر بوده است!

۲ – در باب تولید فعلی، گفته‌شده است میزان تولید از این میدان چهار برابر شده است که با این ادعا، باید گفت که بالاترین میزان تولید از آزادگان جنوبی باید حداقل ۲۰۰ هزار بشکه در روز باشد درحالی‌که امروز آزادگان جنوبی حدود ۹۲ هزار بشکه تولید دارد.

۳ – گفته‌شده است شرکت ملی نفت برای توسعه این میدان برنامه‌های متعددی داشته است اما به این پرسش پاسخ داده نشده که اگر چنین برنامه‌هایی بوده، چرا میزان تولید از این میدان مشترک زیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز است و چگونه است که ۶ سال اتفاق خاص و بزرگی در آزادگان جنوبی رخ نداده است؟! اگر برنامه‌ای وجود داشته است چرا پس از ۶ سال هیچ برنامه جدی برای تولید از آزادگان جنوبی طراحی نشده است؟ آیا منظور شرکت مهندسی و توسعه نفت از برنامه وزارت نفت، تعلل‌های ۶ ساله است؟

۴ –  در بخشی از این جوابیه آمده است: « فرآیند تولید از چاه‌های تکمیل‌شده در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، هیچ‌گاه به‌منظور تکمیل واحد فرآورش مرکزی متوقف نشده است». شرکت متن در این بند این سؤال را ایجاد کرده است که اگر فرآیند تولید از چاه‌ها به‌درستی صورت گرفته است دلیل بسته بودن ده‌ها چاه در این میدان چیست؟ جز این است که واحد فرآورشی برای آن وجود ندارد؟! این در حالی است که مدیرعامل سابق این شرکت سال گذشته یکی از برنامه های توسعه ای برای میدان نفتی آزادگان جنوبی را حفر ۱۸۵ حلقه چاه و ایجاد واحدهای سطح الارضی و «CTEP» عنوان کرده است.

۵ – در بخش دیگری از جوابیه به استفاده از واحد فرآورش سیار اشاره شده است. واحدی که متن به آن پرداخته است ظرفیت ۲۵ هزار بشکه‌ای دارد که این کارخانه سیار هم چند ماهی است که به‌صورت تمام و کمال در مدار قرار ندارد و هفته‌هاست که بیکار مانده است. بیکار ماندن این واحد فرآورش به چه دلیل است و چه اتفاقی در آزادگان رخ‌داده است؟

۶ – درحالی‌که شرکت متن سعی کرده است برای واگذاری عجیب پروژه احداث واحد CTEP آزادگان جنوبی به شرکت پتروپارس همه‌چیز را قانونی بداند اما اصلاً به دلایل معطلی ۶ ساله در تعیین تکلیف این پروژه اشاره نکرده است که نشان می‌دهد برای آن پاسخ منطقی ندارند. ترجیع‌بند گزارش خبرگزاری مهر به همین موضوع اختصاص داشت که چگونه با وقت‌کشی، کشور عراق از چنین اشتباهاتی بیشترین سود را برده است. خبرگزاری مهر به داستان برگزاری دو مناقصه برای این واحد فرآورشی و ابطال آن پرداخته که جدی‌ترین نقد به شرکت ملی نفت است اما این شرکت در پاسخ خود تنها به این نکته بسنده کرده که همه‌چیز قانونی است!

۷ –  در پایان تأکید می‌شود بزرگ‌ترین نقدی که به شرکت ملی نفت و شرکت مهندسی و توسعه نفت وارد است، آن است که طی ۶ سال گذشته در آزادگان جنوبی تنها تعدادی چاه حفاری‌شده و ظرفیت فرآورشی فراموش شده  که در تاریخ صنعت نفت ایران بی‌نظیر است. جوابیه‌ای که شرکت متن منتشر کرده است سعی دارد بدون پاسخ به سؤالات اصلی، از کلماتی حماسی و احساسی برای توجیه سوء مدیریت‌ها بهره بگیرد که به دور از روند کارشناسی است.

مهر

کلیدواژه

آزادگان جنوبی

واحد فرآورش میدان نفتی آزادگان جنوبی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها