نفت / شناسه خبر: 104961 / تاریخ انتشار : 1398/6/3 10:33
|

ایران آماده از سر گیری صادرات یک محصول استراتژیک پتروشیمی شد

هم‌زمان با اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به مدد ثبت رکوردهای جدید تولید در پتروشیمی شهید تندگویان و وجود آرامش در بازار تقاضای تابستانی، ایران آماده ازسرگیری صادرات PET می‌شود.

نفت امروز / با گذشت حدود ۷۵ روز از اعمال تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران، رکورد تولید محصول پرطرفدار و استراتژیک PET در صنایع پتروشیمی کشور شکسته شد.

بر این اساس، با اعمال تغییرات جدید فنی در خطوط تولید گریدهای مختلف PET بطری و نساجی در مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان از یک طرف و تامین کامل خوراک «پارازایلین» از سوی پتروشیمی نوری، از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط تولید محصولات PET این مجتمع پتروشیمی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی بیش از ۱۰ درصدی داشته است.

همزمان با ثبت رکورد جدید تولید PET به دنبال اعمال تغییرات جدید در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار بورس و آزاد، فروکش کردن تقاضای کاذب در بازارها در شرایط فعلی تراز تولید و مصرف PET در اوج افزایش تقاضای تابستانی مثبت شده و عملا یک آرامش کامل قیمتی و روانی در بازار PET به ویژه گرید بطری حکم فرما است.

از سوی دیگر آمارهای رسمی بورس نیز نشان می دهد که از مجموع عرضه هفتگی ۵۰۰۰ تن PET حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد این عرضه فروخته می شود و مابقی به دلیل نبود مشتری به حجم تولید انباشته پتروشیمی تندگویان افزوده می شود.

پیگیری‌ها نشان می دهد که هم اکنون موجودی انباشته محصولات PET نساجی و بطری پتروشیمی شهید تندگویان بالغ بر ۶۵ هزار تن رسیده و همزمان با افزایش موجودی انبارها و فروکش کردن تقاضای تابستانی، برنامه ریزی برای ازسرگیری صادرات PET بطری آغاز شده است.

در همین خصوص دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی با رصد وضعیت عرضه و تقاضا در بازار PET مجوزی برای صادرات تک محموله PET صادر کرده است؛ که در صورت محقق شدن آن، پس از حدود شانزده ماه صادرات این محصول پلیمری ایران آغاز خواهد شد.

افزایش صادرات گریدهای PET نساجی و بطری در شرایط سخت جنگ اقتصادی و تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه صنایع پتروشیمی کشور می تواند به ارزآوری در شرایط تحریم به اقتصاد کشور کمک کند و پتروشیمی شهید تندگویان با توجه به تامین کامل نیازهای داخلی و افزایش تولید حاصل شده در سال ۹۸ به دنبال ازسرگیری صادرات این محصول پلیمری با هدف به کمک ارزآوری در شرایط تحریم است.

در همین حال، «احمد مهدوی» دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی پیشتر با اشاره به وجود آرامش در بازار عرضه و تقاضای تابستانی PET از بررسی اخذ مجوز ازسرگیری صادرات PET در کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی خبر داده و گفته بود: نگرانی برای تامین نیاز داخلی PET احساس نمی‌شود.

این درحالی است که «محمد عیسی انوشا» مدیر مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان هم پیشتر با اشاره به جهش ۱۰ درصدی تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات در ۱۰۰ روز نخست امسال، اعلام کرده بود: مشکل خوراک نداریم و آماده تامین تقاضای تابستانی PET باتل هستیم.

این گزارش حاکی است یکی از مهمترین پیش شرط های ثبت رکوردهای جدید تولید در پتروشیمی شهید تندگویان تامین کامل و پایدار خوراک پارازایلین این مجتمع پتروشیمی بوده که پارسال با اجرای طرح ارتقای برج‌های جذب واحد تولید پارازایلین در پتروشیمی نوری و افزایش ظرفیت تولید محصول استراتژیک پارازایلین تا محدوده ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ هزار تن در روز و حدود ۷۵۰ هزار تن در سال عملا زمینه تامین پایدار و مطمئن خوراک غول تولید PET ایران در ماهشهر فراهم شد.

پتروشیمی شهید تندگویان به‌عنوان بزرگترین و تنها تولیدکننده محصول PET در صنعت پتروشیمی کشور از ظرفیت تولید محصولات متنوعی از جمله گریدهای مختلف PET برخوردار بوده که سالانه به حدود ۴۷۰ هزار تن خوراک پارازایلین نیاز دارد که با توجه به افزایش تولید پتروشیمی نوری عملا مشکل خوراک غول تولید PET ایران در سال ۹۸ منتفی است.

فارس

کلیدواژه

ازسرگیری صادرات PET

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها