نفت / شناسه خبر: 84556 / تاریخ انتشار : 1398/4/11 11:47
|

دیپلماسی فعال شیخ‌الوزرا در وین

جمهوری اسلامی ایران در حالیکه به دلیل تحریم‌های آمریکا از توافق کاهش تولید معاف است، اما اتاق وزیر نفت ایران در وین یکی از پر رفت و آمدترین مکان‌ها در حاشیه برگزاری نشست اوپک به شمار می‌رود...

نفت امروز /جمهوری اسلامی ایران در حالیکه به دلیل تحریم‌های آمریکا از توافق کاهش تولید معاف است، اما اتاق وزیر نفت ایران در وین یکی از پر رفت و آمدترین مکان‌ها در حاشیه برگزاری نشست اوپک به شمار می‌رود که حکایت از دیپلماسی فعال شیخ الوزرای دولت دوازدهم در وین دارد.

نشست صد و هفتاد و ششم اوپک با یک دستور کار و آن هم تصمیم درباره ادامه توافق کاهش تولید نفت برگزار می‌شود، اما با وجود معافیت ایران از این توافق، باز هم بیژن زنگنه وزیر نفت ایران یکی از پرکارترین وزرای حاضر در این نشست به شمار می‌رود.

زنگنه پیش از این و در هفته‌های گذشته به شدت علیه ستیزه‌جویی برخی اعضا علیه ایران موضع‌گیری کرده بود، امروز نیز همزمان با ورود به وین اعلام کرد که یکجانبه گرایی اعضای این سازمان می‌تواند به مرگ اوپک منجر شود.

با توجه به این موضع گیری‌ها و از آنجا که تصمیمات اوپک بر اساس اجماع گرفته می‌شود، اعضای اوپک از دبیر کل گرفته تا رئیس دوره‌ای آن، برای متقاعد کردن زنگنه با وی دیدار داشتند.

انتقاد اصلی وزیر نفت ایران در واقع خطاب به توافق عربستان و روسیه در ژاپن و در حاشیه اجلاس G20 بر سر ادامه توافق کاهش تولید است. زنگنه معتقد است که تصمیمات اوپک باید در چارچوب همین سازمان گرفته شود در غیر این صورت اوپک کارکرد خود را از دست می‌دهد.

بر همین اساس، با درخواست دبیرکل و رئیس دوره‌ای اوپک، نشست سه جانبه بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان با محمد سانوسی بارکیندو دبیرکل اوپک و مانوئل کودو رئیس دوره‌ای اوپک برگزار شد.

واقعیت اینکه دیدار مزبور، به عنوان تنها دیدار وزیر پرسابقه ایران در اوپک نبود. ثامر الغضبان وزیر نفت عراق نیز به دیدار بیژن زنگنه آمد و سپس دیدار دوجانبه مصطفی صنع‌الله مدیرعامل شرکت نفت لیبی با وزیر نفت کشورمان برگزار شد.

بیژن زنگنه همچنین در آستانه نشست ۱۷۶ اوپک با محمد ارکاب وزیر انرژی و معادن الجزایر دیدار و مذاکره کرد.

کارشناسان نفتی براین باورند که شاید مهمترین دیدار امروز زنگنه با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه بود، زیرا این کشور با توجه به توافق با عربستان مبنی بر ادامه کاهش تولید، نیازمند نظر مساعد ایران برای اجرایی شدن آن است.

زنگنه همواره تاکید کرده است که ادامه و یا توقف کاهش تولید برای ایران اهمیتی ندارد و این کشور هر زمان که از تحریم‌ها خلاصی پیدا کند با قدرت و سرعت به بازارهای نفت بازگشته و هر میزان که بتواند نفت می‌فروشد.

پافشاری زنگنه بر حقوق ایران در اوپک باعث شده تا هیچ گاه ایران برای فروش نفت خود محدودیت نداشته و به همین دلیل بعد از اجرای برجام تولید و صادرات نفت این کشور به سرعت به میزان پش از تحریم‌ها بازگردد.

ایرنا

کلیدواژه

زنگنه

نشست وین

تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها