نفت / شناسه خبر: 63988 / تاریخ انتشار : 1398/1/20 13:25
|

تغییر رویکرد از اقتصاد نفتی به دانش بنیان ضروری است

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری تغییر رویکرد از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان را ضروری خواند و گفت : تحقق این مهم نیاز به همراهی افراد با اعتماد به نفس، خلاق و پیگیر دارد.

نفت امروز /سورنا ستاری روز دوشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان استان کرمان افزود: شاخص اصلی محیط کسب و کار در حوزه دانش بنیان، فردی است که باید اعتماد به نفس داشته و از خستگی ها خسته نشود و دانش ، خودساختگی ، خودباوری و منابع مالی از دیگر شاخصه های بعدی آن هستند.
ستاری اظهار داشت : در پنج سال اخیر سعی شده محیطی ایجاد کنیم که استعدادها را شناسایی و شکوفا کنیم و این کار نیاز به ساختارهای جدید داشت که در قالب شرکت های دانش بنیان به دنبال آن هستیم فرهنگ جدیدی در بین دستگاه ها و در بین مردم ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه در اقتصاد نفتی همه مشکلات تنها با تزریق پول حل می شود، ادامه داد: تفکرات نفتی در اقتصاد زجر آور است و این سیستم جدید فرصتی برای عوض کردن آن فضا است و در این راستا بخش عمده ای از تحولات اقتصاد دانش بنیان باید در دانشگاه ها ایجاد شود.
ستاری تاکید کرد: در اقتصادنفتی معنای شغل استخدام است و برای استخدام باید فرد مدرکی را دریافت کند و اینها محورهایی هستند که باید تغییر یابند و کارآفرین در جامعه جایگاه خود را پیدا کند زیرا باید بدانیم هر جایی پول دولت در آن خرج می شود سقف پرواز و آرزوهای آن مشخص است.
معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری گفت: در حوزه های دانش بنیان مشکلات زیادی وجود دارد زیرا کار جدیدی است و مهم است که تلاش کنیم تا بتوانیم این موارد را جا بیاندازیم.
وی با تاکید بر اینکه انسان و کارآفرین است که اقتصاد دانش بنیان را محقق می کند و تنها به تجهیزات و فضاها نیست، تاکید کرد: مهم این است که در استان ها محیط برای توسعه فعالیت های دانش بنیان محقق شود.
ستاری با اشاره به این مطلب که صندوق های پژوهش و فناوری برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان نقش بسیار مهمی دارند و ما هم آماده هستیم که به آنها کمک کنیم، گفت: جهت گیری بانک ها باید به شرکت های دانش بنیان متفاوت از سایر حوزه ها باشد.
معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری گفت: درست نیست انتظار داشته باشیم مشکلات استان ها را فردی با جیب پرپول حل کند بلکه باید با همت مدیران، دانشگاهیان و جوانان حل شود.
ستاری یادآور شد: تقریبا سالی برای پنج هزار نفر معافیت سربازی را پیگیری می کنیم و از سال جاری موضوع امریه های سربازی در شرکت های دانش بنیان را دنبال می کنیم.
وی تاکید کرد: باید در استانها محیطی فراهم شود که کسی به خود جرات ندهد که کرکره یک کارآفرینی را پایین بکشد.

ایرنا

کلیدواژه

اقتصاد نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها