نفت / شناسه خبر: 43686 / تاریخ انتشار : 1397/11/30 12:15
|

وزارت نفت و نیرو زیر ذره بین یک نهاد دیگر قرار می‌گیرند؟

پیش ازاین صحبت از ادغام وزارت نفت و نیرو با یکدیگر مطرح بود و امروز صحبت از تشکیل یک نهاد تنظیم گر برای برنامه ریزی جامع این ۲ بخش!

نفت امروز /زمان احمدی نژاد بود که به شدت بحث ادغام این دو وزارتخانه مطرح شد و درنهایت با مخالفت بسیاری از کارشناسان و سروصداهای زیاد به حاشیه رفت. در نهایت نیز با آمدن دولت روحانی و آمدن تیم جدید مخالفت با این امر به نهایت رسید و اوضاع به حالت فعلی باقی ماند. یک وزیر برای اداره اموربرق و آب و یک وزیر دیگر برای اداره امور نفت و گاز باقی ماند. اما در شرایط فعلی با تلاش نمایندگان مجلس برای تحقق به فرمایشات رهبری مبنی بر اصلاح ساختار جدی در نهایت هر یک از مسوولان پیشنهادی مطرح میکنند تا بتوان اقتصاد کشور را ترمیم کرد.

برهمین اساس برخی از کارشناسان نیز از تشکیل نهادی تنظیم گر میگویند که بتواند برنامه ریزی جامع حوزه انرژی کشور را در دست بگیرد.

به گفته داوودی نائب رئیس شورای رقابت،  در بخش های زیادی از جمله انرژی بازار داریم ولی بازارهای کاملی نیستند و بعضا بازار انحصار طبیعی هستند. محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی بازار دارد. بازار برق در سطح تولید کننده ها بازار است ولی دولت دخالت می کند و محدوده قیمت ها را تعیین می کند. پس بازارهایی وجود دارد ولی نیاز به تنظیم گری دارد.

براساس اظهارات وی،  در جایی که انحصار نباشد، کسی نباید دخالت کند. مهمترین ویژگی اقتصادی که انحصار ایجاد می کند، صرفه جویی مقیاس است.

نائب رئیس شورای رقابت  ضمن تاکید بر تسریع و تسهیل فرآیند ایجاد نهاد تنظیم گر گفته است به علت روابط نزدیک بخش نیرو با بخش نفت و گاز بهتر است برای کل انرژی یک نهاد تنظیم گر داشته باشیم.

آنطور که گفته میشود در حال حاضر در کشورهایی چون آمریکا و کشورهای اروپایی یک نهاد تنظیم گر دراین بخش وجود دارد و البته تجربه مثبتی نیز داشت است.

ازسویی دیگر بنابراظهارات دکتر شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت نهاد تنظیم گر در اقتصاد به مثابه کاتالیزور در علم شیمی است؛ یعنی خودش در واکنش شرکت نمی کند ولی آن را تسهیل می کند. قطعا پیش نیازهایی برای ایجاد نهاد تنظیم گر وجود دارد.

منبع:اختصاصی

کلیدواژه

ادغام وزارت نفت و نیرو

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها