نفت / شناسه خبر: 1680 / تاریخ انتشار : 1395/6/24 10:06
|
نفت امروز گزارش می‌دهد:

سه خواهر نفتی قزاقستان را به چالش کشیدند

۱۶ سال است که بیش از ۵۰ میلیارد دلار در میدان نفتی عظیم کاشاقان قزاقستان هزینه شده تا به مرز تولید برسد.

نفت امروز۱۶  سال است که بیش از ۵۰ میلیارد دلار در میدان نفتی عظیم کاشاقان قزاقستان هزینه شده تا به مرز تولید برسد. اکنون، در حالی که تولید اولیه آن نصف میزان پیش بینی شده است، به نظر می رسد یک دهه دیگر طول می کشد تا به تولید بالقوه خود برسد.

 

انی که به مشارکت رویال داچ شل، توتال و دولت قزاقستان کار می کند، انتظار دارد کاشاقان با پمپاژ روزانه ۳۷۰ هزار بشکه در روز، کار خود را در ماه اکتبر (مهر ماه) آغاز کند. با این حال، شرکت مشاوره «وود مکنزی» ادعا کرده است که تولید نفت این میدان در سال ۲۰۱۷ تنها نزدیک به ۱۵۴ هزار بشکه در روز خواهد بود و تا یک دهه آینده به سطح هدف گذاری شده نزدیک نخواهد شد.

 

ساموئل لوساک، مدیر تحقیق وود مکنزی در روسیه می گوید: برای رسیدن به ظرفیت تولید زمان لازم است. ما انتظار نداریم که فاز ۱ کاشاقان تا اوایل دهه ۲۰۲۰ بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید کند.

 

لوساک که نرخ بازدهی کمتری را نسبت به آنچه انی مشخص کرده، پیش‌بینی می کند، تفاوت میان این پیش‌بینی ها برای میدان عظیم شمال دریای خزر را توضیح می دهد. در ابتدا، پروژه که بیش از یک دهه پیش آغاز شد، به خاطر تاخیرها و افزایش هزینه ها به خاطر وقفه های چندباره، دچار افت شد. پیش بینی بودجه ۳۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۸ در پایان سال گذشته و به دنبال نشت گاز ترش که موجب ترک برداشتن لوله ها شد، به ۵۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

 

انی در ماه ژوئیه (تیر ماه) گفت که کاشاقان در پایان امسال روزانه ۲۳۰ هزار بشکه استخراج خواهد داشت و تا میانه سال ۲۰۱۷ به ۳۷۰ هزار بشکه می رسد، اما وود مکنزی رسیدن به سطح نهایی –که آن را ۳۸۰ هزار بشکه در روز پیش بینی می کند- را پیش از سال 2026 متصور نمی داند.

 

پروژه چالش برانگیز

 

در نوامبر ۲۰۱۴، توتال از کاشاقان با عنوان «مادر تمام پروژه ها» یاد کرد و گفت «ترکیب چالش ها در این پروژه، در صنعت ما مشابه ندارد»

 

مالکان اکتشاف نفت که از سال ۱۹۸۲ تا کنون بزرگترین هستند، در طول سال ها تغییر کرده اند. در حال حاضر، قزاقستان ۱۶.۸۸ درصد سهم دارد و انی، توتال، شل و اکسون موبیل، هر یک ۱۶.۸۱ درصد سهم دارند. شرکت ملی نفت چین ۸.۳۳ و اینپکس ژاپن هم ۷.۵۶ درصد منافع حاصل از این میدان را در اختیار دارند.

 

نزدیک بودن آغاز تولید از کاشاقان باعث شد تا اوپک با اضافه کردن ۳۵۰ هزار بشکه به تولید کشورهای غیراوپک، مجموع آن را تا میانگین ۵۶.۵۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. آژانس بین المللی انرژی هم پیش بینی خود از عرضه غیراوپک ها در سال ۲۰۱۷ را با رشدی ۳۸۰ هزار بشکه ای در روز برای سال ۲۰۱۷ در نظر گرفته است.

 

کلیدواژه

نفت

قزاقستان

میدان نفتی کاشاقان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها