نفت / شناسه خبر: 1649 / تاریخ انتشار : 1395/6/21 13:29
|

افت تولید اوپک در ماه آگوست

تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی (آگوست) کاهش یافت.

نفت امروز / به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، بر پایه آمار اولیه، تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه آگوست با حدود ٢٠٠ هزار بشکه  کاهش در روز، به ٣٣ میلیون بشکه در روز رسید که کمترین میزان از ماه مِی به این سو به شمار می رود.

 
مقامات کشورهای عمده تولید کننده نفت با اشاره به این آمار می گویند که زمان تعیین سقف تولید نفت پس از دو سال قیمت های پایین ناشی از عرضه مازاد نفت، فرارسیده است.
 
بر اساس این آمار، روند نزولی تولید نفت این نهاد که ١٤ عضو دارد، ناشی از کاهش تولید عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و قطر بوده است.
 
به گفته برخی مقام های اوپک، آمار نشان می دهد که این کشورها میزان تولید نفت خود را کاهش داده اند و آماده همکاری در طرح تثبیت سطح تولید هستند که ممکن است در نشست اواخر ماه سپتامبر الجزایر اتفاق بیفتد.
 
قرار است نشست غیررسمی اوپک در حاشیه مجمع بین المللی انرژی از ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر ماه) در الجزایر برگزار شود.
 
به گفته مقام های اوپک، داده های تازه نشان می دهد که تولید ماه آگوست ایران در سطح سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز باقی مانده که تقریبا معادل سطح ماه مِی است.
 
ایران خواستار دستیابی به سطح تولید بالای چهار میلیون بشکه در روز، در مقایسه با سه میلیون بشکه در روز در دوره تحریم ها علیه این کشور است. یک مقام نفتی ایران روز جمعه (١٩ شهریور ماه) گفت که این کشور قصد دارد سطح تولید خود را به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز برساند.
 
خالد الفالح وزیر انرژی عربستان روز جمعه (١٩ شهریور ماه) در پاریس با محمد بارکیندو دبیر کل اوپک و نورالدین بوطرفه وزیر انرژی الجزایر ملاقات کرد.
 
وی چند روز پیش از آن با الکساندر نواک همتای روس خود دیدار کرد.
 
داده های اوپک همچنین نشان دهنده تولید کمتر دیگر کشورهای عضو از جمله ونزوئلا است.
 
به گفته منابع ثانویه، تولید سال جاری (٢٠١٦) ونزوئلا، روزانه با ٢٠٠ هزار بشکه کاهش در ٢ ماه گذشته، در سطح ٢ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه تثبیت شده است.
 
تولید نفت خام الجزایر و لیبی نیز در ماه آگوست به ترتیب به میزان ٩ هزار بشکه و ٢٨ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
 
این در حالیست که عراق و نیجریه مدعی افزایش قابل توجه میزان تولید نفت خام شده اند.
 
عراق به اوپک اطلاع داده که تولید روزانه آن پس از پایان اختلاف با اقلیم کردستان عراق، با افزایشی به میزان ٣٢ هزار بشکه، به چهار میلیون و ٦٤٠ هزار بشکه رسیده است.
 
نیجریه نیز اعلام کرد که تولید نفت این کشور که به علت شورش و خرابکاری در منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب این کشور، کاهش یافته بود، با ١٨٦ هزار بشکه در روز افزایش به یک میلیون و ٤٦٠ هزار بشکه، رسیده است. 

کلیدواژه

تولید نفت

افت تولید اوپک

نشست الجزایر

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها