نفت / شناسه خبر: 1612 / تاریخ انتشار : 1395/6/20 09:57
|

تمرکز پتروناس بر بخش پایین دستی برای آینده

شرکت دولتی نفت و گاز مالزی به دنبال آن است که مجتمع پالایش و پتروشیمی 27 میلیارد دلاری خود را در جنوب این کشور تحویل بگیرد و آن را تا سال 2019 راه اندازی کند.

تحریریه نفت امروز / در پی کاهش قیمت نفت خام، پتروناس بسیاری از هزینه های خود را قطع کرد، اما پروژه «توسعه یکپارچه پالایش و پتروشیمی» (RAPID) را با هدف تبدیل شدن به هاب منطقه ای نفت و گاز در سال 2035 ادامه داد.

این پروژه که سال 2012 در پنگرانگ کلید خورده است، روزانه 300 هزار بشکه نفت را پالایش خواهد کرد و مجتمع پتروشیمی آن هم سالانه 7.7 میلیون تن محصول تولید خواهد کرد. از دیگر تاسیسات این مجموعه، پایانه تبدیل ال.ان.جی به گاز است.
 
تغییر تمرکز
 
پتروناس هم همچون دیگر شرکت های نفتی به خاطر کاهش قیمت نفت مجبور شد هزینه هایش را کاهش دهد، کارگرانش را اخراج کند و سرمایه گذاری هایش را برای ایجاد تعادل، تغییر دهد. 
 
این شرکت در طول سه تا چهار بیش از 10 میلیارد دلار از هزینه هایش کاست و به دنبال افزایش درآمد در خارج از اکتشافات بالادستی است. همانطور که عارف محمود، مدیر بخش پایین دستی و معاون اجرایی پتروناس می گوید «با معیار جدید نفت 40 تا 50 دلاری، بخش پایین دستی به جزئی حیاتی تبدیل شده  که پرچم شرکت را برافراشته نگه داشته است».
 
او می گوید: ما برنامه هایی سلطه جویانه برای رشد در آلمان، بریتانیا، ایرلند و ایتالیا داریم.
 
اروپا یکی از بازارهای مهم شرکت است که 28 درصد از فروش را به خود اختصاص داده و ایتالیا به تنهایی 48 درصد از آن را بر عهده دارد.
 
محمود می گوید اگرچه سرمایه گذاری مشترک با شرکت ایتالیایی انی برای تولید لاستیک ترکیبی کنار گذاشته شده است، پتروناس در بخش پتروشیمی سودش ار از طریق شراکت با بی.اِی.اس.اف آلمان بیشینه خواهد ساخت.
 
طرح ال.ان.جی
 
در کنار پروژه «رپید»، پتروناس طرح بلندپروازانه ای در زمینه ال.ان.جی دارد و محمود می گوید امیدوار است تا پایان سال جاری، مجوز محیط زیستی که مدت زیادی است منتظر آن اند را برای پروژه 35 میلیارد دلاری پایانه صادراتی در غرب کانادا بگیرند.
 
پتروناس سه سال است که منتظر اجازه شروع ساخت پایانه شمال غرب اقیانوس آرام است و برخی تحلیل گران می گویند قیمت نفت و عرضه بیش از حد ال.ان.جی، جذابیت این پروژه را تهدید می کنند.
 
محمود می گوید: ما در حال حاضر آماده ایم، اما ابتدا باید ببینیم که شرایط تایید چگونه پیش می رود.
 
این شرکت که یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان ال.ان.جی است، همچنین در حال ساخت یک مجتمع ال.ان.جی دریایی 12 میلیارد دلاری است که گفته می شود بزرگ ترین تاسیسات مایع سازی شناور خواهد بود.
 
عارف محمود زمان بهره برداری از این پروژه را پایان سال جاری میلادی یا ابتدای سال آینده می داند و می گوید عملیات ساخت 9 خط تولید در مجتمع ال.ان.جی بینتولو در مالزی هم جریان دارد.

کلیدواژه

پتروناس

شرکت دولتی نفت و گاز مالزی

پالایش و پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها