نفت / شناسه خبر: 1581 / تاریخ انتشار : 1395/6/16 17:32
|
نتیجه مذاکرات دبیرکل اوپک در تهران

زنگنه عقب نشینی کرد؟

نتیجه سفر بارکیندو برای مذاکره و دفاع از طرح فریز نفتی و تلاش برای پاسخ مثبت ایران به این طرح مشخص شد.

نفت امروز / نتیجه سفر بارکیندو برای مذاکره و دفاع از طرح فریز نفتی و تلاش برای پاسخ مثبت ایران به این طرح مشخص شد" ایران از هر تصمیمی که از سوی تولید کنندگان برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت گرفته شود، حمایت می کند."

 
وزیرنفت امروز پس از ملاقات با بارکیندو در پشت درهای بسته در جمع خبرنگاران قرار گرفت و از حمایت خود از دبیرکل جدید و البته تصمیم اعضا گفت. البته بیژن نامدار زنگنه مشخص نکرد بالاخره ایران صادرات خود را کاهش خواهد داد یا خیر؟
 
پیش از این نیز وزیر نفت اعلام کرده بود با این طرح مخالفتی ندارد اما ایران با کاهش سهم خود در بازار مخالف است و این کشورهایی چون عربستان و عراق هستند که باید سهم خود را کاهش دهند و فضا را برای نفت ایرانی ها در بازار باز کنند.
 
این درحالی است که زنگنه پس از دیدار با محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب درباره قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: قیمت مورد علاقه بیشتر اعضای اوپک برای نفت ٥٠ تا ٦٠ دلار برای سبد نفتی اوپک است.
 
وی نفت ٥٥ دلاری را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این قیمت سبب می شود، تولید نفت برای اعضای اوپک افزون بر درآمد زایی مطلوب، اقتصادی و مفید باشد و در عین حال رقبای آنها نتوانند تولید را بالا ببرند.
 
زنگنه در ادامه با اشاره به این که این نخستین سفر بارکیندو به عنوان دبیرکل به ایران است، تصریح کرد: ما کماکان از ایشان در سمت جدیدشان حمایت می کنیم.
 
وی با بیان این که در این دیدار، مذاکرات خوبی درباره بازار نفت انجام شد، گفت: مواضع ایران در نشست غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر برای دبیرکل تشریح شد، ضمن این که مذاکرات ایشان با برخی کشورها نیز به ما انتقال داده شد.
 
از سویی دیگر، بارکیندو پس از دیدار با بیژن زنگنه، در جمع خبرنگاران حاضرشد و تاکید کرد: نشست احتمالی اعضای این سازمان در حاشیه اجلاس سپتامبر مجمع بین المللی انرژی در الجزایر پیرو تصمیم وزیران نفت و انرژی اوپک در نشست ماه ژوئن این سازمان برگزار می‎شود و نسبت به موفقیت این نشست، امیدواریم.
 
براساس اظهارات دبیرکل اوپک، پس از سفر به قطر برای دیدار با محمد بن صالح الساده، رئیس دوره‎ای اوپک و وزیر صنعت و انرژی قطر، ایران را به عنوان نخستین مقصد سفرهای خود به کشورهای عضو این سازمان درنظر گرفته است.
 
به گفته وی، قدردانی از نقش ایران در انتخاب وی به این مقام، نقش تاریخی این کشور به عنوان بنیانگذار اوپک و همچنین رایزنی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران درباره شرایط بازار نفت، مهمترین دلایل سفر به تهران به شمار می‎آیند.
 
بارکیندو با اشاره به ناکامی اوپک در انتخاب دبیرکل ظرف سه سال گذشته و آسیب این مسئله به وجهه این سازمان در صنعت نفت جهان، گفت: آقای زنگنه برای دستیابی به اجماع در انتخاب دبیر کل اوپک و متقاعد کردن دیگر کشورهای عضو، تلاشی فراتر از انتظار داشت.
 
وی همچنین با تمجید از دستاورهای صنعت نفت ایران، بویژه خدمات به مردم در قالب گسترش شبکه داخلی توزیع گاز و پیشتازی ایران در صنعت پتروشیمی، گفت: شاید برای ناظران خارجی مشهود نباشد، اما شما عملکرد خوبی داشته‎اید؛ به باور من، ایران می‎تواند برای دیگر کشورهای عضو اوپک الگو باشد.
 
نشست غیر رسمی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهرماه) در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) در الجزایر برگزار می شود.اما باید دید در نهایت زنگنه در این نشست چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا ایران از موضع خود پایین خواهد آمد؟
 

کلیدواژه

دبیرکل اوپک در تهران

بارکیندو

بیژن زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها