نفت / شناسه خبر: 1526 / تاریخ انتشار : 1395/6/14 10:54
|
نفت امروز از خریداران آینده نفت خلیج فارس گزارش می دهد؛

هشدار به فروشندگان نفت ایران

چین و هند کشورهایی هستند که می توانند نقشی حیاتی در آینده نزدیک ایران، عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس بازی کنند.

تحریریه نفت امروز / چین و هند کشورهایی هستند که می توانند نقشی حیاتی در آینده نزدیک ایران، عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس بازی کنند. با اینحال تنها یک عامل کلیدی می تواند معامله را تغییر دهد چرا که هر دو کشور بزرگ ترین بازارهای در حال رشد در دنیا هستند، در حالی که دیگر بازارهای عمده در رابطه با نفت اشباع شده یا با کاهش واردات مواجهند.

برهمین اساس این روزها ریاض به سوی این دو کشور برگشته و این مسئله را می توان از دیدارهای پشت هم محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی، به چین که بخشی از تلاش او برای غلبه بر تغییرات و تداوم روند توسعه منابع اقتصادی است، مشاهده کرد.

چندین کشور صنعتی و تولید کننده نفت دیگر برای کسب سهم از بازار چین و هند رقابت می کنند. هرچند، آنچه عربستان را از دیگران متمایز می کند داشتن ارزان ترین، مجهز ترین، و بزرگ ترین ذخایر نفت در جهان است که مشمول مانع یا تحریم، همچون مورد ایران، نیست.


آیا عربستان سعودی می تواند پس از دهه ها ارتباط با غرب، استراتژی ای برای چرخش به شرق اتخاذ کند؟ خوشبختانه برخلاف آنچه در دوره جنگ سرد، کشورها برای تغییر دیدگاه سیاسیشان باید خطر می کردند، در این برهه هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. چرخش به سوی بازارهای چین و هند یک پروژه سیاسی کلی نیست و رابطه با کشورهای غربی که پرنفوذترین کشورها در منطقه هستند قدرتمند باقی خواهد ماند. رابطه متمایز با هند و چین نفوذ عربستان و اهمیت استراتژیک منطقه ای و بین المللی آن، به ویژه در غرب، را تقویت خواهد کرد.


سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی عظیم با چینی ها و هندی ها کار ساده ای نیست که بتواند یک دنیای جدیدی پدید آورد. این مسئله نیازمند حرکتی مثبت با توانایی های عظیم حکومتی است. شرکت ها، بانک ها، صندوق ها، اتاق های بازرگانی، مشارکت های دو جانبه، بازرگانان، مراکز دانشگاهی و پژوهشی، و موسسات دولتی متخصص، همگی نقشی مهم در این حرکت خواهند داشت.


با توجه به این واقعیت که چین یک نهاد واحد است، همکاری با آن ساده تر است. نهادهای حکومتی و موسسات رسمی ان بدنه های واقعی مدیریت روابط خارجی و مبادلات چین هستند. در مورد هند، بخش خصوصی آن مدیر اصلی امور است.


در رابطه طولانی مدت عربستان با بازارهای مصرف عمده همچون بریتانیا و ایالات متحده، فروش نفت بنیان مبادلات بازرگانی بوده است. این موضوع همچنان به عنوان عامل اصلی در معامله با چین و هند مطرح است. هرچند، امروز عربستان روابط گسترده تری را هدف گرفته است.


چین و هند تنها کشورهایی هستند که می توانند کمبود تقاضا در بازارهای غربی مانند ایالات متحده را جبران کنند. این دو همچنین فرصت های بزرگی برای کامیابی دولت جهت افزایش تجارت خارجی که نیازمند تفکر خلاقانه تر و وابستگی بیشتر به بخش خصوصی برای نقش آفرینی که با انعطاف پذیری، سرعت و تطابق مشخص می شود، فراهم کنند.


چین و هند در این معنا که نسبت به ترکیب سیاست و تجارت محتاط هستند شبیه یکدیگرند، هرچند چین یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان سلاح در جهان است و عربستان سعودی تجربه موفقی با آن از دهه ۱۹۹۰ داشته است. رابطه ویژه ای که دو کشور با قدرت های عمده دارند می تواند تا زمانی که از درگیر شدن در جنگ ها و اتحادهای منطقه ای خودداری کنند، ادامه پیدا کند.
 

کلیدواژه

چین

هند

نفت عربستان

نفت خام ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها