نفت / شناسه خبر: 136547 / تاریخ انتشار : 1400/6/14 09:00
|

عزم جزم دولت سیزدهم برای فروش نفت

مدت زیادی از فعالیت دولت سیزدهم نمی گذرد و در همین مدت اندک دو تن از وزرای کابینه برای فروش نفت وعده هایی داده‌اند.

به گزارش نفت امروز، هفته گذشته بود که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی که در گذشته سابقه تصدی‌گری وزارت نفت را هم داشته و حتی در جلسات ارائه برنامه‌های خود در مجلس نیز به طور اشتباه چند بار جای وزارت راه از وزارت نفت نام برد، در اولین روزهای کاری خود در سمت جدید، از برنامه‌ها و پیشنهادهایی برای فروش نفت خبر داد.

اما این تمام موضوع نبود و طی روزهای گذشته جواد اوجی، وزیر نفت دولت نیز در صحبت‌های خود به صراحت اعلام کرده اتفاقات خوبی در فروش نفت رقم خورد. وی که به هنگام معرفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی با مخالفت برخی نمایندگان که معتقد بودند اوجی قادر به فروش نفت در شرایط تحریم نخواهد بود مواجه شد، این روزها در اولین روزهای تکیه بر کرسی وزارت نفت وعده هایی برای فروش نفت داده است.

اوجی طی روزهای گذشته در نخستین حضور خود در نشست اوپک پلاس (در جریان بیستمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به ائتلاف اوپک پلاس)، با بیان اینکه ایران آمادگی دارد که به محض برطرف شدن تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه دولت آمریکا، با افزایش تولید نفت به بالاترین سطح ممکن، در جهت جبران خسارت‌های فراوان صورت گرفته در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا حرکت کند، تصریح کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سبب شد از آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱، ایران از تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خود (براساس آمار منابع ثانویه) محروم شود که منجر به وارد آمدن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت در زمانی شد که نیازمند تأمین ضروریات کشور از جمله برای مقابله با شیوع کرونا بوده‌ایم.

وی با حضور در بخش‌های خبری صدا و سیما نیز به صراحت وعده داد اتفاقات خوبی در زمینه فروش نفت رخ خواهد داد. اوجی در این زمینه اظهار کرد: با پتانسیلی که در وزارت نفت، مجموعه شرکت‌ها و نیرو‌های توانمندی که در این حوزه وجود دارد و اراده بر فروش نفت و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و دستگاه‌های خارج از وزارت نفت و البته با مجوز‌های خوبی که شورای عالی امنیت ملی در این خصوص صادر کردند و اختیاراتی که به وزیر داده می‌شود و همچنین حمایت‌های دولت، قطعاً با برنامه ریزی به مردم قول می‌دهیم که اتفاقات خوبی در موضوع فروش نفت در ماه‌های آتی رقم بخورد.

وی ادامه داد: بعد از تحریم‌های ظالمانه فروش نفت کاهش چشمگیری داشته است، ولی این توان در مجموعه وزارت نفت و تمامی دستگاه‌ها برای فروش نفت وجود دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: یکی از راه‌های فروش نفت، تهاتر با کالا و همچنین تهاتر با سرمایه گذاری است البته نه تنها فقط در حوزه صنعت نفت بلکه در بخش‌ها و صنایع دیگر هم می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.

این اظهارات اوجی در حالی است که در دولت قبلی نیز بر لزوم ورود پرقدرت ایران به بازارهای نفتی تاکید شده و به متولیان بعدی توصیه شده بود در زمینه های تولید و فروش نفت و همچنین وضعیت حضور ایران در بازار و سهم ایران از بازار نفت جهانی توجه ویژه داشته باشند.

کلیدواژه

دولت سیزدهم

فروش نفت

تحریم نفتی ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها