نفت / شناسه خبر: 135780 / تاریخ انتشار : 1400/4/12 11:20
|

از رد پای داعش تا اعتراض در عراق/ داستان صادرات برق به عراق به کجا خواهد رسید؟

انفجار خط صادرات برق ایران به عراق در هفته های گذشته، صادرات حدود 25 درصد برق به این کشور را متوقف کرده و حاشیه های متعددی به همراه داشته است.

به گزارش نفت امروز، طی روزهای گذشته قطعی برق در کشور عراق آن هم در شرایط خاص جغرافیایی و فصلی این کشور باعث شد مردم بخش های مختلف در گرمای بالای 50 درجه از دسترسی به تجهیزات خنک کننده محروم شوند، موضوعی که اعتراضات و حاشیه های متعددی در این کشور به همراه داشت.  

بحث پرداخت مطالبات ایران از سوی این کشور عرب در ماه های اخیر انتقادات متعددی از سوی مسئولان کشور به همراه داشته و در شرایطی که ایران در آستانه فصل گرم با کمبود برق مواجه شده به طور طبیعی صادرات برق به کشوری که هزینه های آن را هم پرداخت نمی کند توجیه چندانی ندارد.
در سالهای گذشته ایران حتی نیروگاه هایی در عراق تاسیس کرد تا به تامین برق این کشور همسایه کمک شود اما با این وجود در پرداخت مطالبات ایران از سوی طرف عراقی همواره دشواری هایی وجود داشت، با این حال خرداد ماه سال گذشته وزیر نیرو با سفر یک روزه ای به عراق از تمدید دو ساله قرارداد صادرات برق به عراق با همان رقم های قبلی خبر داد و اعلام کرد اکنون عراق حدود نیمی از بدهی های خود را پرداخت کرده و برای پرداخت 50 درصد باقی مانده نیز قرار است به زودی اقدام کند.
اما جدا از تمام این مشکلات، ماه گذشته شاهد انفجار خط صادرات برق ایران به عراق بودیم که علت آن حملات تروریستی از سوی داعش عنوان شد. این انفجار در خاک عراق اتفاق افتاده و این خط در خاک ایران سالم بوده و هیچ گونه آسیبی ندیده است.
برهمین اساس فعلاً صادرات برق از این خط به دلیل آسیب متوقف شده و به صفر رسیده و در این میان وظیفه تعمیر و راه اندازی مجدد این خط لوله بر عهده طرف عراقی است و هیچ مسئولیت و هزینه‌ای از این بابت متوجه ایران نیست.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که به گفته سخنگوی صنعت برق میزان صادرات برق به عراق رقم دقیق و ثابتی نیست، چرا که در ایام مختلف این رقم متفاوت است اما از طریق این خط انتقال برق حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات از مبدأ منطقه مرصاد ایران به مقصد استان دیاله عراق صادر می‌شد که البته به دلیل آسیب، در حال حاضر متوقف شده است.
با توجه به اتفاقات رخ داده، ماجد مهدی هفتوش، وزیر برق عراق، روز دوشنبه هشتم تیرماه و در پی فشار شدید افکار عمومی به‌دلیل کمبود برق در سراسر کشور استعفا داد. 
اکنون در اکثر استان‌های جنوبی عراق که در روزهای اخیر دمای آن به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسیده ساعات کار روزانه کاهش یافته و در این شرایط قطعی برق اعتراضات بسیاری به همراه داشته است.
در واقع عراق به سی هزار مگاوات برق احتیاج دارد اما فقط توانایی تولید ۱۹ تا ۲۱ هزار مگاوات را دارد و حدود یک سوم از برق و گاز مورد نیاز عراق از ایران به این کشور صادر می‌شود.

کلیدواژه

داعش

اعتراض در عراق

صادرات برق ایران

چاه های نفتی آزاد شده از دست داعش در منطقه القیاره عراق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها