نفت / شناسه خبر: 12473 / تاریخ انتشار : 1395/9/27 15:36
|
نفت امروز از وضعیت این روزهای اوپک گزارش می‌دهد

رونمایی از بازی جدید عراق با بازار نفت

درشرایطی که تمام کشورها به کاهش تولید نفت تن داده اند عراق در تلاش است تا با جذب کشورهایی که صادرات به آنها کم شده بازار فروش خود را رونق بخشد.

نفت امروز/با اعلام پایبندی بسیاری از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به کاهش تولید نفت بالاخره نفت روند صعودی را در پیش گرفت و تا کنون از مرز ۵۵ دلار فراتر رفته است. هر چند که کارشناسان بر افزایش قیمت تا مرز ۶۰ دلار نیز سخن می‌گویند.

 
با اینحال هنوز هم هستند کشورهایی که اگرچه در نشست اوپک در صف اولین هایی بودند که به این توافق رای دادند اما در حال حاضر در تلاشند تا به نوعی این تصمیم را حداقل در خصوص کشور خود کمرنگ کنند و تنها نتیجه آن نفعی باشد که از کاهش تولید دیگر کشورها و افزایش قیمت نفت به جیب می‌زنند.
 
عراق در حال حاضر یکی از کشورهایی است که از کاهش تولید کشورهای دیگر بهره بسیار میبرد. این کشور سعی دارد در قالب قراردادهای بلند مدت نفت بیشتری به کشورهایی چون چین بفروشد.
 
چین از جمله کشورهایی است که برخی از کشورهای عضو اوپک کاهش صادرات نفت را در پی توافق اوپک به این کشور اعلام رسمی کرده اند.
نظرمی‌رسد عراق چندان تمایلی به کاهش تولید ندارد. که البته این مساله را می‌توان در عملکرد نفتی این کشور در این روزها جستجو کرد.
 
برخی منابع اعلام کردند پیش از آغاز مرحله اجرایی توافق اوپک در ماه ژانویه سال ٢٠١٧ میلادی، عراق فروش نفت به چین، آمریکا و هند را افزایش داده است.
براساس این گزارش خبرمی‌رسد عراق فروش نفت را به شرکت چینی یونیپک که بزرگترین مشتری نفت آن به شمار می‎آید، افزایش داده است.
 
این افزایش عرضه به مشتریان چینی، در کنار اجرایی شدن توافق‎های جدید با پالایشگران آمریکایی و هندی، نشان می‎دهد عراق برای پایبندی به تعهدات خود برای کاهش عرضه طبق توافق اوپک، ناچار است عرضه نفت به دیگر مشتریان خود را کاهش دهد.
 
طبق اعلام منابع یاد شده، شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) عرضه نفت به یونیپک را برای سال ٢٠١٧ میلادی، به حدود ٤٣٥ هزار تا ٦٥٢ هزار بشکه در روز افزایش داده است.
یک کارشناس معاملاتی گفت: در شرایطی که دیگر تولیدکنندگان نفت ناچاراند عرضه خود را کاهش دهند یا از افزایش آن خودداری کنند، اگر عراق بتواند فروش نفت خود به چین را افزایش دهد، جای پای خود را در مهمترین بازار نفت جهان محکم خواهد کرد.
از سوی دیگر، عراق طبق قراردادهای بلند مدت جدید، عرضه نفت خام نوع سنگین بصره را به شرکت‎های آمریکایی اکسون موبیل و شورون و همچنین شرکت چینی اسار اویل، افزایش می‎دهد.
شرکت بازاریابی نفت عراق تا کنون پاسخی به درخواست اظهار نظر درباره این مسئله نداده و شرکت‎های شورون، اکسون موبیل و اسار اویل نیز از اظهار نظر خودداری کرده اند.
 
اما در مقابل کشورهایی هم هستند که علی رغم آنکه بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کردند همراهی کاملی با این تصمیم نداشته باشند اما در حال حاضر به شدت پایبند به کاهش تولید به نظر می‌رسند.
عربستان و روسیه از این دست کشورهایی هستند که کمتر کسی باور می‌کرد که به طور کامل به این تصمیم تن دهند. اما اولین کشوری که کاهش تولید را به مشتریان خود اعلام کرد عربستان بود.
 
روسیه نیز روز گذشته کاهش تولید خود را اعلام رسمی کرد. وزیر انرژی روسیه اعلام کرد همه شرکت‎های نفتی این کشور با پیروی از توافق اخیر این کشور با اوپک، تولید خود را کاهش خواهند داد.
آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد همه شرکت‎های نفتی این کشور، از جمله شرکت دولتی روسنفت، پذیرفته‎اند که در پیروی از توافق اخیر این کشور با اوپک، تولید خود را کاهش دهند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره همراهی روسنفت با توافق اخیر تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید، گفت: همه شرکت‎های می‎پذیرند که تولید خود را کاهش دهند.
 
از سویی دیگر تا کنون امارات متحده عربی، کویت و قطر عضو اوپک و عمان کشور غیر عضو این سازمان، به مشتریان نفت خود اطلاع داده اند که قصد دارند از اول ژانویه (١٢ دی ماه) عرضه نفت خود را کاهش دهند.
 
شرکت دولتی نفت قطر (قطر پترولیوم) اعلام کرد: تولید نفت این کشور عضو اوپک، از ماه ژانویه (٢٠١٧)، بر اساس توافقنامه این سازمان، کاهش می یابد.
سعد شریده الکعبی، مدیر عامل قطر پترولیوم،در بیانیه ای گفت: ما اطلاع رسانی به مشتریان خود را در باره کاهش مورد انتظار تحویل نفت برای تضمین اجرای سهمیه های اختصاص یافته اوپک، آغاز کرده ایم.
 بر اساس آخرین توافق اوپک، تولید روزانه نفت قطر از اول ژانویه ٢٠١٧ با ٣٠ هزار بشکه کاهش به ٦١٨ هزار بشکه خواهد رسید.
 امارات متحده عربی و کویت عضو اوپک و عمان کشور غیر عضو این سازمان، نیز به مشتریان نفت خود اطلاع داده اند که قصد دارند از اول ژانویه (١٢ دی ماه) عرضه نفت خود را کاهش دهند.
 
 شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) اعلام کرد: از تولید سه نوع نفت صادراتی خود براساس توافق کاهش تولید اوپک، سه تا پنج درصد خواهد کاست.
 شرکت نفت کویت (کی پی سی) نیز اعلام کرد که به طور رسمی به مشتریان خود در باره کاهش عرضه نفت خام در قراردادهای تحویل در ماه ژانویه، بر اساس توافق اوپک برای کاهش تولید، اطلاع داده است.
 
 عمان هم که عضو اوپک نیست، به مشتریانش اعلام کرد که قصد دارد تولید خود را تا ٤٥ هزار بشکه در روز کاهش دهد و جزئیات آن را بزودی در اختیار هر یک از مشتریان قرار خواهد داد.
 
 بر اساس این توافق سطح تولید روزانه امارات متحده عربی با ١٣٩ هزار بشکه کاهش به دو میلیون و ٨٧٤ هزار بشکه، کویت با ١٣١ هزار بشکه کاهش به دو میلیون و ٧٠٧ هزار بشکه و عربستان سعودی با ٤٨٦ هزار بشکه کاهش به ١٠ میلیون و ٥٨ هزار بشکه خواهد رسید.
 
بنابراین به نظر می‌رسد در شرایطی که تمام کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تلاش دارند تا به بازار نفت سروسامانی بدهند عراق تنها به فکر گرفتن ماهی از این آب گل آلود است تا هر چه بیشتر مشتریان دیگر کشورها را به سمت خود جلب کند و تنها نفعی از گرانی نفت ببرد. اما باید دید برخورد دیگر کشورها در مقابل این کشور چه خواهد بود؟ به هرحال آنچه مشخص است تن دادن تمام کشورها به کاهش تولید است که پیش بینی نفت ۶۰ دلاری را محقق می‌کند اما دراین بین باید فکری به حال عراق کرد.
 

کلیدواژه

اوپک

نشست اوپک

عراق

تولیدنفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها