نفت / شناسه خبر: 12392 / تاریخ انتشار : 1395/9/16 15:05
|

نیجریه برای خرید سوخت دلار حراج کرد

بانک مرکزی نیجریه تولید کننده عمده نفت قاره آفریقا از بانک های این کشور خواست که در حراج ویژه دلار برای واردات فرآورده های نفتی، شرکت کنند.

نفت امروز /  به گزارش خبرگزاری رویترز از لاگوس، معامله گرانگفتند که بانک مرکزی نیجریه با ارسال پیامی به بانک های این کشور درخواست کرد که مقدار کلی نیاز وارد کنندگان سوخت به دلار را به این نهاد مالی، اعلام کنند.

مصرف روزانه بنزین نیجریه عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، ٤٥ میلیون لیتر یا حدود ٢٨٠ هزار بشکه است که برای واردات آن حدود ١٨ میلیون دلار در روز ارز نیاز است.
 
وارد کنندگان حدود ٣٠ درصد این سوخت مصرفی و شرکت نفت دولتی نیجریه بقیه آن را وارد می کنند که فشار شدیدی بر بازار برای تامین دلار وارد می‌آورد.
 
با اینکه این کشور چهار پالایشگاه دارد، اما بی‌توجهی به تعمیر اساسی آن برای ده ها سال، موجب نیاز این کشور به واردات فرآورده های نفتی شده است، به گونه‌ای که اغلب در دوره های برگزاری جشن ها مانند کریسمس و تعطیلات اسلامی در این کشور کمبود سوخت رخ می دهد.
 
معامله گران افزودند: دولت به منظور تضمین این موضوع که فروشندگان سوخت به اندازه کافی فرآورده برای عرضه در اختیار دارند، دلار در اختیار آنان قرار می دهد تا از کمبود دلار مانند آنچه که در ماه مه، خدمات بانکی، هواپیمایی و مخابراتی را مختل کرد، جلوگیری کند.
 
اقتصاد نیجریه در عمیق ترین رکود در ٢٥ سال گذشته قرار دارد که به علت افت تولید نفت خام در پی حملات شورشیان به خط لوله ها در منطقه نفت خیز دلتای نیجر و افت بهای جهانی نفت، تشدید و موجب کمبود شدید دلار مورد نیاز برای تامین هزینه واردات شده است.
 
کمبود دلار موجب توقف فعالیت بسیاری از شرکت ها در این کشور و اخراج کارگران و پیچیده تر شدن بحران اقتصادی این کشور، شده است.
 
هنوز نرخی که بانک مرکزی برای فروش دلار به بانک ها تعیین کرده، مشخص نشده است.
 
دولت نیجریه در ماه مه با شرکت های نفتی نیجریه برای فروش مستقیم دلارهایشان به وارد کنندگان فرآورده های سوختی توافق کرد تا به ماه ها کمبود شدید سوخت ناشی از نبود ارز پایان دهد که موجب افزایش قیمت های سوخت تا ٦٧ درصد شد.

کلیدواژه

نیجریه

نفت نیجریه

حراج دلار

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها