نفت / شناسه خبر: 12044 / تاریخ انتشار : 1395/7/28 12:08
|
دبیر کل اوپک:

خوش بین هستم که به تصمیمی دست خواهیم یافت

دبیر کل اوپک امیدوار است که اعضای این سازمان در نشست ماه نوامبر وین به توافق دست یابند.

نفت امروز / محمد سانوسی بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گفت که این نهاد باید در نشست ماه آینده (نوامبر)، بدون اختلاف زیاد بر سر سطح تولید برخی کشورها، در باره محدود کردن تولید نفت به توافق برسد.

 
وی در حاشیه کنفرانس نفت و پول در لندن به روزنامه نگاران گفت: روسیه که عضو اوپک نیست، از تعهد خود برای همکاری در محدود کردن تولید در صورت دستیابی اوپک به توافق در نشست ٣٠ نوامبر (١٠ آذر ماه)، عقب نشینی نکرده است.
 
دبیر کل اوپک به حاضران در این کنفرانس که یک گردهمایی سالانه با حضور مقام های بلندپایه نفتی و مدیران اجرایی شرکت هاست، گفت: ما انتظار داریم که همه مراحل مقدماتی این توافق به صورت زمان بندی شده اجرایی شود.
 
بارکیندو افزود: من خوش بین هستم که به تصمیمی دست خواهیم یافت.
 
اوپک در نشست ٢٨ سپتامبر (هفتم مهر ماه) الجزیره برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ به این سو، در باره محدود کردن سطح تولید کشورهای عضو در دامنه ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در روز به توافق رسید.
 
این تصمیم موجب اوج گیری قمیت های نفت به حدود ٥٤ دلار برای هر بشکه شد که بالاترین میزان در سال ٢٠١٦ به شمار می رود.
 
وزیران نفت و انرژی اوپک، مساله حساس میزان تولید هر یک از ١٤ عضو این سازمان را به یک کمیته بلندپایه واگذار کردند که قرار است در روزهای ٢٨ و ٢٩ اکتبر (هفتم و هشتم آبان ماه) در وین تشکیل جلسه دهد و نمایندگان کشورهای غیرعضو اوپک نیز به حضور در آن فراخوانده شده‎اند.
 
بارکیندو با اشاره به اعتراض بغداد به اوپک برای تعیین سهم تولید این کشور، گفت: این موضوع مانعی در راه دستیابی به توافق نیست.
 
وی افزود: تمامی ١٤ عضو اوپک در الجزیره با سقف تولید موافقت کرده‎اند که به ما انعطاف در اجرای آن را با در نظر گرفتن شرایط ویژه برخی کشورهای عضو از جمله ایران می دهد.
 
به گفته دبیر کل اوپک، این تصمیمی همگانی است و وظیفه این کمیته، طراحی چارچوبی برای اعمال این سقف تولید است.
 
انس خالد الصالح، سرپرست وزارت نفت کویت، نیز با نگاهی مثبت به نشست آینده ٣٠ نوامبر (دهم آذر ماه) اوپک در وین، ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان در این نشست دست‌کم درباره سطح تولید نفت به تفاهم برسند.
 
وی گفت: پیش‌بینی اینکه در ١٠ تا ٢٠ ماه آینده قیمت نفت به ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه برسد، انتظاری منطقی و قابل قبول است.
 
سرپرست وزارت نفت کویت یادآور شد که قیمت‌های کنونی نفت پایدار نخواهد بود، اما کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه به توازن عرضه و تقاضا و افزایش قیمت این کالا، کمک خواهد کرد.
 

کلیدواژه

دبیر کل اوپک

نشست وین

توافق اوپک

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها