نفت / شناسه خبر: 12037 / تاریخ انتشار : 1395/7/28 10:50
|

سیاست نفتی عربستان از دریچه خاطرات علی النعیمی

وزیر نفت سابق عربستان و معمار سیاست تولید دلخواه نفت در سال ۲۰۱۴ که بازار نفت را تاکنون آشفته کرده، در آخرین سال حضورش در مقام وزارت گفت هیچ شانسی برای پیوستن کشورهای غیراوپک به کاهش تولید وجود ندارد.

نفت امروز / این اظهارات در کتاب «خارج از صحرا: سفر من از بیابانگردی تا قلب نفت جهانی» که زندگینامه خود نوشته النعیمی است نوشته شده است.

 

النعیمی در این کتاب نوشته است در نوامبر 2014 یکی از معاونانش پرسید چه شانسی وجود دارد که تولیدکنندگان پیشتاز غیر اوپک همچون روسیه، مکزیک، قزاقستان و نروژ از تولیدشان بکاهد. او می نویسد: دست راستم را بالا بردم و عدد صفر را نوشتم.
 
او که همواره مدافع سرسخت دیدگاه عدم محدودیت در تولید بوده است، در صفحه 317 این کتاب که ماه آینده توسط انتشارات پنگوئن منتشر می شود آورده است: بازار نفت بسیار بزرگتر از اوپک است. ما سخت تلاش می کنیم تا اوپک و غیراوپک، هر کسی را برای رسیدن به اجماع، کنار هم جمع کنیم. اما هیچ میلی برای تقسیم مسئولیت وجود ندارد. پس ما این را به بازار، به عنوان کارامدترین روش ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا واگذار می کنیم. این ساده ترین راهی بوده و هست که به بازار اجازه دهیم کار کند.
 
خلید الفلیح، جانشنی النعیمی در وزارت نفت عربستان، البته موضعی متفاوت دارد، تا جایی که حاضر است از تولید نفت خود بکاهد و تلاش می کند تا روسیه و دیگر کشورهای غیر اوپک را هم برای کاهش تولید متقاعد کند، در حالی که ایران به عنوان رقیب منطقه ای عربستان برای پیوستن به این ابتکار بی میل است. او بر این باور است که افزایش قیمت نفت، کاهش تولید را جبران می کند.
 
النعیمی اما با اشاره به تصمیم اوپک در سال 2014، مسئله را متفاوت می دید: اگر ما، عربستان سعودی، یا اوپک در مجموع، بدون مشارکت اعضای مهم غیراوپک از تولیدمان بکاهیم، درآمدهایمان و سهم بازار را فدا خواهیم کرد.
 
النعیمی در حالی از روس ها شکایت می کند که به نشست اوپک در اوایل سال جاری اشاره ای نمی کند که تعهد غیررسمیش به روسیه برای فریز تولید را زیرپا گذاشت. در آخرین دقیقه النعیمی با مطرح کردن پیوستن تهران به این طرح، الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه را دست خالی گذاشت.
 
وزیر نفت سابق عربستان که چندین سال از قیمت نفت نزدیک به 100 دلار به عنوان قیمتی عادلانه برای تولیدکننده و مصرف کننده دفاع می کرد، اقرار می کند که این کار اشتباه بود. «قیمت ها خیلی بالا بود. قیمت ها موجی از سرمایه گذاری را به سراسر دنیا و جاهایی گسیل داشت که پیش از آن میدان های نفتی غیراقتصادی بودند.
 
ما در و ضعیت موقتی هستیم که مهم ترین کالای جهان برای آینده دوباره قیمت گذاری می شود. عرضه های جدید، تقاضاهای جدید را با قیمت مناسب پیدا خواهند کرد».
 
النعیمی وضعیت کنونی را مانند اوایل دهه 1980 میلادی می داند. در سال 1983 ریاض برای نخستین بار پذیرفت که نقش «تولیدکننده شناور» را داشته باشد. دهه ها بعد، وزیر نفت پیشین عربستان همچنان بر این باور است که عربستان سعودی علی رغم فشارهای مالی ناشی از قیمت های پایین نفت، نباید این نقش را می پذیرفت.
 
او می‌نویسد: من به تاریخ اجازه می دهم تا تاریخ درباره موفقیت سیاست بازار محور ما قضاوت کند. این کالا، مانند تمام کالاها، به ناچار تناوب دارد.
 
این کتاب نگاهی دارد به 35 سال سیاست نفتی عربستان که علی النعیمی ابتدا در آن به عنوان مدیرعامل شرکت نفتی آرامکو و سپس به عنوان وزیر نفت فعالیت می کرد.

کلیدواژه

عربستان

سیاست نفتی

علی النعیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها