نفت / شناسه خبر: 104973 / تاریخ انتشار : 1398/6/4 10:32
|

سنگ‌اندازی آمریکایی ها برای آدریان دریا تمامی ندارد!

طبق اخبار اعلام شده، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که نباید اجازه داد نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» محموله نفتی خود را به مشتریان تحویل دهد.

نفت امروز /تا پیش از این نیز  کشتی آدریان دریا به دنبال تنش‌های افزایش‌یافته میان واشنگتن و تهران  و پس از آن که یونان اعلام کرد روابط خود را با آمریکا به خاطر کمک کردن به این کشتی به خطر نخواهد انداخت مقصد خود را به سمت ترکیه تغییر داده بود.

 
در واقع هنوز به «نقض تحریم‌های بین‌المللی» متهم کرده که تحریم‌های آمریکا علیه ایران یکجانبه و نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که توافق هسته‌ای با ایران را تایید کرده بود.
 
 معلوم نیست که علت تغییر مسیر این کشتی پرماجرا چه بوده است .
داستان این ابر نفتکش حامی نفت ایران از جایی آغاز  شد که بیش از یک ماه در جبل‌الطارق توقیف شده بود چند روز پیش این تنگه را ترک کرد و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آدریان دریان به سمت بندر کلاماتا در یونان حرکت کرده است.
نیروهای انگلیسی اوایل ژوئیه  در جبل‌الطارق این نفتکش را که پیش از این گریس۱ نام داشت با این ادعا که مقصد آن، برخلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا سوریه بوده، توقیف کردند.
دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق طی حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر و اعلام کرد که دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد اما مقامات آمریکایی تلاش کردند تا مانع از رفع توقیف آدریان دریا شوند و خواستار جلوگیری از حرکت آن شدند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزای فرانسه  در پاسخ به سوالی درباره مقصد نفتکش آدریان دریا که نزدیک به دو ماه پیش توسط نیروهای انگلیس در جبل‌الطارق توقیف و هفته گذشته سرانجام آزاد شد، اظهار داشت: ما مقصد این کشتی را اعلام نمی‌کنیم چراکه آمریکا بیش از این دست به تخریب فعالیت‌های اقتصادی ما خواهد زد.
از همین رو به نظر میرسد شاید این تغییر مسیر ناگهانی و یا اخبار ضد و نقیض مسیر این کشتی به نوعی بازی برای گمراه کردن تعقیب کنندگان این کشتی باشد.
 
اما حال،  اخبار جدید حکایت از سنگ اندازی جدید آمریکایی ها دارد؛ «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توئیتی نفتکش «آدریان دریا ۱» را به ممانعت از تحویل محموله تهدید کرد.
 
وی در توییتر نوشت: «همه آماده کارزار ممانعت از حمایت مالی ایران از ترور، بی‌ثبات‌سازی جهان و نقض تحریم‌های بین‌المللی. محموله نفتی غیرقانونی ایران که توسط آدریان دریا ۱ به ترکیه می‌رود، نباید اجازه یابد که در بندر یا در دریا بار خود را تخلیه کند».
 
بولتون در حالی ایران را
 
بر اساس اطلاعات وبگاه‌های رصد تردد دریایی، آخرین مقصد اعلامی نفتکش آدریان دریا ۱، بندر «مرسین» بوده است. در حال حاضر نام مقصد کشتی، حذف شده است.

 

کلیدواژه

آدریان دریا 1

جان بولتون

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها