پیوندها / شناسه خبر: 1591 / تاریخ انتشار : 1395/6/17 10:33
|
طیب نیا:

تحریم های ظالمانه را به رسمیت نمی‌شناسیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که در تحریم های شورای امنیت فهرستی از افراد و شرکت های تحریم شده از ایران وجود دارد، گفت: ما این تحریم ها را قبول نداریم، اجرا نمی‌کنیم و به رسمیت نمی‌شناسیم

نفت امروز / علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، شامگاه سه‌شنبه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ٢ سیما به مذاکرات صورت گرفته با اف.ای.تی.اف (لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم) اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه مبادله اطلاعات با این نهاد بین‌المللی صورت نخواهد گرفت و تنها در صورت توافق با کشورها به صورت ٢ یا چند جانبه خواهد بود که ممکن است اطلاعاتی مبادله شود.

 
وی با اشاره به سابقه ١٩ سال گروه کاری اقدام مالی و عضویت ١٩٨ کشور دنیا در آن، افزود: اف ای تی اف به عنوان یک نهاد بین‌المللی رویه ها و شیوه های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تعیین و بر آنها نظارت می‌کند، کار اصلی این نهاد تدوین مقررات، ضوابط و استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.
 
طیب نیا با اشاره به سابقه مطرح شدن مبارزه با پولشویی از دهه ٨٠ تصریح کرد: کشور ما به طور جدی در معرض قاچاق است و حجم بالایی از درآمد مالیاتی به علت فرار مالیاتی از دست می‌رود، به همین دلیل در پی شفاف سازی هستیم و این شفاف سازی به شناسایی نقل و انتقال پولها در کشور کمک می‌کند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: در آن دوران می‌دانستیم که در صورت برداشتن تحریم ها برای برقراری ارتباط با بانک های جهانی با مشکل روبرو هستیم، زیرا اف ای تی اف ما را در فهرست سیاه خود قرار داده بود.
 
وی ادامه داد: بدون تردید این اقدام با انگیزه های سیاسی و به ناحق صورت گرفت منصفانه نبود که جمهوری اسلامی ایران که در خط اول مبارزه با تروریسم است در این فهرست سیاه قرار داشته باشد.
 
طیب نیا با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با این نهاد بین‌المللی از سال ٨٨ برای خارج شدن از فهرست سیاه آن، گفت: منطقی ترین اقدام این بود که تلاش کنیم تا از فهرست سیاه اف ای تی اف خارج شویم و این اقدام همسو با منافع ملی صورت گرفت.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که در تحریم های شورای امنیت فهرستی از افراد و شرکت های تحریم شده از ایران وجود دارد، افزود: این تحریم ها هیچ ارتباطی با اف ای تی اف ندارد، اگرچه ما این تحریم ها را قبول نداریم و اجرا نمی‌کنیم و به رسمیت نمی‌شناسیم و هرگز اطلاعات آنها را در اختیار خارجی ها قرار نخواهیم داد.
 
وی با اشاره به این که این افراد و نهادها برای نقل و انتقال پول در داخل کشور هیچگونه محدودیتی ندارند، تصریح کرد: برخی افراد وقتی بخواهند معاملات خارجی و بین‌المللی داشته باشند به خاطر قرار داشتن در فهرست تحریم ها، بانکها و موسسات خارجی آنها را نمی‌پذیرند، اما ما آن فهرست تحریمی را به هیچ وجه در سرزمین ایران به رسمیت نمی‌شناسیم و اجرایی نخواهیم کرد.

کلیدواژه

گفتگوی ویژه خبری شبکه ٢

تحریم های ظالمانه

علی طیب نیا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها