نفت / شناسه خبر: 147786 / تاریخ انتشار : 1401/11/26 15:11
|

پایداری تولید با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمیایی ایران

تهران- نفت امروز- با بهره برداری از فاز دوم شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمایی کشور، رشدی ۴۱۴ هزار متر مکعبی خواهد داشت که در پایداری روند تولید و صادرات پتروشیمی ایران نقش به سزایی ایفا می‌کند.

نفت امروز /به گزارش نفت امروز، روند تولید در صنعت نفت تقریبا توقف ناپذیر است. توقف تولید چه در عرصه نفت و گاز باشد و یا در روند تولید محصولات پایین دستی مانند فرآورده های پالایشی و یا محصولات پتروشیمی، علاوه بر اخلال در تامین امنیت انرژی، هزینه های بالایی را برای تولید ایجاد خواهد کرد.

از همین رو تلاش می‌شود تا پایداری تولید به صورت مستمر ادامه داشته باشد و جز در موارد بسیار خاص، تولید متوقف نشود.---

یکی از مواردی که می تواند در روند تولید اخلال ایجاد کند، عدم امکان ذخیره محصولات تولیدی است که در صورت تاخیر بارگیری و ارسال محصول، می تواند باعث توقف تولید شود. بنابراین، ساخت مخازن ذخیره سازی در سراسر جهان در دستور کار قرار گرفته و اگرچه این مخازن بیشتر مربوط به نفت خام و فرآورده های پالایشی است اما به تدریج پای این مخازن به صنعت پتروشیمی نیز باز شده است.

در اغلب موارد هر کدام از شرکت های پتروشیمی در محدوده مجتمع خود، مخازن را طراحی می کنند اما در صورت کمبود فضا، توجه به ساخت مخازن متمرکز می تواند راهگشا باشد.

این موضوع باعث شد تا در سال های قبل و با توسعه صنایع گازی و پتروشیمی در عسلویه و کمبود فضا، ساخت مخازن متمرکز صادراتی توسط شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه در ناحیه ۲ پتروشیمی عسلویه آغاز شود.

پایداری تولید با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمیایی ایران

بهره‌برداری از مخازن ۱۳ گانه فاز اول این طرح به ظرفیت ۳۶۱ هزار مترمکعب طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ انجام شد و پس از آن با رعایت الزامات فنی و ایمنی، عملیات احداث و راه‌اندازی مخازن ۹ گانه فاز دوم شامل ۶ دستگاه مخزن متانول و ۳ دستگاه مخزن فرآورده‌های اتیلن گلایکول به ظرفیت ۴۱۴ هزار مترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی طی مدت ۲۴ ماه به پایان رسیده و ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های پتروشیمیایی در مخازن این شرکت از ۳۶۱ هزار مترمکعب به ۷۷۵ هزار مترمکعب افزایش یافت.

پایداری تولید با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمیایی ایران

شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با هدف توسعه ساخت داخل و استفاده حداکثری از شرکت های دانش بنیان، از زمان آغاز احداث مخازن فاز اول طرح، با بهره‌گیری حداکثری از توان متخصصین داخلی در زمینه ساخت، تامین و نصب تجهیزات و همکاری نزدیک با شرکت‌های دانش‌بنیان، شرایط لازم برای ساخت تمام ایرانیِ مخازن فاز دوم طرح و هم‌تراز با تکنولوژی‌های روز دنیا را فراهم کرد.

ماموریت این شرکت که در زمینی به وسعت ۴۷ هکتار و در مجاورت و غرب پایانه صادراتی پارس واقع شده است، راهبری انحصاری و ارائه خدمات متمرکز ذخیره‌سازی محصولات تولیدی پتروشیمی‌های فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس - عسلویه و انتقال به پایانه صادراتی جهت صادرات به بازارهای بین‌المللی است.

---
 
با اتمام فاز دوم این طرح، ۲۶ دستگاه مخزن به ظرفیت ۹۲۵ هزار مترمکعب از ۴۸ دستگاه مخازن و ظرفیت نهایی ۱.۲ میلیون مترمکعب طرح کلی شامل انواع کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت جهت انبارش محصولات پتروشیمیایی متانول، انواع فرآورده‌های اتیلن گلایکول، پروپان و بوتان، به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد.

صرفه اقتصادی انبارش محصولات در مخازن بر روی خشکی در قیاس با هزینه نگهداری، بیمه و مخاطرات انبارش در کشتی نیز از دیگر ویژگی‌های شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به شمار می‌رود.

همچنین فاز سوم مخازن این شرکت نیز بر اساس پیشرفت سایر طرح‌های تولیدی، برنامه‌ریزی و هم‌زمان با اجرای آن‌ها، زیرساخت‌ها و مخازن نیز احداث خواهند شد.

پایداری تولید با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمیایی ایران

کلیدواژه

پتروشیمی

پتروشیمی عسلویه

محصولات پتروشیمی

صادرات و تولید نفت

نفت

نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها